› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Extra kylaning på InterCoolern med vatten?
- Detta ämne har 18 svar, 1,914 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2003 kl. 19:06 #2163
Bullen
Deltagarehej!
här kommer en fråga ifrån en saab ägare
såg top gear för en tids sen där dom testa Impreza och ev6 och dom hade en pump som sprutade vatten på icn ..
hur mycket kan det hjälpa?
är det lönt att sätta på sånt själv ,för det borde vara rätt enkelt
en spolarpump och behållare sen är det ju färdigt
någon som märker någon skillnad när ni kör utan vatten och med vatten??
mvh fredrik
21 maj, 2003 kl. 19:55 #49851RedEviL
DeltagareTjenare!
Har en sådan monterad i min bil.. dock styrd av unichippet.
Vet inte exakt hur mycke det hjälper men kan säga
att man märker när vattnet är slut i behållaren 😉Mvh / Mackan
21 maj, 2003 kl. 20:59 #49856Bullen
Deltagareär det vanligt vatten eller är där något medel i ??
på stcs så var där en kille som föreslog ett medel att hälla i vattnet
vad tror ni om det??
Om man blandar vattnet med en ”WaterWetter” så sänker man ytspänningen i vattnet och det kyler bättre.
Snott från OverClockers.se
Water Wetter sänker ytspänningen på vattnet med hälften vilket ger större kontaktyta – och därmed bättre kylning. Innehåller korrosionskydd. Levereras i ett ca 30ml rör som räcker till ca 1,5-2 liter vatten.
21 maj, 2003 kl. 21:33 #49847griml0ck
DeltagareIntressant, tycker det är ytterst irriterade att bilen bara går som han ska när det är -10 ute eller otroligt fuktigt. Vet inte om FMIC fixar detta men det är ju så himla dyrt. Detta skulle ju kunna vara en lösning.
redevil: skulle du kunna visa några bilder på hur din lösning ser ut samt berätta lite hur bilen går på dagtid vs natt. En jag frågat som körde en evo6:a sa det inte alls var så stor skillnad för han mellan natt o dag. För oss impreza ägare verkar det ju inte vara så dock. Nu säger säkert alla trimma mera men de måste väl finns en bättre lösning 😉
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com22 maj, 2003 kl. 07:42 #49855RedEviL
DeltagareBullen: Jag kör med lite spolarvätska i vattnet..
enbart för att förhindra korrition. Var hittar man
det här medlet du pratar om? Verkar ju inte helt fel!grimlOck: Har tyvärr inga bilder, men ska försöka fixa under helgen!
Har faktiskt inte tänkt på att jämföra dag vs natt.. (kör inte så
ofta på nätterna 🙂 Men e där nån skillnad så har jag inte märkt den!
Alltså kan skillnaden inte vara direkt stor 😉22 maj, 2003 kl. 08:55 #49857Bullen
Deltagaredet finns på http://www.overclockers.se
sök på water wettermen det är egentligen till vatten kylning till datorer och kostar 50:-/ 30 ml!!
och då räcker det till 1,5-2 liter
22 maj, 2003 kl. 09:48 #49850thehook
DeltagareHmm, undrar om det kan vara bra att köra med joniserat vatten? Min torktummlare producerar sånt och det kan ju vara bra att använda det i stället för att kasta… Någon som har någon idé om det?
mvh / Krooken
22 maj, 2003 kl. 09:59 #49844jraberg
Deltagaredu kan ju alltid prova, men jag märkte ingen större skillnad, körde med vanligt vatten med spår av spolarvätska(samma behållare som till vindrute spolarna). kommer montera fmic istället..
Såg en mätning där de provade kolsyra.. det blev inte så höga effektvinster på det heller.
-JR22 maj, 2003 kl. 15:24 #49849Jjulle
DeltagareHmm spolarvätska borde ju i alla fall vara mindre bra att använda till att kyla intercoolern med. Eftersom den inehåller sprit för att sänka fryspunkten och därmed kyler sämmre. Förmodligen blir det ingen större skillnad med när man börjar diskutera att sänka ytspänningen på vattnet så är även detta värt att tänka på. Att spraya den med vanligt vatten borde ju inte vara sämre än att köra bilen i regn.
Ytterligare lite funderingar.
//Jjulle
22 maj, 2003 kl. 20:05 #49840Perra
Deltagare>Problemet var att jag då upptäckte att pumpen till strålkastarna var paj. En >ny kostar 1780:-!!! 😮 Så jag har inte kunnat testa den än…
Tänkte bara informera om att troligtvis är det inget större fel på din pump. Det är nog bara axeln som kärvat fast i pumpen. Ett ganska vanligt fel på våra bilar, tyvärr. Ta ur pumpen ur spolarvätskebehållaren och ta isär det hela så ska du se att du får fart på den. Meken på Fürstenhoff gjorde detta på min bil i höstas. Blir bra mycket billigare än att köpa en ny.
Mvh Perra
1,05 på Kinnekulle
1,36 på Mantorp
1,24 på Gelleråsen23 maj, 2003 kl. 06:17 #49845skytiskapilen
DeltagareSamma här, min hade också kärvat fast.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –23 maj, 2003 kl. 10:14 #49842marcla
DeltagareNågon som har testat att sätta en skiva i mitten av scoopet så att luftströmmen fördelas bättre utmed intercoolern, istället för bara i bakkant? Såg detta tips i boken ”You an your Subaru Impreza Turbo..”
23 maj, 2003 kl. 14:06 #49852RedEviL
DeltagareDet låter lockande!! Ingen som har en bild på hur en sån här
ic splitter ser ut??24 maj, 2003 kl. 15:20 #49853RedEviL
DeltagareHittade hans sida o de låter mycket vettigt!
Så om du ska beställa så säg till så är jag med! 🙂24 maj, 2003 kl. 16:22 #49846Subbarist
Deltagare>Hittade hans sida o de låter mycket vettigt!
URL???
Subbarist javisst! Mr.Roadrage
Sponsoransvarig SSI
Den GRÜNE FARAN -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.