Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #854
    Star
    Deltagare

      Godegens,

      Jag é dum, det vet jag men damn va pantad jag känner mig när jag läser vissa saker som sägs här. Vill dock lära mig lite mer.

      Vad är/gör:
      1, Dogbox (tror växellåda men vad är skillnaden)
      2, Dawes device (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)
      3, Tek2, tek3 mm (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)
      4, Knocklink (Ingen jävla aning 😀 😮 😀 😀 )
      5, Byt orginalslangarna till IC (Varför då)

      Vill även trimma lite, men som sagt jag suger när det kommer till det tekniska vem ska man vända sig till i STHLM området??? Turbocenter, JMR vilka fler finns.

      Vad bör man tänka på, har en -00:a helt i orginal, stora servicen é gjord bilen har “endast” gått 6500mil.

      //Stjärnan

      #40851
      Strat
      Deltagare

        Godegens,Jag é dum, det vet jag men #### va pantad jag känner mig när jag läser vissa saker som sägs här. Vill dock lära mig lite mer.Vad är/gör:1, Dogbox (tror växellåda men vad är skillnaden)2, Dawes device (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)3, Tek2, tek3 mm (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)4, Knocklink (Ingen jävla aning 😀 😮 😀 😀 )5, Byt orginalslangarna till IC (Varför då)Vill även trimma lite, men som sagt jag suger när det kommer till det tekniska vem ska man vända sig till i STHLM området??? Turbocenter, JMR vilka fler finns.Vad bör man tänka på, har en -00:a helt i orginal, stora servicen é gjord bilen har “endast” gått 6500mil.//Stjärnan

        Får väl se om nån annan hunnit svara då jag skrivit klart 😀

        1. Dogbox är en vxllåda utan synkringar där det istället sitter kraftiga “klackar” som låser dreven direkt. Ofta rakskurna drev, men det har egentligen inget med “dog” att göra.

        2. Är en mekanisk laddtryckskontroll. En fjäderbelastad kula bestämmer hur wastegaten justerar laddtrycket.

        3. EcuTek är en produkt som gör det möjligt att programmera om original motorstyrning – ecu. Tek2 och tek3 är namn som vissa återförsäljare sätter på olika typer av mappning. 2 är en färdig mapp som bara laddas in, och 3 är en individuell mappning och därmed mer optimial för just din bil.

        4. En knock link visar, med hjälp av en mikrofon som sitter i blocket, om motorn knackar. Högt laddtryck och varm luft kan göra att det självtänder och det är mycket farligt för motorn.

        5. Slangarna kan spricka vid högre laddtryck, speciellt om de har några år på nacken. Finns bättre slangar i silicon från Samco.

        #40847
        syke
        Deltagare

          Godegens,Jag é dum, det vet jag men #### va pantad jag känner mig när jag läser vissa saker som sägs här. Vill dock lära mig lite mer.Vad är/gör:1, Dogbox (tror växellåda men vad är skillnaden)2, Dawes device (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)3, Tek2, tek3 mm (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)4, Knocklink (Ingen jävla aning 😀 😮 😀 😀 )5, Byt orginalslangarna till IC (Varför då)Vill även trimma lite, men som sagt jag suger när det kommer till det tekniska vem ska man vända sig till i STHLM området??? Turbocenter, JMR vilka fler finns.Vad bör man tänka på, har en -00:a helt i orginal, stora servicen é gjord bilen har “endast” gått 6500mil.//Stjärnan

          Jag är minst lika puckad på bilprylar, men jag kan försöka ge förklaringar på det sättet jag har fattat det.

          1. Dogbox – en växellåda med kralligare prylar i som tål mycket stryk.
          2. En liten ventil som reglerar och stabiliserar laddtrycket.
          3. Programvara för att mappa om (trimma) orginal-databoxen.
          4. Knacksensor, en display som visar om motorn knackar / spikar (visar om soppa / luft blandningen är ok)
          5. Uhm .. ser bättre ut och kanske håller för mer tryck?

