Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 65 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1537
    kaakaa
    Deltagare

      jaha då har bilen gett upp:(

      bilen i fråga är en impreza gt 2.0t -99 orginal förutom fmic och öppet filter.

      igår kväll var jag å körde å pressade bilen ganska mkt. innan jag ska parkera låter jag oljan svalna ett tag på tomgång innan jag parkerar och slår av den.
      och allting verkar vara som vanligt.

      men idag när jag skulle starta bilen så går motorn tungt runt och den knackar å sen börjar den vissla å lever om. så jag misstänker att det är ett lager som havererat.

      nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa problemet men här är några alternativ.

      alt.1 jag tar ut motorn och lämnar den till någon firma för renovering.(förslag på firma som renoverar subarumotorer?)

      alt.2 jag köper en beggagnad motor från tex frontbåge.se (förslag på annan firma?) och slänger in den ist. är det någon ide att leta på ebay eller då kanske frakten blir så dyr?

      alt.3 finns det någon firma som man kan få en “utbytesmotor” alltså man lämnar in sin trasiga motor + pengar och får en renoverad?

      jag sitter och funderar på vad som är värdast att göra. tips och åsikter uppskattas.

      någon som vet andra firmor som renoverar/säljer subarumotorer?
      kanske går å få tag på billigare från england kanske?

      vilka motorer passar till min gt? såg att det fanns enImpreza WRX 2.0 -02 på frontbåge.se som hade gått 4500mil för 22tusen. passar den?

      mvh/ oskar

      #45454
      HAEN
      Deltagare
        #45463
        kaakaa
        Deltagare

          ingen som vet från vilka årsmodeller som motorn passar rakt av?

          #45451
          Mats
          Deltagare

            99-00 har samma motor.

            Mats
            Type R ’99

            #45464
            kaakaa
            Deltagare

              jag tror det blir en utbytesmotor från jobbparts.se/nu men har inte bestämt mig vad jag vill ha för motor ännu och hur mkt jag ska satsa. men funderar på att satsa på 270-300hk när man ändå håller på:)

              nu har jag som sagt fmic och öppet filter annars är den orginal. måste byta oljekylare så det blir nog att uppgradera den när man ändå håller på. är det någon annan svag länk man bör uppgradera för 270-300hk? 3″ avgas? hur långt räcker orginal turbon?

              köpte mig en till subba igår som jag ska köra med medans jag håller på med imprezan. jag köpte en subaru super trendy 1.2(stora motorn) ECVT. 4wd och 2wd:P

              fick ge 3000kr för den det ska nog bli kul att köra med den oxå på vintern. faast förhopningsvis så behöver jag ju inte köra den heela vintern. men den blir säkert billig att köra bara den går genom besiktningen så.

              #45455
              RK
              Deltagare

                jag tror det blir en utbytesmotor från jobbparts.se/nu men har inte bestämt mig vad jag vill ha för motor ännu och hur mkt jag ska satsa.

                Ungefär hur mycket vill jobbparts ha för en motor?
                Är motorerna renoverade som han säljer eller är de plockade ur krockade bilar?

                #45436
                lunkan
                Deltagare

                  Varför måste du byta oljekylare? Du lär inte behöva nåt annat än orginal för den effekten, själv har jag 218++ och orginal oljekylaren gör sitt jobb bra på min bil.

                  #45459
                  specialized
                  Deltagare

                    Har du tagit ur och isär motorn och kollat vad som hänt ?

                    Att du skulle fått knack över natten när du inte ens kört bilen låter ju långsökt 🙂

                    Oljekylare sitter det inte ens någon på GT `n..iaf inte årsm. 99-00
                    Men du kanske menar vattenkylaren ?

                    Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                    ———————————-
                    Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

                    #45444
                    Grusdraparn
                    Deltagare

                      Har du tagit ur och isär motorn och kollat vad som hänt ?Att du skulle fått knack över natten när du inte ens kört bilen låter ju långsökt :)Oljekylare sitter det inte ens någon på GT `n..iaf inte årsm. 99-00Men du kanske menar vattenkylaren ?Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

                      Då tycker jag att du ska titta strax ovanför ditt oljefilter, är det tomt där så har du tappat din oljekylare 😉 😛

                      /K

                      #45460
                      specialized
                      Deltagare

                        Har du tagit ur och isär motorn och kollat vad som hänt ?Att du skulle fått knack över natten när du inte ens kört bilen låter ju långsökt :)Oljekylare sitter det inte ens någon på GT `n..iaf inte årsm. 99-00Men du kanske menar vattenkylaren ?Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

                        Då tycker jag att du ska titta strax ovanför ditt oljefilter, är det tomt där så har du tappat din oljekylare 😉 😛 /K

                        På din STI sitter den där ja, dock inte på GT, då det inte sitter något separat oljekyl på dem 😉

                        Är ju därför många banåkande GT-ägare tar bort hasplåten, för att få lite kylning på tråget i stället..

                        Dock så kan man eftermontera en separat oljekylare med hjälp av en adapter som man sätter innanför oljefiltret 😉

                        Ledtrådar : 😉

                        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=9379&mesg_id=9379&listing_type=search

                        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=9494&mesg_id=9494&listing_type=search

                        Citat av Kvarnis, gammalt men ändå 🙂

                        ” #8094, “RE: Olje kylare??”

