Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1763
    berne
    Deltagare

      går nu i tankar att mappa min GT men vet inte riktigt var man ska göra de, eller vad man ska göra för mappning,

      bor i ju skaraborg i Vedum så de hade ju varit fint om de fanns i närheten de ja vet är ju trollspeed å Autotech.

      #46702
      STIred
      Deltagare

        vad har du för sprut? Är det ecutec så fixar per(autotech) det i trollhättan. JRM mappar ecutec med, fast de ligger i södertälje.

        Kör du autronic så mappar per det med, sen mappar b20 mannen autronic med fast uppe i stockholm.

        Kör du motec så är det bland andra per i trollhättan och JRM som mappar dem.

        /r

        #46693
        syke
        Deltagare

          Även SMR (Supramannen Racing) i Sthlm mappar Autronic.

          #46703
          STIred
          Deltagare

            …eller vad man ska göra för mappning…

            Missade att du hade skrivit det förut. Antar att du kör original ecu på bilen, då är det ecutek du får satsa på.

            /r

            #46714
            Bodyshot
            Deltagare

              Lämna inte till SMR då blir det motorras, killen är en skojjare på att mappa!

              #46718
              Turbovin
              Deltagare

                Per på Autotech är riktigt duktig och är ett givet val då du bor såpass nära också 🙂

                #46695
                Kvarnis
                Deltagare

                  Du ska satsa på ecutek lr Simtek om du vill slippa lmm’n

                  Båda fixar Per åp Autothech, vi har även klubbsponsring via E-racegear på simtek.

                  Simtek lite dyrare men fler funktioner.

                  Har du inte byt turbo + massa annat så blir ecutek bäst.

                  Autronic är fint oxå, men avståndet till mapparen är viktigt

                  #46732
                  berne
                  Deltagare

                    Du ska satsa på ecutek lr Simtek om du vill slippa lmm’nBåda fixar Per åp Autothech, vi har även klubbsponsring via E-racegear på simtek.Simtek lite dyrare men fler funktioner.Har du inte byt turbo + massa annat så blir ecutek bäst.Autronic är fint oxå, men avståndet till mapparen är viktigt

                    hmm finns säker många trådar om de här men vad är skillnaden på ecutek lr Simtek?

                    å hur vet man villken som passar bäst?

                    #46704
                    STIred
                    Deltagare

                      hmm finns säker många trådar om de här men vad är skillnaden på ecutek lr Simtek?å hur vet man villken som passar bäst?

                      Ecutek mappas på ditt originalsprut. Se det som en omprogrammering av bilen bara. Du behöver inte direkt nån ny hårdvara för att det ska funka. Det är bara mappa o köra.

                      Simtek är ett fristående sprut. Du måste köpa systemet först.

                      Personligen om jag letade efter ett fristående sprut(dvs allt annat än ecutek) så hade jag i första hand satsat på autronic eller motec. Köper du simtec så får du ändå betala minst 10000kr för själva boxen(vet inte exakt vad de ligger på men därokring nånstans). Lägger du till 4-5000kr så kan du köpa ett autronic smc eller ett begagnat motec ;). Motec finns som plug and play till GTn. Autronic SMC är plug and play till GTn.

                      Inget fel på simtek men hade som sagt iaf personligen valt motec eller autronic med tanke på att prisskillnaden inte är så extrem.

                      Nackdelen med ecutek som det nämdes tidigare är att du behåller din luftmängdsmätare. Och de har en tendens att gå sönder lite då.

                      Alla alternativ kommer funka. Det är i första hand mapparen som avgör hur bra det blir.

                      Ett tips är att prata med den du tänkt ska mappa bilen(om du inte kan avgöra själv vad du ska välja) och hör vad han föreslår. De mapparna som du fick tips om tidigare i tråden har mappat en hel del bilar så de kan säkert ge vettig hjälp.

                      /r

                      #46733
                      berne
                      Deltagare

                        hmm finns säker många trådar om de här men vad är skillnaden på ecutek lr Simtek?å hur vet man villken som passar bäst?

