Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1670
    Fricke.w
    Deltagare

      OBS!!! har tagit mesta dels av texten ur ett mail jag skickade till JRM så ha översende med om de är lite konstigt.

      JRM-fas 1.3, skulle vell ladda 1.5bar va om jag inte minns fel, men nu är de så att den laddar bara max 1.2 och deta är vid hög växel då man börjar stampa på vid cirka 2500r/min de är ju då den ska ladda som mest vid hög belastning? blir samma resultat på 2ans växel, fast där vill den helst nå max 1.1bar, allt detta vid 15+ ute temp.

      Rev bort intercoolern och inspekterade, samt gick i genom gumi röret från intercoolern till spjällhuste, sammt turbo silikonböjen men kan inte hitta nå skador vad jag kan se?
      Ren gjorde även magnetventilen med broms spray, sammt nollade med bateri polen av i cirka 40min,
      Om jag ska beskriva problemet så låter de som följande, efter jag varit hos er, körde jag hem den lungt och fint, var hur mycket polis kontroler som helst efter e4 den dan, sedan har jag mest varit i skärgården över semestern, så har inte blivit så mycket kört med andraord, men så här om dan var jag ut och testa den lite och då ladda den max 1.2 även i går när jag var ut efter fel sökning så är de som den sticker i väg halv snabbt till 0.9-1.0 bar typ som orginal för att sedan klättra sakta sakta till 1.2 nästan 1.3 vid 6500r/min, vet inte hur ni har satt mappen men på alla audi bilar jag haft, så blir de ju alltid först en laddtrycks peak på ganska låga varv typ 2600r/min där laddtrycket bokstavligt tallat hoppar upp till 1.6 bar för att sedan skunka i takt med att varvtalen ökar, men på subban nu så är de ju tvärt om? når ju 1.2bar typ strax före varv spär?
      är ju jäkligt synd att ni är så pass många mil bort, hade gärna vellat att ni fick provköra så man kunde bolla lite ider, och fel söka, lär ju knappast få någon hjälp av subaru.

      har även prövat orginal dumpen i gen, för att se om problemet låg där, men ingen skilnad?
      Så nu får ni gärna slå era kloka huven i hop och tänka efter om ni varit med om något liknande för.

      MVH

      #46134
      Fricke.w
      Deltagare

        Då har den blivit ännu sämre, i dag när jag körde väldigt lungt med den, noterade jag följande, på tomgång ligger vacumet på laddtrycksmätaren på -0.7 och en halv alltså minus 0.sju och en halv bar, på motor broms kan den dippa i väg till så långt som -0.9 bar nästa i bot med andra ord, då tavlan är graderad till -1.0, även tomgången på bilen dipar samtidigt, nästan så den dör i bland efter man gasat till lite, upplever även att bilen tappar orken så klart mellan växlingar, sammt bygger ladtryck mycket sämre?
        Kan vell för fan inte vara LMM som orsakar detta, har då alldrig varit med om för att vacumet på ladtrycket ökar då.

        Vill gärna ha lite synpunkter från dom som kan om vad de kan vara!!!!

        #46124
        Kvarnis
        Deltagare

          Svårt att säga så här på rak arm…men om turbon är hel etc
          Så känns det som en läkage någonstans, alt. kan wastegate armen ha fastant.

          Lmm går in så du knappt kan vara över 3k, sen är det bara att ryka ur och köra utan för testa om det är den som är felande länken.

          #46135
          Fricke.w
          Deltagare

            Okej, ska vell till läga att de blir ett fladrande ljud, när man har hög belastning på turbon, typ kör på 5man och ger gärnet från 2500r/min, låter som du skulle blåsa på en propeler eller liknande med trycklfut, som blir snabbare och snabbare för att sedan försvina högt upp i registret, och nej de är inte turbons vanliga ljud jag menar, för de här låter som de skulle gå med typ 100r/min för att sedan öka och försvina, kommer från höger sida i motor rumet i alla fall, typ någon stans där turbon sitter med andra ord, kannske skulle demontera huven och låta en kommpis hänga över motorn medans jag kör;) ha ha nä men skämt och sido hade varit jäkligt skönt att få bukt med problemt, man vill ju gärna kunna köra bilen som de var tänkt, och inte behöva fjuta runt bara de som måstes, för att man är räd att något ska rasa.

            #46136
            Fricke.w
            Deltagare

              hur märker jag om armen till WG fastnat föresten, vågar man slita och dra i den ens, eller finns de typ ett nol lägge på den?

              #46125
              Kvarnis
              Deltagare

                Ha det är ba å dra, den brukar vara ganska stum… så prova att dra den uttåt för att sedan se att den stängs 🙂

                #46137
                Fricke.w
                Deltagare

                  Nix inget fel på wg armen heller, har tagit mig ann att börja sätta slang klämmor på diverse slangar som går i hop med insugs delen i dag, kan vell inte direkt beskyla japsarna för att slösa med slang klämmor 😀 finns ju inte en enda på vevhus anslutningarna till exempel, så får vi se hur de blir efter de, kollar även i genom slangar och dylikt till turbo, även pakningar, samt dumpen i gen, så får vi se sen,
                  hade gött mvh Fricke.w

                  #46126
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Vill du utesluta själva mapningen/turbo trycks styrningen, ryck slangen till wg.
                    OM allt är tätt + turbon är hel borde nu ladda som bara den.
                    Du vet ju vad den skulle ladda så släpp av där så slipper du fuel cut.