                        Kan säga att med normal trimad bil behövs knappast en olje kylare.

                        Ska vara om pressar en bil som man tagit utt max av på bana typ.

                        När effekten stiger så ökar behovet….men óljekylare kan även stäla till med så att olje tempen aldrig når arbets temp tyvärr…

                        Under 400bhp så är det föga troligt att det kommer att behövas..om det inte är Wally bil dvs 😀

                        /Kvarnis ”

                        ——————————————-

                        Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                        ———————————-
                        Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

                        #45447
                        b20mannen
                        Deltagare

                          På min GT sitter det minsann en oljekylare innanför oljefiltret. Men det kanske är en konstig GT? :+

                          Dessutom så har jag en “oroväckande känsla” av att det sitter en sådan vatten/olje-värmeväxlare på alla Imprezor som inte har en luft/olje-värmeväxlare. 😉

                          Ett bra tips angående oljekylare och rasade motorer: Kasta oljekylaren och skaffa en ny till din nybyggda motor.

                          Är ju lite sorgligt att behöva mala ner lagren i nya motorn bara för att man är dumsnål eller helt enkelt tror att det går att tvätta ur metallpartiklarna ur den gamla kylaren efter ett ras.

                          #45461
                          specialized
                          Deltagare

                            På min GT sitter det minsann en oljekylare innanför oljefiltret. Men det kanske är en konstig GT? :+Dessutom så har jag en “oroväckande känsla” av att det sitter en sådan vatten/olje-värmeväxlare på alla Imprezor som inte har en luft/olje-värmeväxlare. ;)Ett bra tips angående oljekylare och rasade motorer: Kasta oljekylaren och skaffa en ny till din nybyggda motor.Är ju lite sorgligt att behöva mala ner lagren i nya motorn bara för att man är dumsnål eller helt enkelt tror att det går att tvätta ur metallpartiklarna ur den gamla kylaren efter ett ras.

                            Nu menade ju jag ett separat oljekyl som sitter i fronten (luft/olja) etc…och något sådant sitter det inte iaf 😉
                            Men det gör det på STI`n om jag inte är ute och helt och cyklar…vilket jag iofs är ganska ofta 😉

                            Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns vattenkylda oljekylare :+

                            Så en gång för alla : Tankevurpa och fel av mig, då jag bara tänkte på luftkylda oljekylare :+

                            Mvh.Mattias – som precis ska ut i lerbadet och cykla 😉
                            ———————————-
                            Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

                            #45445
                            Grusdraparn
                            Deltagare

                              Nu menade ju jag ett separat oljekyl som sitter i fronten (luft/olja) etc…och något sådant sitter det inte iaf ;)Men det gör det på STI`n om jag inte är ute och helt och cyklar…vilket jag iofs är ganska ofta 😉

                              Ledsen att säga det men du har inte riktigt klivit av cykeln än :* STi’n har inte heller någon luftkyld oljekyl, inte GC8 iaf…

                              /K – tar gärna en kyld pilsner och pratar kokare nån dag 😉

                              #45465
                              kaakaa
                              Deltagare

                                På min GT sitter det minsann en oljekylare innanför oljefiltret. Men det kanske är en konstig GT? :+Dessutom så har jag en “oroväckande känsla” av att det sitter en sådan vatten/olje-värmeväxlare på alla Imprezor som inte har en luft/olje-värmeväxlare. ;)Ett bra tips angående oljekylare och rasade motorer: Kasta oljekylaren och skaffa en ny till din nybyggda motor.Är ju lite sorgligt att behöva mala ner lagren i nya motorn bara för att man är dumsnål eller helt enkelt tror att det går att tvätta ur metallpartiklarna ur den gamla kylaren efter ett ras.

                                just därför jag ska byta oljekylare men det blir nog en orginal då:P nu är det färdigsnackat om oljekylare tycker jag:)

                                han vill ha ca 16000 för en orginal renoverad motor. och kring 25-35k om jag skulle ha smidda kolvar och stakar och nå andra lager.
                                och då kunde han plana gamla topparna åt mig oxå å lägga dom på nya blocket. jag är jäkligt sugen på å ta den värre varianten.

                                hur långt klarar man sig på orginal soppapump?

                                nej jag har inte tagit isär motorn ännu ska börja riva snart:P

                                #45456
                                RK
                                Deltagare

                                  han vill ha ca 16000 för en orginal renoverad motor. och kring 25-35k om jag skulle ha smidda kolvar och stakar och nå andra lager. och då kunde han plana gamla topparna åt mig oxå å lägga dom på nya blocket. jag är jäkligt sugen på å ta den värre varianten. hur långt klarar man sig på orginal soppapump? nej jag har inte tagit isär motorn ännu ska börja riva snart:P

                                  16000 låter jävligt billigt, om han har renoverat den så tar han inget betalt för jobbet isåfall.
                                  Fortsätt gärna uppdatera här hur det går, är själv i ungefär samma situation med min motor.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 65 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.