                        Ecutek mappas på ditt originalsprut. Se det som en omprogrammering av bilen bara. Du behöver inte direkt nån ny hårdvara för att det ska funka. Det är bara mappa o köra. Simtek är ett fristående sprut. Du måste köpa systemet först. Personligen om jag letade efter ett fristående sprut(dvs allt annat än ecutek) så hade jag i första hand satsat på autronic eller motec. Köper du simtec så får du ändå betala minst 10000kr för själva boxen(vet inte exakt vad de ligger på men därokring nånstans). Lägger du till 4-5000kr så kan du köpa ett autronic smc eller ett begagnat motec ;). Motec finns som plug and play till GTn. Autronic SMC är plug and play till GTn.Inget fel på simtek men hade som sagt iaf personligen valt motec eller autronic med tanke på att prisskillnaden inte är så extrem.Nackdelen med ecutek som det nämdes tidigare är att du behåller din luftmängdsmätare. Och de har en tendens att gå sönder lite då. Alla alternativ kommer funka. Det är i första hand mapparen som avgör hur bra det blir. Ett tips är att prata med den du tänkt ska mappa bilen(om du inte kan avgöra själv vad du ska välja) och hör vad han föreslår. De mapparna som du fick tips om tidigare i tråden har mappat en hel del bilar så de kan säkert ge vettig hjälp. /r

                        okej så de finns följande:

                        autroni
                        ecutek
                        motec
                        Simtek

                        vad är skillnaden, vill helst slippa att bytta LMM:D

                        #46726
                        Mumin
                        Deltagare

                          berne.. stired och kvarnis besvarde ganska tydligt vad som inte inhåller LMM… så varför fråga igen?

                          #46728
                          Sternborn
                          Deltagare

                            Vad är dina planer med bilen?
                            Ska du inte byta turbo m.m så rekomenderar jag ecutek, då det är det billigaste alternativet vad jag vet. (rätta mig om jag har fel..)

                            Enklaste sättet att slippa byta LMM hela tiden är att köra med original luftburk med panelfilter eller original pappfilter

                            #46705
                            STIred
                            Deltagare

                              Jepp som ovan nämts, ecutek billigast. För alla andra styrsystem alternativ måste du skaffa en styrbox först och sen även betala för mappning. Så varje alternativ av de ovanämnda kommer bli mer än dubbelt så dyrt som ecutek.

                              Du kan dock köra ecutek även om du byter turbo lite beroende på vilken effektnivå du siktar på. Upp till en sisådär 450hk kommer det funka med ecutek. Se inte det som ett absolut värde utan mellan tummen och pekfingret. Begränsningen för at kunna plocka högre effekt med ecutek består i att original luftmängdsmätaren inte klarar av att mäta hur mycket genomströmmande som helst.

                              Som ovan skrevs, strunta i byt till öppet filter om du nu inte gjort det innan så kommer din lmm leva längre. Inte lika ballt som med öppet kanske men billigare i längden.

                              Du kan ju köra avsnorklat om du vill istället för byta till öppet. Funkar lika bra. Det enda du går misste om är möjligen lite insugsljudupplevelse.

                              /r

                              #46727
                              Mumin
                              Deltagare

                                Jepp som ovan nämts, ecutek billigast. Du kan köra ecutek även om du byter turbo lite beroende på vilken effektnivå du siktar på. Upp till en sisådär 450hk kommer det funka med ecutek. Se inte det som ett absolut värde utan mellan tummen och pekfingret. För alla andra styrsystem alternativ måste du skaffa en styrbox först och sen även betala för mappning. Så varje alternativ av de ovanämnda kommer bli mer än dubbelt så dyrt som ecutek.Jepp håller med ovan igen, strunta i byt till öppet filter om du nu inte gjort det innan så kommer din lmm leva längre. Inte lika ballt som med öppet kanske men billigare i längden.Du kan ju köra avsnorklat om du vill istället för byta till öppet. Funkar lika bra. Det enda du går misste om är möjligen lite insugsljudupplevelse./r

                                jag har kört med öppet i mer än 2 år nada problemo 😛 sen det där med mappning fine om man ska byta spidare och tubro osv men typ fmic.. inte ska det göra skada på motorn om man byter till fmic. för LMM styr ju blandnigen eller har jag fel? lmm bestämmer luft mängd, dvs mer soppa och mindre luft eller vise versa. alla säger att man måste mappa efter te.x fmic osv.. men enligt mig så tycker jag det är BS. lite OF men va fan. kvarnis, stired och SAman ni är ju experter 😛

                                #46729
                                Sternborn
                                Deltagare

                                  Som jag fattade det så kör berne med original ecu och ska mappa bilen för första gången.. eller är jag helt ute och cyklar?

                                  Och efter dom här modsen så bör han nog mappa bilen för att få ut mer effekt ur bilen samt se till att bilen har rätt bränsleluftblandning

                                  3″ avgassystem hela vägen från turbon
                                  Green cotton öppet filter
                                  APS Cold Air Intake
                                  Walbro 255l/h bränslepump
                                  Siliconslangar till IC’n
                                  Sti V3 Intercooler
                                  Forge Dumpventil
                                  Ngk Platinum

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.