Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1759
    Fricke.w
    Deltagare

      Ja vad ska man säga?
      Fy fan skulle jag vilja uttrycka mig, var i väg med en kompis i dag, och skulle leka lite med bilen på våran lokala gammla flygflotilj, och de gick ju inge vidare då bilen knappt orka dra lös på 3an ;( fan den laddar 0.5 bar för att sedan sakta stiga med lite små ryck till typ 0.7-0.8bar, inte bra, har även lagt märke till att den gärna vill hosta till i bland på tomgågn, samt dipa ner ganska långt i varv efter gas och kan även före komma en liten avgas smäll, så tankarna går ju genast till just lmm.
      Bilen har även varit lite halv skum sen den riktiga kylan kom också om jag tänker efter, har bara velt ladda 1.1bar då, och med tanke på att den laddade 1.35bar i sommras. så är de ju inte rätt, då JRM sa att den till skilnad mot för andra bilar skulle ladda mer på just vintern med kallare och syrerikare luft.
      Någon annan med en impreza sti 2006-2007 som ecutec mappat som kan berätta vad deras laddar kanske?

      #46677
      challe
      Deltagare

        Vi hade exakt samma problem med våran GT 00 när vi körde på isen med snorkeln borttagen, och då kom det in snö i luftfiltret.
        Men efter att ha satt tillbaka snorkeln igen så fungerade bilen felfritt igen.

        Hur har du öppet filter eller org. ?

        #46672
        Manor
        Deltagare

          Jag tror att det är LMM:en…det tror jag alltid.

          #46681
          Fricke.w
          Deltagare

            Jo de stämmer att jag kör med öppet luftfilter, ett så kallat HKS reloded, den så kallade svampen 🙂 men börjar starkt att fundera på att sätta tillbaks orginal boxen, med lite bätre slangar och nå sportigare panelfilter i stället.
            Men som sagt den vart ungefär lika i sommras och då var de lmm som spökade, de roliga är att den gången vart de inga felkoder alls, så tror inte de finns några den här gången heller, och de värsta jag vet är att köpa nya grejer och ute sluta felen den vägen, kan ju bli jäkligt dyrt som bekant, men ringer vell verkstad i morgon för säkerhets skull och ber dom kolla fel koder, så får man vell se vad som händer efter de, är ju inte direkt mekar väder ute heller, å inge garage har man heller 🙁

            #46674
            Adam K
            Deltagare

              Sätt tillbaks originalfilterbox och filter!
              ‘Svampen’ är väl visserligen inte oljebesprutad, men å andra sidan är den full av hål så all möjlig skit kommer in till lmm, och vidare till turbo och cylindrar.
              Det borde du gjort redan när första lmm havererade.

              Vill du ha lite mer ljud kan du ju ersätta resonansboxen med en ‘elbow’.

              #46682
              Fricke.w
              Deltagare

                Jo jag ska sätta tillbaks orginal boxen, angående elbow, så har jag redan gjort en ny sådan på jobbet, som väntar på montering 😉 så tanken har ju varit att sätta tillbaks grejerna en tid nu, men har inte hunnit än, i alla fall så syndes de att de satt skit på gemet i lmmm, med gemet menar jag trådarna i lmm, som just ser ut som ett gem,
                så risken är ju ganska stor att de är lmm, men kan ju även vara positivt att man eventuelt hittat felet, men blir vell att kolla felkoder för säkerhets skull i alla fall, men har som sagt inga förhoppningar att hitta några.
                Kan de vara ecutecen som ställer till de så de inte blir några fel koder när lmm går?

                Vart ju inga föra gången i alla fall.

                #46676
                tendency
                Deltagare

                  Subaru kunde inte se några felkoder på min (GT99) heller, när LMM pajade. Min är också EcuTekad hos JRM, men om det är orsaken till att felkoder inte kan läsas vet jag inte.

