Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #916
    Mc_Piloten
    Deltagare

      Hejsan!
      Jag kikar in här för att söka information om Subaru och dess svagheter.
      Kanske är att trampa i klaveret men jag tar risken!

      Jag söker en Impreza kombi, Legacy Outback eller en forester.

      Det jag vill veta är hur kvaliteten är och åtkomst samt priser på delar samt om Subaru är svårskruvad?

      Anledningen till att jag vill ha en Subaru är att jag känner behov av fyrhjulsdrift men behöver inte en jättestor bil.
      Dessutom känns mer rätt med en bil med riktig fyrhjulsdrift en massa elektronisk skit.

      Har fram tills nu endast haft volvo 240 och 740, vilket är tråkiga men stabila bilar i sin konstruktion. De rasar ej i maskinellt eller i drivpakatet i normala fall.
      Jag vill dessutom ha driftsäkerheten kvar om jag byter märke.
      Att reservdelar till Japaner är dyrare en till ex Volvo och Jänke järn är jag medveten om. Men hur är det med åtkomst av delar och är de dyrare en till andra japaner?

      Vad brukar gå sönder på en bil som närmar sig 20 000 mila strecket?
      Dyra viktiga grejer för bilens funktion?
      Ex. Hos Volvo 740 brukar ju vatten pumpen läcka efter x-tusen mil – byte 400 kronor.

      Hoppas på bra svar
      MVH
      Dennis

      #41259
      Vectorm12
      Deltagare

        Tjena, eftersom jag själv letar forester kan jag iaf bidra med det jag lyckats luska fram om den.

        Först och främst skall dämpare+fjädrar bak bytas efter ca 15k mil.
        Dock så har alla forster jag tittat på än så länge fortfarande haft original.

        kostnad ca 15k. hos Fürstenhoff.

        Nummer två är att om du kollar på importbilar så saknas ofta rostskydd helt och håller vilket medför större risk för rost.

        kostnad ca 5k hos Svensk Bilvård

        Annat än det så är det nog inget speciellt att oroa sig för, kanske att du bör kolla extra noga på automatlådorna om du tittar på långmilare.

        Som med alla bilar var noga med att kolla servicehistorik, skick, rost, mm… Lycka till

        #41248
        GrizzlyBear
        Deltagare

          Vart har du hört det där om dämparna på Forestern?
          Min mor fick nyligen byta just dämpare och fjädrar på sin. Hon hörde runt med flera verkstäder och ingen hade någonsin bytt dämpare på en Forester och tyckte det var mycket konstigt att de redan var slut. Den hade iof bara gått 12000mil då.

          15000kr är vad enbart dämparna kostar att byta (om inte priserna gått ner nyligen). Ska även fjädrarna bytas blir det lite dyrare.
          Även hjullagren behövde bytas på min mors Forester, så det blev en hög med 1000-lappar som försvann tillslut.
          Men det är ju nivåreglering i dämparna så det är nog inte så dyrt med 15000kr för dem.

          Ang. Legacy/Outback så det enda jag varit med om som gått sönder generatorn. Men det var efter 23000mil, så det ser jag inte som något ovanligt. På många andra märken håller den nog inte så länge ens.

          Min Impreza-kombi hade jag inga problem med alls. Är en felfri bil med andra ord 😉

          Att få tag på originaldelar är inte svårt. Så speciellt dyra är de inte heller. Pirat däremot är inte lika lätt att få tag på.

          /Björn

          #41261
          Mc_Piloten
          Deltagare

            Ok så vad jag förstår så är det generatorn som kan haverera.
            Går det att byta diodbryggan inklusive kolen till den eller kanske bara kolen som till en 740 eller är det hela generatorn som gäller?

            Stötdämpare efter 15000 mil är ju ok. Nivådämpare är inte gratis heller.

            Hur är det med motor, låda drivknutar mm.
            Rasar drivknutar etc.?

            #41249
            GrizzlyBear
            Deltagare

              Det går kanske att “renovera” generatorn. Men den byttes ut på den Legacyn. Kommer dock inte ihåg vad det kostade.

              Drivknutarna håller på bilar från ’90 och framåt. På 80-talarna går de sönder titt som tätt. Men då fanns varken Impreza, Forester eller Legacy Outback heller.

              Motor och låda håller om du inte trimmar.
              Har iof hört att de har problem med att topplockspackningen ger upp i 2.5l motorn i USA. Har dock aldrig hört något liknande i Sverige. Men det kanske kan vara värt att tänka på.

