Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26325
    Mäki
    Deltagare

      Tänkte jag ska visa hur jag gjorde när jag renoverade bromsoket i vintras.

      Det som behövs är:
      Subarus renoveringssats till bromsoket.
      Nya kopparbrickor till bromsslangen.
      Självklart tillgång till verktyg, tryckluft och blästerskåp.
      Bromsvätska.
      Tom dunk/hink
      Genomskinlig bränsleslang till moped eller dylikt.

      När du har tagit av hjulet möts du av detta.

      Börja med att ta bort beläggen och plåtblecken.

      Skruva av slangen till bromsoljan (ha en hink så det kan rinna ner i när du gör arbetet). Skruva bort oket, sitter med 2st bultar på baksidan.
      Titta innan om någon kolv har kärvat, är det någon som inte går att röra så får du spärra dom 3 andra kolvarna och “bromsa” ut den kärvande kolven innan du skruvar av någonting.

      Om ingen kolv har kärvat, plocka av dammskydden, dela på oket (4 bult).

      Titta på både kolvar och OKen, blästra ytan noggrant där det är angripet, absolut inte längre. Om kolvarna är för dåliga så bör dom bytas ut.

      Gränsfall på den här kolven.

      När allt är blästrat, blås noga ur ALLT, med tryckluft så du får bort blästersanden. I alla kanaler osv.

      Slipa med fint sandpapper tills det blir jämnt och fint, gå sedan på med en guldfärgad trissa och putsa till det extra.

      Gör rent allt noga, igen. Blås ur med tryckluft, dränk OK och kolvar me Bräkleen eller liknande. Torka ur allting med rena trasor, blås sedan allt med tryckluft igen.

      Sätt i packningarna från renoveringssatsen, använd sedan fettet som följer med till att smörja cylindrarna, packningarna och kolvarna.

      Sätt i kolvarna, se till att packningarna ligger bra i loppen så det inte kärvar.

      Sätt dit nya dammskydden som följer med i renoveringssatsen.

      I med packningarna igen så det inte läcker.

      Skruva ihop oket och montera beläggen och plåtblecken.

      Sätt dit nya O-ringar till bromsslangen.

      Skruva tillbaks OK och bromsslang, lossa på luftnings-nippeln.

      För att enklast lufta när du är själv, sätt dit en soppa-slang till en moped eller liknande (genomskinlig), dra den över backspegeln. (väldigt viktigt att det är stigande), och sedan ner i en plastdunk så du inte får bromsvätska på bil, golv, fälgar eller sådär. Bromsa tills det börjar komma lite vätska upp i slangen (är du själv ser du när den kommer vid backspegeln. Efter ett par pumpningar kollar du nivån i behållaren så det inte kommer ner luftbubblor där, fyll på när den börjar bli låg. Du kommer se att det kommer både luft och vätska i slangen. Vila ett tag och låt luften stiga, bromsa ett par gånger igen tills det börjar ta slut på luft. Vila och låt luften stiga, fortsätt sådär tills det bara kommer ny och fräsh bromsvätska. Dra åt alla nipplar, kontrolldra oket. Provbromsa, titta så det inte läker, är det schysst, åk sakta ute på gatan och provbromsa, gärna hårt, lyssna efter läckage. Kontrollera nivån i behållaren efter en stund.

      Garanterar inte att det är rätt sätt, men det har fungerat jättebra för mig, då har jag brukar bilen sommar som vinter, även kört en del konbana nu 🙂

      Mvh Marcus

      #226518
      fraggler
      Deltagare

        Gjorde det där på min Impreza oxo men då fick vi värma loss två kolvar som inte ville släppa. Fina bilder:)

        #226514
        Mäki
        Deltagare

          Okej! Ja jag hade ingen tillgång till induktionsvärmare eller gasbrännare så jag pressade ut dom 😉

          Jag tycker själv det är mycket enklare att titta på bilder så jag försökte fota så mycket som möjligt när jag fixade det här. 🙂

          #226509
          Andersson
          Deltagare

            Tips på var man hittar repsats till brembook till vettigt pris?

            #226515
            Mäki
            Deltagare

              Tips på var man hittar repsats till brembook till vettigt pris?

              Jag köpte min på Subaru, tror den kostade cirka 250kr. 🙂

              Edit: Såg att du skrev till brembo, missade det förra gången!
              Vet inte riktigt vart du får tag på det, kolla med Subaru till att börja med, annars får du försöka leta på en brembo-återförsäljare, dom lär kunna hjälpa dig.

              #226511
              challe
              Deltagare

                Av nån anledning är renoveringskitten till brembo oken dyra som hejsan på subaru kostar nästan 1500 fram och 1200 bak 🙁

                #226516
                Mäki
                Deltagare

                  Precis!
                  Tror faktiskt inte jag själv vet av någon som behövt renovera sina brembo-ok. Är ju lite rejälare doningar 🙂

                  #226513
                  Vince
                  Keymaster

                    Tips på var man hittar repsats till brembook till vettigt pris?

                    Renorveringssats fram till din heter 26297FE010
                    Billigast hittade jag från USA (men därifrån åker du på tull o sånt samt att jag aldrig hört talas om denna sajt):
                    http://www.dealerdirectparts.com/2010-SUBARU-IMPREZA-WRX-STI-Front-Disc-Brake-Calip-p/subaru-5790670-imp-sti-4.htm
                    Hittade inget på http://www.importimageracing.com/ men det är inte omöjligt att de kan fixa det ändå. Maila Joshua och fråga. De brukar ha bra priser samt är seriösa.

                    Fanns även från UK (dyrare men ingen tullavgift därifrån):
                    http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=3102&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=&searchKey=

                    Kolla med subaru i sverige vad de ska ha för det men jag misstänker att det blir rätt mkt dyrare.

                    #226510
                    Andersson
                    Deltagare

                      Tack för tipsen tror mina dammskydd brunnit upp förstår inte varför jag som kör så lugnt 😉

                      #226512
                      Ubermeister
                      Deltagare

                        Fråga: Varför är det viktigt att luftningsslangen är stigande?

                        Aldrig haft den stigande, men aldrig luftat själv heller.. 😉

                        #226517
                        Mäki
                        Deltagare

                          Fråga: Varför är det viktigt att luftningsslangen är stigande?

                          Aldrig haft den stigande, men aldrig luftat själv heller.. 😉

                          Så att luften letar sig uppåt och inte fastnar i någon ficka, när luften går upp så går ju oljan ner. 🙂

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.