- Detta ämne har 71 svar, 11,282 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av TheSwedishPetrolhead.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2016 kl. 08:14 #281881GT99Deltagare
Vart kan jag hitta bra verkstadshandböcker?
17 april, 2016 kl. 19:48 #281921TheSwedishPetrolheadDeltagareTack GT99, men länken funkar inte för mig. Kommer bara till Googles startsida av nån anledning…
Hursom. Idag var jag i garaget och skulle hitta den trasiga packningen.
Som tur är så är jag bättre på att skruva än att ta selfies…
Efter lite letande så hittar jag det här. Uppenbarligen läcker det olja någonstans ifrån som har letat sig ner till grenröret och orsakat röken från motorutrymmet.
Sedärja, en liten spricka i ventilkåpan. Det var la roligt…
Så nu är väl frågan: Går det att byta ventilkåpa på plats eller måste jag lyfta ur hela motorn?
Börjar nästan ångra att jag köpte en bil med boxermotor…
17 april, 2016 kl. 19:49 #281907ForrenDeltagaredu kan byta topparna när motorn sitter i så borde nog gå att byta ventilkåpan utan problem 😉
17 april, 2016 kl. 20:06 #281922TheSwedishPetrolheadDeltagareOk, har googlat lite, känns som att det borde gå även om det är lite trångt. Jag har ju bra verktyg så det funkar säkert.
Ett större problem verkar vara ny ventilkåpa.
På bildelsbasen finns bara en vänster till min årsmodell, men de listar att det finns till en -00 också.
Dock är väl det en nyare modell? Hur funkar det, passar det lika bra till min bil eller?
Måste jag hitta en ventilkåpa till just V3 eller passar andra versioner?
EDIT:
Fan, insåg just att min motor ju blivit bytt en gång. Måste kolla exakt vilken version det är som sitter i då. Vart kan jag se det?18 april, 2016 kl. 05:20 #281894Christian SDeltagarePå bildelsbasen finns bara en vänster till min årsmodell, men de listar att det finns till en -00 också.
https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=2&vc1=196&pc1=120®nr=BOR767&sml=1&vc[0]=196107100&vcx=4330&pc[0]=120102129
Dock är väl det en nyare modell? Hur funkar det, passar det lika bra till min bil eller?
Måste jag hitta en ventilkåpa till just V3 eller passar andra versioner?
EDIT:
Fan, insåg just att min motor ju blivit bytt en gång. Måste kolla exakt vilken version det är som sitter i då. Vart kan jag se det?passar rent fysiskt men ser inte riktigt likadant ut på den sidan som är imot toppen
V3&V4 är samma, alltså MY97&98
det sitter iallafall inte toppar ifrån V5&V6 (MY99-00) för då hade inte ditt insug passat, sen vilket short block det sitter spelar ingen roll.
18 april, 2016 kl. 18:56 #281923TheSwedishPetrolheadDeltagareJag har snackat med några kollegor och vi har uppenbarligen någon på verkstan på jobbet som är en jävel på att svetsa, så jag tänkte be honom svetsa ihop det. Borde väl fungera?
Antar att det är aluminium i kåporna?
18 april, 2016 kl. 20:15 #281895Christian SDeltagareja det ska vara aluminiu, kan han svetsa i det så är det ju smidigare än att leta reda på en ny kåpa.
19 april, 2016 kl. 17:51 #281917TheSwedishPetrolheadDeltagareDå var man tillbaka från garaget igen. Såg att det hade läckt litegrann från andra ventilkåpan också, men såg inte riktigt vart det kom ifrån. Lika bra att ta loss den också antar jag och iaf byta packningar. *Suck*
Nu har jag dock ett större problem.
Jag vet inte vilken motor det är jag har, den har blivit bytt för några år sedan då den förra motorn rasade.Idag försökte jag leta efter några nummer som kunde hjälpa mig ta reda på det, men det är svårt att hitta något vettigt.
Här är ett nummer jag fann, framför startmotorn.