              /Björn

              #41247
              Strat
              Deltagare

                Har iof hört att de har problem med att topplockspackningen ger upp i 2.5l motorn i USA. Har dock aldrig hört något liknande i Sverige. Men det kanske kan vara värt att tänka på./Björn

                Detta är ju naturligtvis då man skruvat upp trycket en bit 😉

                #41260
                Ante_J
                Deltagare

                  Jag gjorde en helrenovering av genaratorn förra hösten på min Legacy Turbo, dom bytte ut allt som går att byta, lager, diodrar mm mm.
                  Det gick på 1700:- ink allt hos en generator-firma.

                  #41263
                  Mc_Piloten
                  Deltagare

                    Bränsleförbrukningen.
                    Läste en annons igår där det stog att en Legacy drog ca 0.88l/mil
                    Stämmer detta även för de andra modellerna?
                    Stämmer det även i verkligheten?
                    Det innebär i så fall att 4-wd driften stjäl någon x-tra dl. mot andra japaner me dendast driften fram. Men det är väl väntat?

                    Är det hög / låg på alla Subaru?

                    Fungerar Hill Holder kopplingen bra?

                    #41250
                    GrizzlyBear
                    Deltagare

                      Jag skulle vilja påstå att de drar mer än så. De nyare Subaru’ar jag haft (en Impreza 2.0GL och en Impreza 2,5RS) har dragit runt litern blandad körning. Men det beror ju mycket på hur man kör också. 😉

                      Det är hög och lågväxel på alla kombi utan turbo. Detsamma gäller hillholdern.
                      Hillholdern fungerade bra i min tyckte jag. Men kanske lite onödigt om man inte drar släp ofta.

                      /Björn

                      #41257
                      dlehtihet
                      Deltagare

                        Hillholdern är historia nu tyvärr. Vår Legacy (05) drar nog kring 0.8 blandad körning. Fantastiskt hur lite tanknålen rör sig på denna bil jämfört mot STIn tidigare (visst, inte riktigt likadan bil, men….)

                        //Danne

                        #41264
                        Mc_Piloten
                        Deltagare

                          Så oam jag fattat detta riktigt så är det hillholder och Lågväxel på alla kombibilar men inte på sedankärrorna?!

                          Nästa fråga.
                          Service
                          Går det att serva en Subaru själv ala Volvo 740 eller måste man göda någon annan med jobbet?

                          #41251
                          GrizzlyBear
                          Deltagare

                            Så oam jag fattat detta riktigt så är det hillholder och Lågväxel på alla kombibilar men inte på sedankärrorna?!Nästa fråga.ServiceGår det att serva en Subaru själv ala Volvo 740 eller måste man göda någon annan med jobbet?

                            Det är korrekt. Däremot stämmer det nog som dlehtihet skrev att den funktionen inte finns på nyare bilar (2000 och framåt?).

                            Det är inga problem att serva bilen själv. Kan vara bökigt att komma åt ibland så man måste montera bort vissa grejer. Men det är inget större problem.

                            /Björn

                            #41252
                            GrizzlyBear
                            Deltagare

                              Hög/låg växeln är inte borta. Den finns kvar på kombibilar utan turbo och inte på 3.0R.
                              Hillholdern vet jag inte varför de slutade med. Men de kanske har gått över till hydralisk koppling. Har man det fungerar nog inte Hillholdersystemet.

                              Subaru är ganska stora ute i världen. Varför de inte är det i Sverige kan man ju undra. Men de kommer ju starkt nu!

                              /Björn

                              #41256
                              jraberg
                              Deltagare

                                Hög/låg växeln är inte borta. Den finns kvar på kombibilar utan turbo och inte på 3.0R.Hillholdern vet jag inte varför de slutade med. Men de kanske har gått över till hydralisk koppling. Har man det fungerar nog inte Hillholdersystemet.Subaru är ganska stora ute i världen. Varför de inte är det i Sverige kan man ju undra. Men de kommer ju starkt nu!/Björn

                                med manuell låda.. inte automat.
                                (int va ja ha märkt iaf)
                                -JR

                                #41253
                                GrizzlyBear
                                Deltagare

                                  med manuell låda.. inte automat.(int va ja ha märkt iaf)-JR

                                  Så sant. Glömde det :+

                                  /Björn:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.