                  #46680
                  Sternborn
                  Deltagare

                    LMM ger oftast ingen felkod.. däremot kan andra felkoder komma upp pga trasig LMM tex felkoder på lambdavärden
                    Men när min LMM pajja för andra gången på min förra gt så börja faktiskt motornlampan lysa efter ett tag men då gick bilen riktigt dåligt så antar att det inte räcker med lite smuts på “gemet” för att ge felkod utan då måste det bli kortis eller avbrott på nåt sätt.
                    Detta gäller inte bara för subaru, utan LMM ger nästan aldrig felkod på nåt bilmärke trots att den är trasig.. 😮

                    #46683
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      Ja surt som räven sa, de är ju konstigt de, att bilar allt som oftast alldrig laggrar en felkod på just lmm x( man tycker ju att bilvärden borde kommit så långt att de skulle kunna tittas upp fort som ögat vad som felar i bilen, men många gånger tycker jag att man upptäcker att vissa verkstäder och jag säger vissa inte alla, oftast är lite nonchalant och säger att de inte är något fel på bilen, bara för att de inte finns någon felkod.
                      Man kan ju fråga sig vart den gammla mekaren har tagit vägen, som kunnde ute sluta saker genom kontroler, men de var ju kannske lite lättare för också, med förgasare och på sin höjd elektronisk tändning 😛
                      Men överlag tycker jag att oberoende verkstäder är bättre än märkes verkstäder, känns som dom kilarna är mer räd om sina kunnder och gör ett bra jobb för man ska komma tillbaks, och lyssnar verkligen på vad man har att säga 😀 fast dom kannske tycker man babblar på i bland.

                      Men måste faktist säga att jag tycker subaru är den bästa märkes verkstad jag stöt på hitils, så guld stjärna i kanten där.
                      Där emot tycker jag vissa andra tyska märkes verkstäder är veldigt nonschalant, och blir typ sur när man talar om vad man själv tror de är för fel och ber dom kolla, och i slut ändan säger dom att de inte är något fel på bilen, fast man vet själv att så är falet, listan kan göras lång, men de värsta jag varit med om, är när verkstad påstog att de var slut med toppen och bilen åt kylarvätska på en bmw jag hade, fick tipset att sälja så fort som möjligt, när jag sedan hittade felet som visade sig vara en dålig tändspole, blir man ju mörkräd 😮 åkte dit och bad dom kola bilen i gen efter de, och dom vägrade erkäna att dom hade fel, påstog att jag hade fixat toppen. ha ha

                      #46684
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Ja då var man 4300:- fattigare då ;( är de dyraste lmm jag någonsin har kommit i kontakt med, så där får faktist subaru inte en guldstjärna i kanten, frågade även vad mappcensorn kostade, tänkte kannske kan vara ide att byta den också på en gång, så vet man att allt är nyt och byt, då jag ändå fick ut 2 nya lambdor på garanti, men mappcensorn kostade också 4000:- 😮
                        så känns som lite för mycket pengar för att bara byta ändå.

                        #46675
                        Adam K
                        Deltagare

                          Du borde väl kunnat köpa bara ‘elementet’? Kostade för några år sen ca 1500:-…

                          #46685
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            det är bara elementet man köper för 4300:- vansinigt 😮 dom skratar ju till och med själv mekanikerna när man beställer, dom kan inte heller förstå hur de kan vara så vansinigt dyrt.

                            Men de löste sig, hittade en på skroten i stälet som rullat 700mil för 1250:- 😉 i bland har man tur, så då kan man ju köpa lite trim grejer i stället den här månaden och beta av listan 🙂

                            #46678
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Beställ från England istället.

                              #46686
                              Fricke.w
                              Deltagare

                                jasså är de biligare där turbovin, försökte leta på lmm i staterna, men hittade ingen sida med någe sånt?
                                Men vad kostar dom i england då?

                                #46679
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=1309

                                  CA 3300. Var ganska dyr där ändå.

                                  Är det detta artikelnumret som gäller så kostar den bara 1821 kr här
                                  http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=1751&cat=96&sub=183&sec=349&var=47&dc=y&gen=&searchKey=

                                  Du har väl en 2.5:a? Vet inte om LMM skiljer på dem från tidigare newage STI?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.