- Detta ämne har 71 svar, 11,282 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av TheSwedishPetrolhead.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2016 kl. 18:46 #281943TheSwedishPetrolheadDeltagare
Nåja, iaf kul att folk läser, och så får jag sparat allt för mig själv åtminstone. 🙂
Vi ska köra konbana med jobbet nu på tisdag, blir väldigt spännande att pressa bilen lite grann. Förra året hade jag en Honda S2000, men var ändå långsammare än en original Mazda mx5 NB… Tror jag egentligen borde ha tagit körlektioner istället för att köpa ny bil, men vafan. Ny bil är roligare!
21 maj, 2016 kl. 10:35 #281908GloremirDeltagareNejdå jag läser allt. Kul att någon annan också pillar på en Type r.
Fast det går fortare för dig. haha =)
Fortsätt jobba22 maj, 2016 kl. 13:00 #281944TheSwedishPetrolheadDeltagareJa, har man mycket fritid som jag har så blir det lite gjort. 🙂
Idag blev fler smågrejer fixade:
Svindyr ventilationsplastbit monterad(snabbaste grejen jag gjort på någon bil någonsin tror jag…). Fasen vad jag stört mig på det hålet sen jag köpte bilen. 🙂
Får dock lacka om dem när mina vita blinkers kommer. Dock osäker vilken färg som blir bäst. Svart? Vit? Blå som bilen? Vad tycker ni?
Ny växelspaksknopp som matchar bilen lite bättre och är fräschare än det gamla eftermarknadsmöget som satt där innan. Iofs vet jag inte om jag tycker den här är perfekt heller men mycket snyggare. Har beställt en med originallook också, får se vilken som blir kvar sen.
Har snyggat till den fruktansvärt fula slutstegsinstallationen i bagaget. Inte perfekt men mycket bättre.
Och sist men inte minst ett par nya kylarslangar. Ska byta resten också någon dag men den ena läckte en del så fixade det först iaf. Funderar på att byta kylaren också när jag ändå håller på, den är rostig och jävlig…
23 maj, 2016 kl. 16:18 #281883tendencyDeltagare24 maj, 2016 kl. 15:34 #281879KvarnisDeltagareOrginal turbon maxar du runt 370 bhp på E85 med fmic.
Lådan håller kanske… beror på hur du kör 😉
För 400 behöver du bättre ic,soppa pump, spridare, turbo och det viktigaste ny ecu/sprut. Börja med att mappa bilen med ett nytt sprut.
Vilket sprut beror på plånboken. AG,Maxtunning, Pbz brukar de flesta vara nöjd med.24 maj, 2016 kl. 20:35 #281945TheSwedishPetrolheadDeltagareTendency:
Ja, blått blir nog snyggast. Ska testa att photoshoppa lite innan jag väljer men det lutar åt blått.
Orginal turbon maxar du runt 370 bhp på E85 med fmic.
Lådan håller kanske… beror på hur du kör 😉
För 400 behöver du bättre ic,soppa pump, spridare, turbo och det viktigaste ny ecu/sprut. Börja med att mappa bilen med ett nytt sprut.
Vilket sprut beror på plånboken. AG,Maxtunning, Pbz brukar de flesta vara nöjd med.370 skulle iofs vara en ganska trevlig tillökning, klarar man det med att bara skaffa nytt sprut, FMIC och E85? Med original Pump, spridare osv?
För övrigt var jag på en konbana med jobbet idag.
Det var en spännande upplevelse att pressa subban lite. Speciellt eftersom det regnade ganska bra under tiden. Att acca var ju inga problem, däremot blev det lite rakt fram innan jag kom ihåg att jag inte hade ABS…
Nåväl, kul var det iaf! Hyfsat snabbt gick det också någon av gångerna men det var mest på skoj så jag tar det inte för allvarligt.
Om vädret blir bra på lördag så åker jag till Kattleberg och kör konbana med breakout då. 🙂
24 maj, 2016 kl. 20:40 #281888TurbovinDeltagareBromsade 370 hk på e85 med en vf28 men spridarna lär du få uppgradera. Körde med 740cc samt typ en walbro 255-kopia.
