› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köp av Impreza GT -00
- Detta ämne har 20 svar, 1,693 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2004 kl. 20:03 #691
soemp
DeltagareTackar för svar! Jo, jag har läst lite om öppet luftfilter här.. Jag vet inte, men han sa att det skulle vara bra att använda det ihop med 3″ avgassystemet? Han hade tydligen bytt till öppet filter när han köpte det.. Eller stämmer detta inte alls, för jag är inte så grym på motorer =)
Ett motorras skulle ju inte vara så härligt efter några månader… det jag är orolig för, men den är ju snällt körd innan vad jag hört så..//Calle
21 november, 2004 kl. 12:03 #39784Assazel
Deltagaremotorn rasar inte för öppet luftfilter. Om lmm:en pajar kostar det ca 1500:-
MEN, den pajar inte om filtret sitter orderntligt förtöjt. Gärna med ett extra stag. Till vänster om filtret har du en liten dosa som är LMM. Känn på filtret och skaka lite i det, kolla så den inte kan röra vid lmm:en. Och tänk även på när du rengör att det inte stänker.
Att den pajar beror nog mer på slarv och okunskap.
21 november, 2004 kl. 13:18 #39775SecretAgentMan
DeltagareOm luftmassemätaren blir halvvissen pga öppet luftfilter så är risken stor att det går snett – och på 99/00 är det mera en regel än undantag att öppna filter gör kort manöver med lmm:en.
Använd *INTE* konfilter om ni inte behöver (de med frontmonterade ic:s kommer sällan undan dock).
Att detta skall vara så svårt att ta till sig?
/J
21 november, 2004 kl. 14:22 #39776SecretAgentMan
DeltagareDet är inte mycket att bilda sig en uppfattning om tyvärr…bara antalet poster om rasade lmm:s torde räcka.
/J
21 november, 2004 kl. 15:25 #39787Lefty
DeltagareHur kan man säga att en bil är otrimmad när det sitter ett 3″ och öppetfilter ?
Jag vet inte vad folk har för definition på trimmat egentligen men för mig så är ett komplett 3″ = TRIM…
Provat söka efter ditt svar ? 🙂 Finns många trådar… Lycka till och tveka inte bara köpa du lär inte ångra dig 🙂
22 november, 2004 kl. 08:23 #39785Assazel
DeltagareSätt på ett slutet nu istället. SÅ länge den inte pajat än sålänge så är det ju lugnt. Och jag tror fortfarande med stor säkerhet att den pajar endast om det blir vibrationer från filtret som slår emot eller om man spiller olja alt stänker.
Men vill man vara 100% garderad så byt direkt.
22 november, 2004 kl. 09:33 #39777SecretAgentMan
DeltagareJag har varit med och rivit isär en motor som helt klart rasat pga öppet konfilter och vissen lmm, och det har ju bevisligen hålats kolvar lite här och var. 🙂
Det ger inget mer än lite frustande och pustande – varför utsätta sig för risken att det kan bli *rikigt* dyrt – standard luftbox och en öppen dump är ett mycket bättre val om man nu måste ha dessa ljud.
🙂
/J
22 november, 2004 kl. 11:52 #39788Davve
DeltagareJag pratade med Stoffe Nilsson som säljer subaru i skåne och han kör även rally med subaru. Han säger att öppen dump skall man absolut inte han på sin impreza. Angående filter så skall HKS fungera mycket bra med LMM. Enligt honom så har dom installerat ett antal HKS filter och endast en har haft problem med LMM´en och då betalade kunden 1500kr för en ny.
Hur många har öppet filter i klubben?? hur många av dom har varit med om att LMM har pajat??
22 november, 2004 kl. 12:15 #39778SecretAgentMan
Deltagare…cheezus…öppen dump är betydligt mindre riskabelt än ett konfilter.
Stoffe är trevlig som fasen – men här har han jättefel. 🙂
Det finns liksom inget att bevisa – 99/00 har ett problem med känslig lmm, det om något har väl redan bevisats (kör en sökning på forumet)?Men visst…tuta och kör bara. :*
/J
22 november, 2004 kl. 12:17 #39793soemp
Deltagare>Hur kan man säga att en bil är otrimmad när det sitter ett 3″
>och öppetfilter ?
>
>Jag vet inte vad folk har för definition på trimmat egentligen
>men för mig så är ett komplett 3″ = TRIM…
>
>Provat söka efter ditt svar ? 🙂 Finns många trådar… Lycka
>till och tveka inte bara köpa du lär inte ångra dig 🙂Hehe, jag skrev kanske lite luddigt, vet inte hur jag tänkte. Alltså den har gått helt original innan han bytte till 3″ och öppet luftfilter i somras nångång, så den kanske rullat 400-500 mil på det.
Jag snackade med honom om filtret, och han säger att det brukar hända för dem som har in-oljade filter.. Detta var nån ’torr’ variant? Jag är så sanslöst dålig på hur mycket olika det finns men..
I vilket fall det är väl bara att byta tillbaks till standardfiltret vid köpet, eller hur funkar det ihop med 3″ systemet som bara är ett rör utan katt? :>
//Calle
22 november, 2004 kl. 18:15 #39789Davve
DeltagareInget som jag skulle göra dock.. men det är konstigt att det är så många som säger olika.. hmmm
Synd dock att problemet finns… hade varit skoj med ett riktigt sug ljud i bilen..;(
23 november, 2004 kl. 10:00 #39786Assazel
Deltagaremin turbo laddade lite tidigare. Typ 2300 varv.. blev faktiskt rätt stor skillnad.
23 november, 2004 kl. 10:07 #39779SecretAgentMan
DeltagareStäll 2 bilar bredvid varandra, den ena standard, och den andra med avgassystem och accelerera iväg upp till otillåtna hastigheter – det kommer inte att skilja mer än att den som hanterar bilen bättre kommer ha övertaget (mao – lär er hantera bilen – det ger mer, och kostar inte något – mer än slitage och soppa :D).
Så lite skillnad ger enbart avgassystemet – men som assazel är inne på – responsen är rätt viktig för körkänslan.
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #39783Manor
Deltagare>Bara en fundering jag kör med ett öppet BMC Carbon filter + 3
>tums och skall nu även uppgradera till FMIC och
>återcirkulerande dump. Om jag då byter till den nya LMM tror
>ni att detta håller?? Eller skall man ta bort det öppna
>filtret och köra orginal istället, ljudet gör mig skit samma
>det var effekten jag var ute efter vilket jag får säga var i
>princip omärkbar.
>
>MVH PatrikSkit i det öppna filtret. Den nya LMM:en kan också strula, men är förhoppningsvis något bättre. Jag kör helt original och min LMM strulade ändå när jag kört cirka 10000 mil :-(. Nu har jag den förstärkta, så vi får väl se om den håller mer än originalet ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #39782Manor
Deltagare>Ok, så jag ska sätta tillbaka standardfiltret och köra med 3″
>systemet som bara är ett rör utan katt? Isf vad blir det för
>effektskillnad jämfört med om jag skulle köra med öppet
>filter? Som sagt suger jag på detta område ^^
>
>//CalleJa, det var väl det heta tipset ;).
Effektskillnaden är nog knappt märkbar…om någon.mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.