                    #46129
                    b20mannen
                    Deltagare

                      Vill du utesluta själva mapningen/turbo trycks styrningen, ryck slangen till wg.OM allt är tätt + turbon är hel borde nu ladda som bara den.Du vet ju vad den skulle ladda så släpp av där så slipper du fuel cut.

                      Jag vet att många rekommenderar att rycka slangen till WG för att testa.

                      Men jag rekommenderar verkligen inte att rycka slangen till WG. Snarare så varnar jag för att prova det.

                      Det är lite olika mellan olika turbos. En del turbos spoolar upp sakta. Men en del spoolar upp riktigt fort. Rycker man till exempel slangen till WG på en EVO8 så är ECU helt chanslös i “reaktions-utmaningen” att hinna klippa bränslet till spridarna innan turbon lyckats jobba upp ett skadligt laddtryck. Sammalika med VF43 på Impreza.

                      #46138
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Är de någon av er vänliga själar som kan kolla eller vet hur slangarna ska sitta på laddtrycksstyrningsventilen, magnetventill eller turbotrycks ventilen. Kalla de vad ni vill men de är alltså den givare som de går en slang från vastegaten till och en slang från insug före turbo till. 2 slangar på den alltså. Den ena från vastegate är svart den andra är grå med en röd rand på. De jag vill veta är om den svarta eller gråa ska sitta uppe eller nere på givaren, då med kontakten uppåt? Som den sitter på plåten vid högra fjäder tornet.
                        Hoppas ni fattar vad jag menar. Vill gärna ha svar snabbt. Tror nämligen de kan lösa mina problem. Jag kan ha satt dom fel sist jag var där och rev. Bytte plats på dom i dag och då beter sig bilen mer normalt. Vill veta för säkerhetsskull.
                        MVH

                        #46127
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Har du en 3 ports solenoid på bilen, så ska en av dom2 nedre gå till wg’n :), kommer inte vilken denna tiden på dygnet med har för mig att det är den på sidan.

                          Ehh du har en 2 porare såg jag just, det ska sitta en restriktor på slangen som ska sitta till wg’n, den slnagen var grå gt vill jag minnas…
                          men du verkar ha en svart…., nån med en sti får glo under huven 😉

                          Go natt
                          :+

                          #46128
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Vill du utesluta själva mapningen/turbo trycks styrningen, ryck slangen till wg.OM allt är tätt + turbon är hel borde nu ladda som bara den.Du vet ju vad den skulle ladda så släpp av där så slipper du fuel cut.

                            Jag vet att många rekommenderar att rycka slangen till WG för att testa.Men jag rekommenderar verkligen inte att rycka slangen till WG. Snarare så varnar jag för att prova det.Det är lite olika mellan olika turbos. En del turbos spoolar upp sakta. Men en del spoolar upp riktigt fort. Rycker man till exempel slangen till WG på en EVO8 så är ECU helt chanslös i “reaktions-utmaningen” att hinna klippa bränslet till spridarna innan turbon lyckats jobba upp ett skadligt laddtryck. Sammalika med VF43 på Impreza.

                            Det är ju som alltid upp till den som provar om det ska funka.

                            #46139
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              ja precis det är ju 2 portar eller pipar på min bara, men skulle tro att den från vastegate ska sitta längst ner ja, för skiftade och nu går bilen som den ska i alla fall :7 nästan:
                              Fattas typ en bar i lad från vad som var sakt på mappningen, men kan lika gärna vara mätarn de är fel på.
                              vet inte om de är jag eller hur de gåt till i sådana fall som har trixat till de så de vart fel plats på dom 2 slangarna.
                              Ritar lite snygt här nere hur den ser ut på ett ungefär samt vissar hur jag har kopplat.

                              I———-l
                              I I -kontakt stycke
                              I I
                              I ——I
                              I I
                              I I—- -den som jag kopplat till insug
                              I I—-
                              I I
                              I I—-
                              I—-I—- – den som jag kopplat till vastegate

                              De finns ingen med en Impreza STI 06-07 som kan titta på sin hur de ser ut med dom slangarna, eller någon med en wrx av samma årgång, för tror de ser lika ut på den också?

                              #46130
                              Pedersen
                              Deltagare

                                http://www.impreza.nu/expo/albums/ssi812/DSC00270.sized.jpg

                                T-korset till wastegate & kompressorutlopp den andra till insuget.

                                #46140
                                Fricke.w
                                Deltagare

                                  Okej ser nu direkt att magnetventilen inte ser lika ut på min STI MY06,men tack ska du ha endå för bilden, men de är ingen som har lust att kola sin STI 2006-2007 hur de ser ut med slangarna på den.

                                  MVH
                                  Fricke

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.