Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32415
    GDB2003
    Deltagare

      Har ett klonkande ljud kommandes från vänster bak (hjulhuset) som är hörbart främst vid låga hastigheter. Bilen känns bra i alla hastigheter.

      Hur kan jag fastställa om jag har ett problem i stötdämpare, stötdämparfäste eller i någon bussning?

      Tack!

      #269286
      Fladric
      Deltagare

        Om det liknar ett “klickande” ljud, som om nått sitter lite halvlöst och glappar så kan det vara fjäderbenen, om du har original STI-ben vill säga 🙂
        Har fått samma på min Legacy, är ett rätt vanligt fel på STI-ben 🙁

        #269297
        adrenalin
        Deltagare

          Det är ett vanligt fel, är tydligen för dåligt med fett på dämparna. Går att smörja upp det så det blir bättre. Många som har fått det på garantin men efter ett tag uppstår samma ljud igen. Är coils som gäller om man inte står ut 😉 Finns massa trådar om du söker.
          http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=87097
          http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=86383
          http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67725&highlight=klonkande+bakd%25C3%25A4mpare

          #269287
          Fladric
          Deltagare

            Ja precis, finns en tutorial på Youtube om hur man plockar isär dem, fettar om dem och installerar en fettnippel för att kunna fetta om när det behövs utan plocka isär igen 🙂
            Ska göra det inom nån vecka tänkte jag, återkommer med resultat 🙂

            #269298
            adrenalin
            Deltagare

              Ja precis, finns en tutorial på Youtube om hur man plockar isär dem, fettar om dem och installerar en fettnippel för att kunna fetta om när det behövs utan plocka isär igen 🙂
              Ska göra det inom nån vecka tänkte jag, återkommer med resultat 🙂

              Gör det, väntar på resultatet d—0.o—b

              #269284
              thesmittan
              Deltagare

                Jag har lite samma problem. Fast mer att det “knäpper” väldigt högt. Hör oxå bara det i låga hastigheter, jag har dock misstänkt att det är en drivknut som håller på att säga upp sig.

                Hur kan man fastställa vilket av det det är?

                #269288
                Fladric
                Deltagare

                  Ja, det är en bra beskrivning, det knäpper till lite då och då i låga hastigheter! En drivknut borde låta värre under belastning och när du svänger 🙂

                  #269294
                  dejfan
                  Deltagare

                    Har samma problem med min sti 06a. Det knäpper någonstans vid bakvagnen när jag kör sakta och det är lite ojämn väg och tex över vägbulor.

                    #269289
                    Fladric
                    Deltagare

                      Verkar vara vanligt som sagt!
                      Här har ni youtubefilmen om nån annan vill prova också, den verkar vettig tycker jag 🙂

                      http://youtu.be/zYiP4DG_OQU

                      #269299
                      adrenalin
                      Deltagare

                        Verkar vara vanligt som sagt!
                        Här har ni youtubefilmen om nån annan vill prova också, den verkar vettig tycker jag 🙂

                        http://youtu.be/zYiP4DG_OQU

                        Ja han är riktigt duktig på Subaru, han har en hel del sevärda klipp 🙂

                        #269285
                        dojjan_74
                        Deltagare

                          På min var de själva dämparen bak som var glapp.
                          Bytte mot en ny(begagnad) klonket borta

                          #269300
                          adrenalin
                          Deltagare

                            På min var de själva dämparen bak som var glapp.
                            Bytte mot en ny(begagnad) klonket borta

                            Ja om du kollar på videon så ser du hur man åtgärdar det utan att byta.

                            #269290
                            Fladric
                            Deltagare

                              Har nu demonterat och installerat fettnippel. Har kört ca 1 mil och än har jag inte hört nått så metoden verkar funka! 🙂

                              Min dämpare var också glapp men nu när jag har nytt fett är glappet borta 🙂

                              #269301
                              adrenalin
                              Deltagare

                                Har nu demonterat och installerat fettnippel. Har kört ca 1 mil och än har jag inte hört nått så metoden verkar funka! 🙂

                                Min dämpare var också glapp men nu när jag har nytt fett är glappet borta 🙂

                                Härligt att höra att det fungerar! 🙂

                                #269291
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Ja, får se hur länge det funkar 🙂
                                  Håller det inte så länge får jag skaffa tjockare fett! 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.