Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #281881
    GT99
    Deltagare

      Vart kan jag hitta bra verkstadshandböcker?

      http://www.jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/

      #281921
      TheSwedishPetrolhead
      Deltagare

        Tack GT99, men länken funkar inte för mig. Kommer bara till Googles startsida av nån anledning…

        Hursom. Idag var jag i garaget och skulle hitta den trasiga packningen.

        Som tur är så är jag bättre på att skruva än att ta selfies…

        Efter lite letande så hittar jag det här. Uppenbarligen läcker det olja någonstans ifrån som har letat sig ner till grenröret och orsakat röken från motorutrymmet.

        Sedärja, en liten spricka i ventilkåpan. Det var la roligt…

        Så nu är väl frågan: Går det att byta ventilkåpa på plats eller måste jag lyfta ur hela motorn?

        Börjar nästan ångra att jag köpte en bil med boxermotor…

        #281907
        Forren
        Deltagare

          du kan byta topparna när motorn sitter i så borde nog gå att byta ventilkåpan utan problem 😉

          #281922
          TheSwedishPetrolhead
          Deltagare

            Ok, har googlat lite, känns som att det borde gå även om det är lite trångt. Jag har ju bra verktyg så det funkar säkert.

            Ett större problem verkar vara ny ventilkåpa.

            På bildelsbasen finns bara en vänster till min årsmodell, men de listar att det finns till en -00 också.

            https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=2&vc1=196&pc1=120&regnr=BOR767&sml=1&vc%5B0%5D=196107100&vcx=4330&pc%5B0%5D=120102129

            Dock är väl det en nyare modell? Hur funkar det, passar det lika bra till min bil eller?

            Måste jag hitta en ventilkåpa till just V3 eller passar andra versioner?

            EDIT:
            Fan, insåg just att min motor ju blivit bytt en gång. Måste kolla exakt vilken version det är som sitter i då. Vart kan jag se det?

            #281894
            Christian S
            Deltagare

              På bildelsbasen finns bara en vänster till min årsmodell, men de listar att det finns till en -00 också.

              https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=2&vc1=196&pc1=120&regnr=BOR767&sml=1&vc[0]=196107100&vcx=4330&pc[0]=120102129

              Dock är väl det en nyare modell? Hur funkar det, passar det lika bra till min bil eller?

              Måste jag hitta en ventilkåpa till just V3 eller passar andra versioner?

              EDIT:
              Fan, insåg just att min motor ju blivit bytt en gång. Måste kolla exakt vilken version det är som sitter i då. Vart kan jag se det?

              passar rent fysiskt men ser inte riktigt likadant ut på den sidan som är imot toppen

              V3&V4 är samma, alltså MY97&98

              det sitter iallafall inte toppar ifrån V5&V6 (MY99-00) för då hade inte ditt insug passat, sen vilket short block det sitter spelar ingen roll.

              #281923
              TheSwedishPetrolhead
              Deltagare

                Jag har snackat med några kollegor och vi har uppenbarligen någon på verkstan på jobbet som är en jävel på att svetsa, så jag tänkte be honom svetsa ihop det. Borde väl fungera?

                Antar att det är aluminium i kåporna?

                #281895
                Christian S
                Deltagare

                  ja det ska vara aluminiu, kan han svetsa i det så är det ju smidigare än att leta reda på en ny kåpa.

                  #281917
                  TheSwedishPetrolhead
                  Deltagare

                    Då var man tillbaka från garaget igen. Såg att det hade läckt litegrann från andra ventilkåpan också, men såg inte riktigt vart det kom ifrån. Lika bra att ta loss den också antar jag och iaf byta packningar. *Suck*

                    Nu har jag dock ett större problem.
                    Jag vet inte vilken motor det är jag har, den har blivit bytt för några år sedan då den förra motorn rasade.

                    Idag försökte jag leta efter några nummer som kunde hjälpa mig ta reda på det, men det är svårt att hitta något vettigt.

                    Här är ett nummer jag fann, framför startmotorn.

                    Hittade två nummer på vita dymolappar i närheten:
                    025454
                    Det andra fick jag ingen bild på men skrev upp på mobilen som såklart inte hade sparat memot såg jag nu när jag kom hem.

