• Detta ämne har 3 svar, 4,178 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Johanst.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25065
    Fredde08
    Deltagare

      Vet inte om detta funkar på gc8:or men på min newage gick det fint ivf!
      kan funka på andra subarumodeller också om man har högtalare med “triangelfäste”

      Köp dessa högtalaradaptrar

      Från http://www.car-speaker-adapters.com/ el. mjmautoinnovations på ebay (samma firma)
      De har även adaptrar till andra subarumodeller

      Landar på 200-250kr med frakt. Dom är typ 2.2cm tjocka (7/8″)

      Köp ett par feta 6.5″ or, Jag har monterat Focal Polyglass 165vb i min.
      Monteringsdjupet på dessa är 70mm, Hade gamla pioneer 5,25or förut som snuddade vid rutan utan adaptrar.

      Skruva fast dom ordentligt i adaptrarna, Grym passform enligt mig, riktigt stadiga.
      Orginal högtalarkablar är inte mkt att hänga i granen, Rekommenderar att byta till grövre.
      Jag har nya kablar + slutsteg. Det kan vara pyssligt att få igenom kablarna i gummi “röret”
      mellan dörren och bilen, men precis under den (på bilsidan) finns det en gummituta som bara är att dra ut och göra ett litet hål i, sen finns det ett tomt hål in i dörren.

      Köper man högtalare med lösa diskanter (en självklarhet enl. mig)
      Går det alldeles utmärkt att montera dessa på orginaldiskant fästena.
      Jag fäste mina med dubbelhäftande karosseritejp. Då slipper man montera diskanterna utanpåliggande någonstans och göra fula hål.

      (Om du orkar) skadar det inte att slänga i lite dämpmatta/asfaltsmatta i dörrarna, rätt pilligt men det gör skillnad (jag har dock inte gjort detta)

      Skruva dit högtalaren+adaptern i orginalhålen, kräver längre skruvar.

      På insidan av dörrsidorna finns det som en plast ring/kant som sitter runt högtalargallret. denna skar jag bort med en brytbladskniv. vet inte om det är nödvändigt, men jag tyckte det var lika bra för att det inte skulle ta i någonstan 😛

      Du har nu grymt ljud 🙂

      Återkommer med mer när jag har pillat i bakdörrarna också
      Ska se om jag kan ordna fler bilder. 😉

      #218361
      Kvarnis
      Deltagare

        Bra, återkom när du gjort bakdörrarna, orginal ljudet suger i dragbilen…

        #218362
        Markus
        Deltagare

          Kan intyga att dämpmattor gör massor för ljudet i en GC8 som verkligen har usel akustik från början. Jag har dock kanske lite overkill med varenda kvadratcentimeter i framdörrarna täckt med 7mm M1-mattor. Det gjorde även skillnad med bagageutrymmet och insida av luckan. Väldigt lite ljud läcker ut ur min bil. Det är inte så många extra kilo faktiskt.

          #218363
          Johanst
          Deltagare

            Hur går det med bakdörrarna? Ser fram emot det 🙂

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.