SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt lagerhaveri :S :(?

  • Detta ämne har 64 svar, 6,044 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av kaakaa.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 65 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #45437
    lunkan
    Deltagare

    han vill ha ca 16000 för en orginal renoverad motor. och kring 25-35k om jag skulle ha smidda kolvar och stakar och nå andra lager. och då kunde han plana gamla topparna åt mig oxå å lägga dom på nya blocket.

    Köp prylarna själv från USA o fixa motorn själv så sparar du en slant om du vill ha den värre varianten dvs.

    Plana toppar är inte dyrt, sök upp en lokal firma som håller på med planslipning så fixar dom det nog för några hundringar (lämnade själv iväg mina toppar på planing när tvåhalvan byggdes och jag betalade inte mer än typ 200:- eller om det var 200:-/st!)

    #45466
    kaakaa
    Deltagare

    han vill ha ca 16000 för en orginal renoverad motor. och kring 25-35k om jag skulle ha smidda kolvar och stakar och nå andra lager. och då kunde han plana gamla topparna åt mig oxå å lägga dom på nya blocket.Köp prylarna själv från USA o fixa motorn själv så sparar du en slant om du vill ha den värre varianten dvs. Plana toppar är inte dyrt, sök upp en lokal firma som håller på med planslipning så fixar dom det nog för några hundringar (lämnade själv iväg mina toppar på planing när tvåhalvan byggdes och jag betalade inte mer än typ 200:- eller om det var 200:-/st!)

    hmm men jag vet inte om jag klarar av att fixa motorn själv.. men du tänkte alltså att jag skulle beställa lager stakar å kolvar från usa å renovera min motor själv? lr`?

    hur mycket ska man plana på topparna då?

    #45438
    lunkan
    Deltagare

    Hur mycket som ska planas ser dom som håller på med detta, dom spänner upp biten o mäter med klocka för att se hur mycket som behövs slipas ner för att få dom plana.

    Ang. motorbygge så är det inte direkt avanserat att byta lager, stakar o kolvar om man är nogrann och har tillgång till verkstadshandboken. Det du kanske ska göra är att hona blocket till dom nya kolvarna om man ska vara riktigt petig. Finns priser i länken nedan till engsonsmotor så kan du se vad det skulle kosta.

    #45467
    kaakaa
    Deltagare

    Hur mycket som ska planas ser dom som håller på med detta, dom spänner upp biten o mäter med klocka för att se hur mycket som behövs slipas ner för att få dom plana. Ang. motorbygge så är det inte direkt avanserat att byta lager, stakar o kolvar om man är nogrann och har tillgång till verkstadshandboken. Det du kanske ska göra är att hona blocket till dom nya kolvarna om man ska vara riktigt petig. Finns priser i länken nedan till engsonsmotor så kan du se vad det skulle kosta.

    vart får man tag på verkstadshandboken?
    Cylinderhening 440 550 650 7(50) 875 1000 1125
    cylinder honing skulle kosta 750kr för 4cyl. hojja nu börjar jag fundera på om det är värt att göra jobbet själv, jag får beslutsångest.
    har iaf bestämmt mig nu nästan till 100% att jag vill ha värre grejjer.

    hvet du ngn bra USA sida att rekomendera vart man kan beställa lager, stakar å kolvar m.m? så man kan räkna ihop priser och jämföra m.m.

    #45427
    Manor
    Deltagare

    16.000:- för en renoverad originalmotor låter väl som ett riktigt bra pris…och så slipper du mecka själv. Jag antar att det finns någon form av garanti då också…eller?

    #45429
    Kvarnis
    Deltagare

    Skulle inte rekommendera att du försöker laga motorn själv om du inte har bra med tid.

    16000:- för en komplett motor är grattis om man säger så…
    Du får lät räkna med 10K i övriga kostnader förutom själv motor delarna som ex kolvar, lager.

    Packningar kostar, + att du behöver ett gäng moment nycklar för att fixa det.

    Lyfta i ur motorn är en mer lämplig uppgift att ex göra själv.

    #45446
    Grusdraparn
    Deltagare

    Bara nya packningar, bultar, lager, olje- och vattenpump går på närmare 16ooo. Stakar, kolvar och arbete tillkommer.

    /K

    #45428
    Manor
    Deltagare

    Bara nya packningar, bultar, lager, olje- och vattenpump går på närmare 16ooo. Stakar, kolvar och arbete tillkommer./K

    …med andra ord så verkar 16.000:- låta för bra för att vara sant…eller?

    #45457
    RK
    Deltagare

    Bara nya packningar, bultar, lager, olje- och vattenpump går på närmare 16ooo. Stakar, kolvar och arbete tillkommer./K

    …med andra ord så verkar 16.000:- låta för bra för att vara sant…eller?

    Enligt listan på deras sida så ska han ha 20ooo för en GT-99 motor och 19ooo för en 97a.
    http://www.frontbage.se/Motorerny.html
    Men 20ooo är ändå billigt om den är fullständigt renoverad.

    #45468
    kaakaa
    Deltagare

    Skulle inte rekommendera att du försöker laga motorn själv om du inte har bra med tid.16000:- för en komplett motor är grattis om man säger så…Du får lät räkna med 10K i övriga kostnader förutom själv motor delarna som ex kolvar, lager. Packningar kostar, + att du behöver ett gäng moment nycklar för att fixa det.Lyfta i ur motorn är en mer lämplig uppgift att ex göra själv.

    tid har jag. fast det hade ju vart roligt att få igång bilen innan vintern 🙂 jag har nog bestämt mig för att de ska bli den värre varianten nu känns tråkigt att lägga orginal igen :P.
    . visste inte att packningar var så dyra till bilar? :S
    momentnycklar är ju inga problem.