          Hoppas det hjälper. Folk får väl rätta där jag har fel 😀

          #40861
          Star
          Deltagare

            Får väl se om nån annan hunnit svara då jag skrivit klart :D1. Dogbox är en vxllåda utan synkringar där det istället sitter kraftiga “klackar” som låser dreven direkt. Ofta rakskurna drev, men det har egentligen inget med “dog” att göra.2. Är en mekanisk laddtryckskontroll. En fjäderbelastad kula bestämmer hur wastegaten justerar laddtrycket.3. EcuTek är en produkt som gör det möjligt att programmera om original motorstyrning – ecu. Tek2 och tek3 är namn som vissa återförsäljare sätter på olika typer av mappning. 2 är en färdig mapp som bara laddas in, och 3 är en individuell mappning och därmed mer optimial för just din bil.4. En knock link visar, med hjälp av en mikrofon som sitter i blocket, om motorn knackar. Högt laddtryck och varm luft kan göra att det självtänder och det är mycket farligt för motorn.5. Slangarna kan spricka vid högre laddtryck, speciellt om de har några år på nacken. Finns bättre slangar i silicon från Samco.

            Ahhh, lite “smartare” blev man där.. 😉

            Tack för hjälpen.

            //Stjärnan

            #40856
            Kvarnis
            Deltagare

              Godegens,Jag é dum, det vet jag men #### va pantad jag känner mig när jag läser vissa saker som sägs här. Vill dock lära mig lite mer.Vad är/gör:1, Dogbox (tror växellåda men vad är skillnaden)2, Dawes device (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)3, Tek2, tek3 mm (tror det har att göra med ecu:n, men vad gör den)4, Knocklink (Ingen jävla aning 😀 😮 😀 😀 )5, Byt orginalslangarna till IC (Varför då)Vill även trimma lite, men som sagt jag suger när det kommer till det tekniska vem ska man vända sig till i STHLM området??? Turbocenter, JMR vilka fler finns.Vad bör man tänka på, har en -00:a helt i orginal, stora servicen é gjord bilen har “endast” gått 6500mil.//Stjärnan

              1= Växellåda utan synkringar med dogringar i stället, fördel kan växla utan koppling och tål mer, inget för vargadsbilar kostar loads

              2= Mekanisk laddtrycksstyrning, för att få bätte koll, möjlighet att justera laddtrycket för en vettig peng 🙂

              3= Tek2 lite mer som vanliga chip trim dvs en färdig tänd,bräsnle kura, och laddtryck, Tek3 är justerat efter “DIN Bil” och vad som gjorts med den. Båda tEK 2&3 är en mjukvaru justering(mappning) av Imprezan orginal ecu/styrsytstem

              4=En sensor med display, som ser om motor spikar, bästa 2K man invetsera på alla turbo bilar!!!!

              5=därför vid laddtrcyk över 1.2Bar så sprängs dom som sitter där orginal(om man har otur) + att dom flödar lite bättre..ser snygt ut…….

              Och fler han ju oxå svar 😀

              #40852
              Strat
              Deltagare

                När det gäller trimning beror det på vad du vill uppnå. Lite mera krut och det är bra, möjlighet att gå vidare, eller bygga en 10 sekunders bil direkt? Hur använder du bilen?

                Ett bra första steg kan iaf vara att låta JRM montera avgas, ev soppapump beroende på bil, och mappa om bilen med Ecutek. (Vill du ha ALS och Launch väljer du en anna ECU direkt.)

                #40862
                Star
                Deltagare

                  Jag är minst lika puckad på bilprylar, men jag kan försöka ge förklaringar på det sättet jag har fattat det.1. Dogbox – en växellåda med kralligare prylar i som tål mycket stryk.2. En liten ventil som reglerar och stabiliserar laddtrycket.3. Programvara för att mappa om (trimma) orginal-databoxen.4. Knacksensor, en display som visar om motorn knackar / spikar (visar om soppa / luft blandningen är ok)5. Uhm .. ser bättre ut och kanske håller för mer tryck?Hoppas det hjälper. Folk får väl rätta där jag har fel 😀

                  Skönt att höra att man inte är ensam i djungeln av klurigheter..

                  Tack för svaret..

                  //Stjärnan

                  #40863
                  Star
                  Deltagare

                    När det gäller trimning beror det på vad du vill uppnå. Lite mera krut och det är bra, möjlighet att gå vidare, eller bygga en 10 sekunders bil direkt? Hur använder du bilen?Ett bra första steg kan iaf vara att låta JRM montera avgas, ev soppapump beroende på bil, och mappa om bilen med Ecutek. (Vill du ha ALS och Launch väljer du en anna ECU direkt.)

                    Loool Pang då e man tillbaka på Noll igen.. 😉 ALS, Launch??