Hittade två nummer på vita dymolappar i närheten:
025454
Det andra fick jag ingen bild på men skrev upp på mobilen som såklart inte hade sparat memot såg jag nu när jag kom hem.Är det något av de här numren som kan ge mig någon vägledning?
Kan man se motortyp på något annat sätt?Börjar bli rätt less redan. 🙁
19 april, 2016 kl. 20:44 #281896Christian SDeltagaremotor typen som sitter i din bil är EJ20, det står in gjutet i blocket och det ser du om du tittar vid generatorn och rätt ner.
sär här ser det ut på min
som sagt så spelar det ingen roll vad det är för block utan vad det sitter för toppar och som jag skrev tidigare kan det inte vara V5 eller V6 (99 eller 00) toppar för då hade inte insuget passat.
jag har ett EJ257 shortblock med STI V4 toppar i min, alltså ett 2,5 liters block med 2 liters toppar på.20 april, 2016 kl. 18:03 #281924TheSwedishPetrolheadDeltagareOk, så då är det antingen V3 eller V4 alltså…
Imorgon kommer jag kunna ställa bilen på ett ställe i garaget så att jag kan plocka av ventilkåporna, då räknar jag med att kunna hitta ett artikelnummer som leder mig rätt.En lite roligare nyhet:
Idag kom mina klarglasblinkers. Blir intressant att se hur de ser ut på bilen. 🙂20 april, 2016 kl. 19:18 #281898GystompaDeltagareOk, så då är det antingen V3 eller V4 alltså…
Imorgon kommer jag kunna ställa bilen på ett ställe i garaget så att jag kan plocka av ventilkåporna, då räknar jag med att kunna hitta ett artikelnummer som leder mig rätt.En lite roligare nyhet:
Idag kom mina klarglasblinkers. Blir intressant att se hur de ser ut på bilen. 🙂Nu minns jag inte i detalj om det står ett instansat artikel nr på ventilkåporna.
Men kolla ditt chassi nr. Det står skrivet på plåten som sitter ovanför ett av fjäderbenen i motorutrymmet.
Jag har en Ver 3 och mitt chassinr börjar på GC8D. Om ditt gör det med så är det en Ver 3
20 april, 2016 kl. 19:51 #281925TheSwedishPetrolheadDeltagareHade det varit originalmotorn så hade jag vetat att det var V3, men nu är motorn bytt för några år sedan. Därav osäkerheten.
20 april, 2016 kl. 20:02 #281909HightoneDeltagareIn my opinion the stuff thats going wrong is the easy stuff.
20 april, 2016 kl. 20:07 #281899GystompaDeltagareHade det varit originalmotorn så hade jag vetat att det var V3, men nu är motorn bytt för några år sedan. Därav osäkerheten.
Mm, men nu lär du lyssna på erfaret folk vad det gäller dom här motorerna.
Som påpekat tidigare, men säger det igen. Insuget som sitter på din bil. Är från en Ver 3/4. Och då innebär även det att topparna är från en Ver 3/4, då nyare toppar inte passar på ett insug från en Ver 3.
Om det inte är någon som hängt dit adaptrar, vilket vore idiotiskt för Ver 3/4 har de bästa topparna på Sti modellerna. Om man bortser från AVCS modellerna.. men det kan vi nog säga direkt att AVCS har du inte 🙂
Det som troligen är gjort, om något överhuvudtaget är gjort, är att någon ändrat shortblock eller renoverat shortblock.
Men det verkar ju vara mer regel än undantag snart att det står i försäljningsannonser att det sitter smidda saker etc. fast egentligen är inte ett skvatt gjort
någon sa att någon sa… helt enkelt 🙂Och hade det vart nån seriös person som renoverat motorn hade man passat på att måla om insuget, då det ofta brukar se ut just sådär.
20 april, 2016 kl. 20:14 #281900GystompaDeltagareSer ju ut att va en fin bil för övrigt. Org luftfilterbox sitter kvar med. Och värmeskölden till turbon… Vilket inte hör till vanligheterna 😉
Kul med lite fler av de äldre. annars är det alltför vanligt med -99 -00 modellerna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.