Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34768
    erik_joakim
    Deltagare

      ny här! har ett problem eller snarare en fråga angående magnetventiler.

      jag har en impreza wrx (2.0L) 2002. har sedan jag köpte den haft problem med det mesta inom laddtrycket. upplevde direkt efter köpet att bilen va lite trött/seg för att ligga på 218hk och väga så lite som den gjorde. när jag sedan rasade turbon för något år sedan ersatte jag den med en ny “original” turbo. dock uppgraderad från 13t kompressorhjul till 19t för jag ville att laddet skulle komma tidigare (inte nödvändigtvis högre ladd). men bilen betedde sig på exakt samma sätt. laddet (0.7/0.8) kommer inte för ens vid 4500 i varv. har 0.3/0.5 i ladd fram tills dess. (kan förklara mer om problemet om jag får svar här)

      det jag vill komma till är att jag är 99% på att det är magnetventilen som knasar. har någon erfarenhet av att koppla tryckslangarna så att MV inte blir i bruk? knasar hela systemet i bilen då eller blir det bara att den fokuserar på att matcha laddet med bränsle. då den inte kan sänka laddet elektroniskt eftersom MV inte är i bruk?

      kom på detta då ett kors i tryckslangarna gick sänder härom dagen och då ladda bilen satan helt plötsligt redan från 2500 i varv. förstår att bilen/turbon inte ska ladda så brutalt som den gör nu. men om man kopplar “förbi/struntar” i MV och lägger laddet på 0.8 mekaniskt med WG armen. då borde väl datorn trivas? eller?

      Förresten! vad ska min bil ha för ladd? är det 0.8? har fått höra både det ena och det andra från killar på Subaru verkstäder. en har sagt 0.5 och en 0.8?

      detta är min första bilen jag har med MV! så även om svaret är självklart för dig så kanske det inte är det för mig 😉
      tacksam för svar!

      #282683
      Igge
      Deltagare

        Inte så att du tappat restriktorn mellan t-korset och kompressorhuset?
        Ger snarlika symptom.
        Alt. om magnetventilen kan ha pajat/hängt sig i stängt läge.

        Edit: Hittar inte original-rom för just 02, men 03 WRX laddar ca 0,9 bar original och har för mig min GT ’99 låg där också

        #282685
        erik_joakim
        Deltagare

          Inte så att du tappat restriktorn mellan t-korset och kompressorhuset?
          Ger snarlika symptom.
          Alt. om magnetventilen kan ha pajat/hängt sig i stängt läge.

          Edit: Hittar inte original-rom för just 02, men 03 WRX laddar ca 0,9 bar original och har för mig min GT ’99 låg där också

          menar du den lilla strypningen i slangarna?

          men låt oss säga att MV är trasig. jag drar om slangarna så den inte längre är i bruk. lägger mig mekaniskt med hjälp av WG armen på 0.8. det ända som blir negativt är väl då att bilen inte kan strypa laddet om den utav någon anledning inte skulle trivas med 0.8 just vid något tillfälle? bilen kan väl inte ta så himla mycket styrk av det? det värsta som kan hända är väl att bilen spikar? och det märker man ju och då får man göra något åt det då

          #282684
          Igge
          Deltagare

            Precis den strypningen.

            Det som är värst med din metod är att du kanske får 0,8 i grundladd, sedan kryper det upp mot 1 mot toppen.

            I sig inget farligt, bortsett från det du konstaterat. Däremot kan man få boost creep och inget som reglerar bort det.
            Fick det själv när jag hade högt grundladd med hårt spänd wg klocka.

            Och vid längre fullgaskörning än svep på de lägre växlarna så steg laddet bara, kom upp i 1,5 bar innan jag såg det och slog av.

            Har du ingen tidigare mappning lär du få fuel cut vid 1,25 bar om minnet stämmer. Men tråkiga saker kan hända innan det utan mappning och det är ju inte så himla kul

            #282682
            Adam K
            Deltagare

              Magnetventilen kan mycket väl vara dålig på ett eller annat sätt. Sök på rengöring av laddtryckssolenoid e.d. som steg ett, nästan gratis.
              Tex kan en tidigare ägare haft en annan reglering och solenoiden varit obrukad länge.

              http://badassparts.se/strypventil-laddtrycksstyrning.html

              En sån här, svensksåld variant av “Dawes device” är ett bättre sätt att reglera laddtrycket utan laddtryckssolenoiden/magnetventilen.
              Du ska INTE göra det utan att ha en pålitlig laddtrycksmätare.
              Original-tryck är ca 0,9 och laddtrycksspärren går in på ca 1,25. Mycket obehaglig upplevelse. Sätter man laddtrycket på ca 1,0 bar på sommarn kan trycket hamna i laddtrycksspärr-nivå på vintern.
              Man får snabbare spoolup och förutom den något högre “rensa drev-risken” det innebär och att ecun inte kan gå in i limp home-mode så är det inga egentliga risker med att göra så.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.