Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34802
    tendency
    Deltagare

      Denna beskrivning gäller för min kombination av delar i min STi -03, dock är installationen snarlik vilken setup du än väljer att köra på. Med denna setup fungerar blinkersretur, tuta och airbaglampan lyser ej. 😎

      Det här är en liten write up på vad jag fick göra för att min rattinstallation skulle lira, alla delarna var liksom inte 100% bolt on med varandra. Det var NRG’s tunna quick release som ställde till det. Väljer man en djupare NRG QR, så slipper man antagligen dessa problem – och allt är helt bolt on!

      Men för att jag skulle kunna köra med den 3″ djupa ratt jag ville ha, så behövde jag en tunn QR – för att ratten inte skulle hamna för nära mig. Vilket betyder att om du har tänkt köra med en grund ratt, så kan du köra med en djupare QR och slippa modifieringsbiten. 🙂 Viktigt är att du mäter och funderar över hur djup du vill att din rattinstallation ska vara, innan köp, vill du har ratten långt ifrån eller nära dig?

      Originalrattens djup i STi -03 är 11,8cm (troligtvis samma mått i alla WRX & STi 01-07). Min nya rattinstallation är 14,8cm djup. Vilket för mig blev perfekt! Har en skönare ratthållning, jag når med lätthet blinkersspak och den mindre diametern är väldigt mysig.

      DELAR

      Ratt: NRG ST-055R-MCRS
      350mm i diameter, 3″ djup, neo chrome, läder & röda sömmar

      Quick release: NRG SRK-400MC
      Deras tunna version, neo chrome. Antagligen den tunnaste på marknaden(?).

      Hub/nav: Works Bell 116s Short Boss (bolt on 2001–2007 Impreza WRX & STI, SRS Airbag equipped)
      Bultmönster 6x70mm
      Paketet inkluderar skruvar & insex till rattmontering, torx till airbagen, kontakt till tuta och motstånd till airbaglampan. Fungerande blinkersretur, tuta och airbaglampa släckt!

      Svarta skruvar tutring: NRG SWS-100BK
      Istället för medföljande silver.

      MODIFIERING

      Stegen jag gick igenom för att få allt att passa.
      1. Slipa ner diametern på quick releasens baksida, som går in i huben
      2. Slipa ner distansring i quick release för att få tutan att passa
      3. Kapa skruvarna som håller ihop tutring, ratt, quick release
      4. Böja tutans kabelsko för att kablaget ska få plats i quick release

      1. Quick release passade inte klockrent i huben, satt för tajt – gick inte att få loss.

      Fick slipa ner diametern på quick release, lite i taget tills dom hade perfekt passform.

      2. Tutan passande inte i quick release, diametern på tutan var större än innermåttet med distansringen.

      Slipade distansringens insida, lite i taget tills tutan passade klockrent.

      3. Svarta skruvarna som håller ihop tutring, ratt och quick releasens löstagbara del var för långa – gick inte att låsa ihop QR. Trots att allt är NRG original. Så jag fick kapa av dom, så gick quick releasen att låsa ihop.

      4. Tutan gick inte att trycka ihop med quick release, det var för trångt för kablar och kontakter. Löste sig genom att böja kabelskokontakten.

      INSTALLATION

      1. Stå med raka hjul/ratt.

      2. Skruva loss bilens minus (-) batteripol, vänta 5min.

      3. Lossa 2st torxskruvar som sitter på varsin sida om ratten (dom går inte att skruva ur helt). Lyft ur rattens centrum/airbagenhet.

      4. Lossa den gröna kontakten till tutan och den svartgula på baksidan av airbagenheten.

      5. Lossa 17mm mutter. Skruva ej loss den helt, för att slippa få ratten i ansiktet när du rycker loss den! Ryck lös ratten.

      6. Ratten borta. Detta är en s.k. clock spring. Rör ej, snurra ej, ha inte sönder (dyr), låt sitta kvar. Denna får din blinkersretur och tuta att fungera, samt släcker airbaglampan – ihop med Works Bell 116s-kitet.

      7. Sätt i den medföljande gröna tutkontakten i clock spring.

      8. Ta bort det svarta plasthöljet på huben. Tryck huben på plats – med den borrade pricken rakt upp. Kontakter/kablar träs genom hub (tutkontakten syns tyvärr inte på denna bild, men den ska också igenom).

      9. Skruva dit 17mm mutter.

      10. Montera det svarta plasthöljet på huben.

      11. Tryck i resistorns stift i airbagkontakten.

      12. Peta in airbagkablaget i huben. Och sätt ihop tutkontakten med hankabelskon på quick release, isolera med lite eltejp (honkabelskon på QR används ej). (Ps. Hade glömt montera plasthöljet över huben på denna bild, men den ska sitta där)

      13. Peta in allt kablage i huben och montera quick release på huben – med den borrade pricken rakt upp. Med QR i låst läge, så ska NRG-loggan också peka rakt upp. Skruva fast.

      14. Den löstagbara delen på quick relase (som sitter monterad ihop med ratt/tuta/tutring) har två kabelskokontakter. Böj honan enligt bild, för att kablarna ska få plats. Hankabelskon används ej, isolera med eltejp (annars kommer du att ha en tuta som tjuter hela tiden den får kontakt med metall).

      15. Montera ihop ratt/tuta/tutring med quick releasens löstagbara del.

      16. Vrid QR-låsning moturs till öppet läge, tryck dit ratten, lås åt höger! Tuta, kör och blinka! 😀 NJUT av din nya, fantastiska installation!

      #282896
      Suber Imprezzed
      Deltagare

        Riktigt bra guide! Detaljrik, många och bra bilder steg för steg! Hoppas på se fler sådana välgjorda guides stort tack!

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.