Jag lär dock skippa e85 i bygget nu då jag tror bränslet är på väg bort. Ingen storsäljare precis och sviktande kvalitet i tankarna.
26 maj, 2016 kl. 05:53 #281880KvarnisDeltagareOrginal pumpen är det första du ska byta ut, Spriddarna hänger inte med upp till den effekten. Du behäver ca 3000cc totalt för den effekten på E85.
Så 740cc är det minsta du ska köra på. Skulle även kört med en pump med högre flöde/tryck än en walbro. De går på absolut max runt 400 på E8529 maj, 2016 kl. 16:25 #281946TheSwedishPetrolheadDeltagareIntressant… Aja, vi får se framåt vintern. Just nu har jag mycket annat.
Har bestämt mig för att köpa ett PDR(Paintless Dent Removal)-kit och prova att fixa bucklorna jag fått på skärmen och huven själv. Mycket billigare än både självrisk och att lämna in utan att ta det på försäkringen. Tur man är händig. 😀
Idag har jag uppgraderat min arbetsbänk litegrann. Är inte mycket till plåtslagare men det blev hyfsat trots begränsad utrustning för ändamålet.
Nästa vecka blir det mer fix!
31 maj, 2016 kl. 19:17 #281947TheSwedishPetrolheadDeltagareLite småmek ikväll.
Jag har sedan mina år som musiker stora problem med buller och den här bilen låter mycket. Eller “lät mycket” är nog en bättre sak att säga, för ikväll fick Imprezan en buttplugg!
Skillnaden är enorm, plötsligt hör jag vad jag tänker. Plus en jävla massa knarr och andra saker jag inte hörde innan, fan…
Det ser inte lika bra ut som ett tystare system, men det är en trade off jag gärna tar för att kunna åka en bit utan huvudvärk.
Dessutom bytte jag till skylthållare utan reklam och en rosa badge. Tyvärr visade det sig att badgen var platt baktill medans originalet är vält på baksidan. Billig Ebayskit såklart… Nåja, den sitter på iaf och det ser bra ut på håll.
Jag får leta upp en bättre badge framöver.
3 juni, 2016 kl. 18:56 #281948TheSwedishPetrolheadDeltagare…
29 juni, 2016 kl. 17:30 #281949TheSwedishPetrolheadDeltagareNu var det ett tag sedan jag skrev här.
Diagnosticerad med tennisarmbåge, ordinerad vila… Blä.
Insikt om att bilen är så hardcore att min rygg inte pallar med några längre sträckor. Dubbelblä.
Ovanstående resulterar i att bilen mest bara står i garaget, binder kapital och kostar försäkrings- och garagehyrapengar. Trippelblä.
Har nu lagt ut intressekoll på försäljning på facebook och kan väl lika gärna göra det offentligt även här. Ska uppdatera brukisen till något som är lite roligare men ändå komfortabelt nog att köra varje dag.
Tror den gått runt 16 tusen mil
Otrimmad motor 280 hk
DCCD-lådan med ställbara diffar
GAB suspension Coiloverkit
Vinterdäck på originalfälgar
17″ OZ superleggera-fälgar med sommardäck
HKS Hi-power avgas från kat, har monterat en extra silencer.
Lite lätt styling har skett sedan bilderna, kan enkelt återställas om så önskas.
Lite extra grejer såsom nya bromsbelägg, kylarslangkit i silikon, olja och filter m.m. medföljer vid köpVentilkåpspackningar bytta för 2 månader sedan.
Negativt:
Yttre drivknutsdamaskerna fram trasiga. Har två helt nya drivknutar jag tänkt byta till, som givetvis följer med.
Coiloversen börjar bli till åren. Går utmärkt att köra med men bör nog bytas innan hård bankörning.
Lacken har efter 20 år några repor och det finns även några mindre bucklor runt höger framskärm och huv.Prisidé: 90 tusen. Bilen finns i Alingsås
Får jag inte sålt den lägger jag vintern på att fixa till den och lägger ut den dyrare nästa vår. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.