    16.000:- för en renoverad originalmotor låter väl som ett riktigt bra pris…och så slipper du mecka själv. Jag antar att det finns någon form av garanti då också…eller?

    alltså jag skickar ju in min gamla motor till han så lägger han på mina toppar från gamla motorn på det renoverade blocket.
    ang mecka själv så tycker jag bara att det är roligt för det är då man lär sig ngt.

    ne måste nog ringa å snacka med han igen för att höra lite exaktare priser å sånt..

    #45469
    kaakaa
    Deltagare

    Bara nya packningar, bultar, lager, olje- och vattenpump går på närmare 16ooo. Stakar, kolvar och arbete tillkommer./K

    måste man byta olje/vattenpump oxå? :S

    #45430
    Kvarnis
    Deltagare

    Oljepump,ny olje/vattenkylaren är ett måste annars kan det bli en kort tur med den nya motorn, om det vill sig illa.

    Om han ska renvoera blocket, så kan an iofs med fördel byta utt stakar kolvar race lager, arpbult m.m, då det inte är så stor kostnad.

    Men i slutändan så kommer du märcka att priset sticekr i väg.
    En komplett motor från ex frontbage eller UK, kan vissa sig vara en mycket bliligare lösning.

    Du bör nog undersöka vad du får för “dina 16k”

    #45470
    kaakaa
    Deltagare

    nu har jag ringt å snackat med han. det kommer kosta ca25k med smidda kolvar och allt jobb, +4k om jag ville ha smidda stakar oxå. men jag tror det får räcka med kolvarna.

    tål orginalturbon 1.2-1.25bar laddtryck? det är vad jag hade tänkt å ladda.
    ungefär hur mkt effekt borde det ge?
    ska nog köpa en walbro pump oxå för att vara på den säkra sidan. är det bara att montera wallbropumpen å tuta å köra “Plug n play” lr måste man ställa tryck lr något på nå vis?
    är i tankarna om ett helt avgas system oxå eller catback.
    blir nog å lägga in en beställning på scoobyworld inom en snar framtid 🙂 dom verkar ha bäst priser….

    sen det där med laddtrycksstyrning håller jag på å botaniserar i. är inte så haj på det där ännu…
    men det verkar som att många använder dawes device….
    det kan ju vara bra med dawes innan man har mappat bilen(?) för det lär jag inte göra på ett tag 😛 knacksensor kanske oxå skulle vara bra att ha(?)..

    vart köpa knacksensor + dawes?

    appropå mappa finns det någon BRA som mappar (förutom trollspeed) som ligger lite närmare kiruna? 😀 känns lite tungt att köra 156 mil för att få bilen mappad 😀

    /oskar, längtar tills snön faller

    #45431
    Kvarnis
    Deltagare

    Ska du byta kolvar till smiddda, byt stakarna oxå.
    Det är väl invensterade kr om man säger så.
    Då har du en motor som pallar 400-450Bhp

    Tja det är väl Per på Autotech som gäller där nere nu 😉
    Men JRM ligger väl lite närmare…, men direkt nära är det inte.

    Sen är det så här…
    öppet filter och fmic som du har i dag med orginal turbon, omappat är en jävla dum idé. Det är inte helt omöjligt att din lmm har börjat ge upp.
    Avgas finns från Ray hyfsat billigt för dp och cat back.

    Skulle inte förvånna mig ett dug att det är där ditt problem ligger varför den spikat sönder lager.

    Den går garanterat lean då du ligger och pressar

    org.turbon kan du ha en peak på~1.4bar, men max 0.9bar vid 6k rpm

    #45471
    kaakaa
    Deltagare

    Ska du byta kolvar till smiddda, byt stakarna oxå.Det är väl invensterade kr om man säger så.Då har du en motor som pallar 400-450BhpTja det är väl Per på Autotech som gäller där nere nu ;)Men JRM ligger väl lite närmare…, men direkt nära är det inte. Sen är det så här…öppet filter och fmic som du har i dag med orginal turbon, omappat är en jävla dum idé. Det är inte helt omöjligt att din lmm har börjat ge upp. Avgas finns från Ray hyfsat billigt för dp och cat back.Skulle inte förvånna mig ett dug att det är där ditt problem ligger varför den spikat sönder lager.Den går garanterat lean då du ligger och pressarorg.turbon kan du ha en peak på~1.4bar, men max 0.9bar vid 6k rpm

    ja det kanske är lika bra å ta stakarna oxå när man ändå håller på, det ökar ju coolhetsfaktorn på bilen om inte annat, och så kan man ju få en slant extra för den kanske om man säljer den 🙂

    vart ligger JRM?

    lmm har jag redan fått byta engång tidigare i sommar…

    länk till “ray”?

    visste inte att dom var såpass känsliga för att spika… brukar inte blandningen vara ganska fet på bilar orginal för att vara på den säkra sidan?.
    men men jag får väll köpa knocklink så vet jag ju garanterat om den spikar eller inte?
    och spikar den så får man väll försöka köra lungt tills man fått bilen mappad..för den lär nog bara spika på högre varv om den nu skulle spika. jag får väll åka å mappa den så fort som möjligt kanske..

    tar det skada på vevlagrena oxå om den spikar? jag trodde bara det var kolv och cyl å topp som kunde skadas.. jag kanske kan se på kolvarna ifall den spikat när jag tar ut motorn..

    turbo.. hittade nån sida som sålde turboagg när jag letade runt på forumet men sen är ju frågan vilket agg ska man ha, jag vill ju ha något som är “bolt on”.
    fast inte säkert att det blir någon annan turbo men så man kan kolla priser å sånt..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 65 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.