                    Är det något av de här numren som kan ge mig någon vägledning?
                    Kan man se motortyp på något annat sätt?

                    Börjar bli rätt less redan. 🙁

                    #281896
                    Christian S
                    Deltagare

                      motor typen som sitter i din bil är EJ20, det står in gjutet i blocket och det ser du om du tittar vid generatorn och rätt ner.
                      sär här ser det ut på min

                      som sagt så spelar det ingen roll vad det är för block utan vad det sitter för toppar och som jag skrev tidigare kan det inte vara V5 eller V6 (99 eller 00) toppar för då hade inte insuget passat.
                      jag har ett EJ257 shortblock med STI V4 toppar i min, alltså ett 2,5 liters block med 2 liters toppar på.

                      #281924
                      TheSwedishPetrolhead
                      Deltagare

                        Ok, så då är det antingen V3 eller V4 alltså…
                        Imorgon kommer jag kunna ställa bilen på ett ställe i garaget så att jag kan plocka av ventilkåporna, då räknar jag med att kunna hitta ett artikelnummer som leder mig rätt.

                        En lite roligare nyhet:
                        Idag kom mina klarglasblinkers. Blir intressant att se hur de ser ut på bilen. 🙂

                        #281898
                        Gystompa
                        Deltagare

                          Ok, så då är det antingen V3 eller V4 alltså…
                          Imorgon kommer jag kunna ställa bilen på ett ställe i garaget så att jag kan plocka av ventilkåporna, då räknar jag med att kunna hitta ett artikelnummer som leder mig rätt.

                          En lite roligare nyhet:
                          Idag kom mina klarglasblinkers. Blir intressant att se hur de ser ut på bilen. 🙂

                          Nu minns jag inte i detalj om det står ett instansat artikel nr på ventilkåporna.

                          Men kolla ditt chassi nr. Det står skrivet på plåten som sitter ovanför ett av fjäderbenen i motorutrymmet.

                          Jag har en Ver 3 och mitt chassinr börjar på GC8D. Om ditt gör det med så är det en Ver 3

                          #281925
                          TheSwedishPetrolhead
                          Deltagare

                            Hade det varit originalmotorn så hade jag vetat att det var V3, men nu är motorn bytt för några år sedan. Därav osäkerheten.

                            #281909
                            Hightone
                            Deltagare

                              In my opinion the stuff thats going wrong is the easy stuff.

                              #281899
                              Gystompa
                              Deltagare

                                Hade det varit originalmotorn så hade jag vetat att det var V3, men nu är motorn bytt för några år sedan. Därav osäkerheten.

                                Mm, men nu lär du lyssna på erfaret folk vad det gäller dom här motorerna.

                                Som påpekat tidigare, men säger det igen. Insuget som sitter på din bil. Är från en Ver 3/4. Och då innebär även det att topparna är från en Ver 3/4, då nyare toppar inte passar på ett insug från en Ver 3.

                                Om det inte är någon som hängt dit adaptrar, vilket vore idiotiskt för Ver 3/4 har de bästa topparna på Sti modellerna. Om man bortser från AVCS modellerna.. men det kan vi nog säga direkt att AVCS har du inte 🙂

                                Det som troligen är gjort, om något överhuvudtaget är gjort, är att någon ändrat shortblock eller renoverat shortblock.
                                Men det verkar ju vara mer regel än undantag snart att det står i försäljningsannonser att det sitter smidda saker etc. fast egentligen är inte ett skvatt gjort
                                någon sa att någon sa… helt enkelt 🙂

                                Och hade det vart nån seriös person som renoverat motorn hade man passat på att måla om insuget, då det ofta brukar se ut just sådär.

                                #281900
                                Gystompa
                                Deltagare

                                  Ser ju ut att va en fin bil för övrigt. Org luftfilterbox sitter kvar med. Och värmeskölden till turbon… Vilket inte hör till vanligheterna 😉

                                  Kul med lite fler av de äldre. annars är det alltför vanligt med -99 -00 modellerna

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 72 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.