Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1947
    Todos
    Deltagare

      Todos
      Varför? går det inte att lätt-trima en std 2,0 RX-motor på 125 hkr?
      Det är ju i grunden samma motor som GT-en?
      På den tiden jag racade Volvo B18/B20 var det ju ganska lätt och billigt
      att “små-trimma”.
      B-18 borrade man till B-20, bytte kam, ökade kopressionen,hårdare ventilf-
      fjädrar,lättade svänghjulet, bytte förgasare från SU-Weber,samt ej att
      förglömma ökade man avgasarean.
      Och vipps så hade man 20-30 hkr extra.
      Någon som har ett tipps till min 99-a 2,0 RX?
      Förutom att byta till GT.

      #48152
      Niklas
      Deltagare

        >Förutom att byta till GT.

        Doh! 😉

        Byta avgas till 3″ ger ju en hel del på GTn vad jag förstått, hur är det på RXn?

        http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

        #48126
        Subbahenke
        Deltagare

          Köpa en gammal Legacy turbo istället??

          Mvh Henke

          #48137
          Todos
          Deltagare

            Todos
            Haft en Legazy redan innan Imprezan. Dessutom gillar jag kombicupen
            ´jag tycker att den har “häftigt” stuk.
            Föresten såg jag att den nya Forresten är bygd på Imprezachassie med en
            2,0-a på 125hk alternativt en Turbo på 175hkr.
            Verkar vara ett lagom trim för mig.

            #48139
            eric.u
            Deltagare

              Välkommen i RX ligan.. haha..
              Åkt RX i 3 år nu. och jagat trimm lösninger från höger å vänster..
              Det finns bot, men de kostar flis.
              Fast till å börja med, RX kombi å har 135hk, å sedan 125, det är en ren chiptrimm från fabrik. så att det finns 10hk+ att hitta hos någon som kan chipptrimma den rätt.. avgassystem finns att beställa från australien som är varvat 2″ till 2,5″ har jag för mig. 3″ är för stort, inte tilräckligt motstånd för sugmotorn.
              sen finns de ju “grosso” trimmet, kompressor konvertering, som jag helst skulle vilja göra själv, men de kostar cirkus 60K.. Så vitt jag vet rullar ingen kompressor RX is verige å de vore ju tufft att vara lite själv om det.. man kan söka på MAD MAX, dom har gjort en RX kompressor i tyskland, dom tyckte till och med dom föredrog den att köra framför GTn.. får cirka 190hk.
              Sen har har du ju lustgasen NX stage 1, från 35-50-75 hk till.. fast de kostar i drift.. mmm..

              Eller så gör man som jag, svetsar på en Otto racing dämpare å låtsas att det är minst 50hk till i bilen.. 🙂

              #48132
              Luzifer
              Deltagare

                På måndag åker bilen till avgasteknik för ditmontering av 2.5″ mellanrör så de passar med mitt slutrör, bilder kommer på måndag, skönt att bli av med ärtröret i baken. :9 :9

                #48140
                eric.u
                Deltagare

                  låter kanon det..
                  min dämpare åker på imorn om operationen går smärtfritt.
                  och ev. byts katten bort mot något lämpligare mindre flödesdämpande rör.. mmm..

                  #48129
                  GrizzlyBear
                  Deltagare

                    Jo, att byta avgas gör en del. Det kan jag intyga. Den är mycket piggare i de övre varvtalsregistret. Dessutom gick bensinförbrukningen upp med nästan en halv dl. milen! 🙁 Kanske beror på att man gasar mer nu för att få höra det där trevliga mullret… 🙂
                    Mitt är byggt på bilen av Avgassystemet AB i Bromma. Allt bakom katten är bytt till ett 2,25″ system med två dämpare. Fick betala 3100kr för det 🙂

                    Ang. det där med kompressor så har de slutat sälja dem av någon anledning. Jag har redan kollat det 😉
                    Dessutom är det bara 150hk kittet som är godkänt, i Tyskland iaf. Tror dock att det blir problem med bilprovningen här i Sverige även med det kittet. Annars vore det ju väldans trevligt :9

                    //Björn

                    #48141
                    eric.u
                    Deltagare

                      Känns som att man gör nåra små sjusteringar på RXén mest för att hålla intresset för den vid liv då man inte har möjligheten att äga en dyrare bil. så blire lite småtrix varteftersom till tiden är mogen att införskaffa något riktigt.. antingen en impreza turbo eller något från audi.

                      mmm…

                      #48123
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Ja…gillar man inte att svänga kan man ju alltid köpa en audi och starta en karriär i rattlås. 😉

                        /J

                        #48133
                        Luzifer
                        Deltagare

                          Ja och bor man i Uppsala och vill ha något med AB G.Person att göra så kan man oxå köpa sig en audi. 🙁

                          #48142
                          eric.u
                          Deltagare

                            hahaha 🙂 psst.. *audi* ser hur folket flyger upp.. 🙂

                            jag gillar inte mina vibrationer jag har i bilen…
                            helt nya fälgar å däck å den vibrerar i motorvägsfarter.. ruskigt irriterande, någon som vet va de kan vara ??

                            och sen dom här bussningarna jag såg för 2500:- verkar de som bra investerade pengar??

                            #48143
                            eric.u
                            Deltagare

                              mmm.. hissa upp bilen idag hos polarns verkstad å skulle fixa dit dämparen var det tänkt, men de får bli en annan gång, måste fixa lite rörbitar först som vi kan fixa ihop… eller så åker jag till bromma avgas där o´som någon var hos, lät ju prisvärt med 3100 för nytt från katt å bakåt… mmm… nu blev de jobbigt.. e ju kul att göra själv jue.. mmm..

                              #48130
                              GrizzlyBear
                              Deltagare

                                >eller så åker jag till bromma avgas där o´som någon var hos, lät ju prisvärt med 3100 för nytt från katt å bakåt… mmm… nu blev de jobbigt.. e ju kul att göra själv jue.. mmm..

                                Jo, att det vore kul med nåt hemgjort var min tanke också 🙂 Byggde ett eget med Simonsdelar.
                                Men efter att ha åkt till jobbet (3 mil motorväg) några gånger och varit helt slut i skallen av mullret varje gång så tröttnade jag och lämnade bort bilen till Avgassystemet för att få ett schysst system istället.
                                Är som sagt helnöjd med resultatet. Dock så måste man beställa tid om man vill ha ett system byggt. Har inte telefonnummret i huvet, men kolla deras hemsida http://www.avgassystemet.se om du tröttnar på att bygga själv.
                                De verkar vara ganska flexibla där så om du kommer dit med din dämpare och säger att du vill ha den monterad så kan de kanske fixa det. Då kanske du tom. kan klara dig på mindre än 3000kr. Ring och hör med dem.

                                //Björn

                                #48144
                                eric.u
                                Deltagare

                                  vad fick du för dina 3000:- ?
                                  allt från katten å bakåt i 2,5″ ? och ny ljuddämpare ? vad var de för ljuddämpare åså ? märker du någon skillnad på motorn? och ljudet hur blev det? nyfiken nyfiken 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.