                    Bilen anv. jag och vill anv. till både bana och trakt fram plus att det är familjens “alltiallo” bil, har en annan kärra för utställningar *Host, host en peugeot206:a) http://www.peugeot20zex.se OT 🙂

                    Framförallt MÅSTE den gå igenom besiktningen utan att modifiera om hela motorn igen. 😉

                    //Stjärnan

                    #40864
                    Star
                    Deltagare

                      [1= Växellåda utan synkringar med dogringar i stället, fördel kan växla utan koppling och tål mer, inget för vargadsbilar kostar loads 2= Mekanisk laddtrycksstyrning, för att få bätte koll, möjlighet att justera laddtrycket för en vettig peng :)3= Tek2 lite mer som vanliga chip trim dvs en färdig tänd,bräsnle kura, och laddtryck, Tek3 är justerat efter “DIN Bil” och vad som gjorts med den. Båda tEK 2&3 är en mjukvaru justering(mappning) av Imprezan orginal ecu/styrsytstem4=En sensor med display, som ser om motor spikar, bästa 2K man invetsera på alla turbo bilar!!!!5=därför vid laddtrcyk över 1.2Bar så sprängs dom som sitter där orginal(om man har otur) + att dom flödar lite bättre..ser snygt ut…….Och fler han ju oxå svar 😀

                      Om man än så länge kör orginal, är ändå en Knocklink “nödvändig”??

                      //Stjärnan

                      #40857
                      modulated
                      Deltagare

                        Star
                        *Host, host en peugeot206:a) http://www.peugeot20zex.se OT 🙂
                        OT
                        “Best female ride” på StreetCarsFest.
                        😉 😛 😉
                        Vars hittar man vingen till 206’an som du har på? tänkte försöka
                        pracka på mitt ex en sån 😉
                        /OT

                        Edit : hittade vingen i texten på hemsidan din…

                        // Patrick P.

                        #40853
                        Strat
                        Deltagare

                          ALS = Anti Lag System – Även kallat Respons. Ser till att det alltid finns laddtryck. Det som poppar och smäller på rallybilar. Sliter hårt på grejerna och är egentligen inte så användbart på gatbilar.

                          Launch Control (LC) – I sin enklaste variant ställer man in ett varvtal man vill starta på och håller plattan i mattan. När bilen väl rullar kan man varva som vanligt igen. En LC i formel 1 gör betydligt mer än så och arbetar ända tills föraren tar foten av gasen vid första kurvan.

                          Tycker Ecutek och ett roligare avgassyystem med en bra flödande katalysator låter bra för dig. Kolla med http://www.jrm-racing.se 🙂

                          #40865
                          Star
                          Deltagare

                            ALS = Anti Lag System – Även kallat Respons. Ser till att det alltid finns laddtryck. Det som poppar och smäller på rallybilar. Sliter hårt på grejerna och är egentligen inte så användbart på gatbilar.Launch Control (LC) – I sin enklaste variant ställer man in ett varvtal man vill starta på och håller plattan i mattan. När bilen väl rullar kan man varva som vanligt igen. En LC i formel 1 gör betydligt mer än så och arbetar ända tills föraren tar foten av gasen vid första kurvan.Tycker Ecutek och ett roligare avgassyystem med en bra flödande katalysator låter bra för dig. Kolla med http://www.jrm-racing.se 🙂

                            Ahhh Nice, det där med LC lät ju användbart på tex Strippen eller Blackrace..
                            Det där med ecutek mm vad kan sånt tänkas kunna leverera i form av HK/prestanda??

                            //Stjärnan

                            #40866
                            Star
                            Deltagare

                              [“Best female ride” på StreetCarsFest. 😉 😛 ;)Vars hittar man vingen till 206’an som du har på? tänkte försökapracka på mitt ex en sån ;)/OTEdit : hittade vingen i texten på hemsidan din…// Patrick P.

                              Mmm lite pinsamt, men eftersom det egentligen är frugans bil så får man väl bita i det sura äpplet… 😀 😀 😛

                              //Stjärnan

                              #40854
                              Strat
                              Deltagare

                                Ja, det är där man kan ha glädje av det. Autronics PnP ecu är väl det billigaste och enklaste sättet att få dessa finesser. Sen finns Motec, men då blir det dyrt.

                                När det gäller effekt med ommappning är det turbon som sätter stopp vid ~270 häst.

                                #40867
                                Star
                                Deltagare

                                  Ja, det är där man kan ha glädje av det. Autronics PnP ecu är väl det billigaste och enklaste sättet att få dessa finesser. Sen finns Motec, men då blir det dyrt.När det gäller effekt med ommappning är det turbon som sätter stopp vid ~270 häst.

                                  Kan man blanda ev. tek2-3 med denna ECU då??

                                  //Stjärnan

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.