• Detta ämne har 0 svar, 2,794 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Gilarski.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25706
    Gilarski
    Deltagare

      Denna beskrivning avser GC8, V5 och V6. Tidigare versioner har vajer mellan lådan och instrumentet (99% säker på). För vajerstyrd hastighetsmätare ändrar man bara utväxling, kit finns att köpa på nätet på t.ex http://www.ncs-systems.com/prod/1220 Denna skall man alltså ta bort ifall man vill att hastighetsnålen skall visa km/h.

      För V5 och V6 sitter en sensor i växellådan. Denna sensor känner av hur fort utgående axel (tror det är den) roterar. Sensorn skickar en puls till instrumentet som i sin tur petar upp nålen.

      Sensorn har 3 stift, 12V, jord samt km/h puls. Det är den sistnämnda som man i USA och England modifierar för att få instrumentet att visa miles/h (såvida man inte har dubbla skalor, då gör man inget alls med informationen).

      Exakt hur modifieringen sker tekniskt kan jag bara gissa, antingen genom att plocka in pulståget och sänka medelvärdet (DC) på det innan det skickas som DC till instrumentet, eller genom att man har en räknare i ‘koverterings-asken’ som helt enkelt tar bort en puls var 4 gång eller nåt.

      Konverterings-asken jag talar om ligger i serie med hastighetssensorn från växelllådan.

      För att utföra jobbet är följande verktyg bra:

      1. Lödkolv
      2. Lod
      3. Fast nyckel, 22
      4. Avbitare
      5. Voltmeter (lyx)
      6. Isolertejp eller helst krympslang
      7. Skydds slang

      Om man har en intercooler på orginalplats behövs dessutom en skruvmejsel för att lossa slangklämmorna mellan intercooler, turbo och insug. Därtill behöver man fast nyckel (tror det är 13) för att ta bort intercoolern.

      Notera att man likväl kan köpa ett nytt orginal kablage mellan sensorn och motorkableget, så är man hemma (om konverteringen sitter vid lådan). Jag har ännu inte kollat upp artikel-nummret på detta kablage (20 cm långt, 3 kablar med ett kontaktdon i varje ända). Jag kommer fixa detta kontaktdon, så om ingen vet artikle-nummret så lovar jag lägga upp detta så fort jag talat med Subaru.

      Sensorn för att läsa utgående axel på växellådan ser man genom att stå framför bilen och lutar sig över spjället och kollar ned förbi lambda sensorn och ned på vänster sida på växellådan.

      Eftersom Lambda sensorn är lite ivägen så rekommenderar jag att man tar loss denna, använd 22-nyckeln. För att inte skada bulten lossa kontaktdonet som Lambda sensorn är ansluten till och kräng igenom ringnyckeln, se bild.

      Alla kontaktdon av rang har en låsning, dvs en flärp som man trycker in, innan man drar ur donet ur lådan, do it.

      Den svarta kontakten ni ser på bilden är den som sitter i andra ändan på ‘hastighetskabalaget’.

      Kablaget ansluter till ett don som sitter nära Lamba sensorn, samma sak här, bara att koppla loss.

      Som sagt, nu kan man ersätta nedan kablage med orginal eller plocka bort ‘konverterings-asken’.

      Bort med silvertejpen….

      Den sidan där den gula signalen kommer är från växellådan, här är det km/h. Efter asken blir det miles/h i den blå kabeln.

      Efter att man lött ihop kablarna (klipp bara bort asken och skarva) På med krympslang, isoleringstejp & platskydd så blir resultatet följande. (Kontroll mät gärna med en Fluke så du inte har nåt glapp)

      Kopppla in igen, skruva tillbaka Lambda och vips, nu visar nålen och trippmätaren km/h 🙂

      OBS 1 : Om man endast har en mätare i miles per hour så är det troligt (men inte säkert) att man inte har satt dit nån konverering. Istället har då mätartavlan bytts till miles/h, då kommer fortfarande trippmätaren ticka upp i km/h eftersom pulserna kommer i km/h.

      OBS 2 : Jag har sett att vissa sätter konverterings-asken precis på baksidan på instrumentet, vilket i mitt tycke är förvisso bättre då det är en mer skyddad miljö, men om man gjort somsom i mitt fall, så kan man enkelt bara koppla bort kablaget och ersätta det med ett helt nytt orört Subaru orginalkablage & vips så är allt klart. 🙂

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.