Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29202
    Koffe
    Keymaster

      Slänger ihop en liten beskrivning hur jag gick tillväga när jag bytte framskivor. Hoppas det kan vara till nytta för nån 🙂

      Tidsåtgång: för mig tog det 1.5 timme per sida. Stressade inte 🙂

      Verktyg:

      Domkraft
      Pallbock/ar
      “Fälgkors”
      Tång/skrumejsel till beläggen
      17-hylsa/fast nyckel till oken
      Buntband/snöre att fästa upp oket i
      Stålborste el.dyl.
      Bräkleen
      Ev. 5-56 samt nåt att pressa tillbaka kolvarna med.

      Hissa upp bilen, stöd på pallbock och ta bort hjulet:

      Ta bort bromsbeläggen. (På WRXen sitter en liten metallpinne i bakkant på oket. Lossa den med skruvmejsel eller tång, tryck/knacka ur låspinnarna och ta bort beläggen):

      Oket sitter med två bultar. De sitter ofta nåt överj*vligt. (Efter att ha läst många skräckhistorier om avdragna bultar och helicoil-lösningar tog jag faktiskt det säkra före det osäkra och svängde förbi lokala Subaru-meken som lossade och drog fast bultarna igen på 3 minuter. Om inte annat är det ju närmare till reservdelslagret så :)).
      Nåja, bultarna ska iaf bort (17mm hylsa). (De två längst till höger i bild):

      När oket är loss fästs det med ett buntband i fjädern. Låt inte oket hänga i bromsslangen! Passa på att kolla skicket på ok, kolvar och dammskydd när allt ändå är loss.

      Nu ska det bara vara att dra loss skivan. Om den kärvar kan man använda de två hålen som finns och gänga i en bult (m6?) för att pressa ut skivan:

      När skivan är borta ser det ofta ut såhär:

      Dvs rostigt och trist. Det är viktigt att nya skivan har så bra anläggning som möjligt mot navet så all rost måste bort! Jag började med stålborste men insåg att jag skulle behöva ta bort pinnbultarna för att komma åt ordentligt. Tog fram Dremel-kopian med stålborste istället (munskydd kan vara bra, det dammar friskt):

      Rent och fint:

      Nya skivor 🙂

      (Ville egentligen ha nya T3-slottade DBA-skivan men hittade gamla Wiper-slot på utförsäljning. 2010:- inkl. frakt för 2 framskivor. Tror Mekononen ville ha 980:- styck för “original”. Valet var enkelt :))

      Nya skivor har ett lager fett på sig vid leverans (korrosionsskydd? Kvar från tillverkning?). Avlägsnas medelst Bräkleen. Akta färgen i mitten, och i vissa fall på sidan, av skivan (Bräkleen löser färg!). Jag torkade/tvättade skivan upprepade gånger med papper tills det inte längre blev smutsigt. Glöm inte baksidan :):

      Sätt nya skivan på plats:

      (Håll gärna skivan på plats med en hjulmutter, den vill “tippa in” i överkant annars och kan vara ivägen för oket)

      Skruva tillbaka oket och sätt tillbaka beläggen. Jag använder Biltemas bromskolvsverktyg för att pressa tillbaka bromskolvarna. Polygrip funkar för agronom-mekanikern ;). Glöm inte sprinten till låspinnarna!

      Dra fast hjulet, önska att du hade tvättat fälgarna, hissa ner bilen, ta en provtur och njut av att ratten inte slits ur händerna vid inbromsningar!

      Inkörning 300km utan kraftiga inbromsningar. Södertälje – Kinnekulle borde väl funka? 😀

      Kommentarer och åsikter mottages tacksamt!

      //Koffe

      #248229
      Jommie
      Deltagare

        Tackar. Finns stor risk jag kommer behöva använda denna neste sommar.

        #248232
        linusniemi
        Deltagare

          bra guide! kommer kommas till användning 😀

          #248228
          Koffe
          Keymaster

            Testade faktiskt inte 🙂
            Men har sett varningar på nätet att man ska vara försiktig med just detta så jag skrev med det. Då är det bara ösa på nästa gång då 😉

            #248230
            adam.b.w
            Deltagare

              Jätte bra beskrivning. vill bara tillägga om jag inte fattat fel. om ni har svårt att pressa in kolvarna. får ni absolut inte använda annat än broms vätska. för att smörja upp kolvarna.
              Men som sakt grym tråd.

              #248231
              TypeR
              Deltagare

                If its hard to push the cylinders back in then you need to do a refurbish of the caliper end off, the cylinder has got rust on it and is pitted this will affect your brake performance:rolleyes:

                Remember once you’ve changed your discs/pads your going to need to run/bed them in so go easy for a few weeks or you they will be useless

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.