› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › mappa var?
- Detta ämne har 43 svar, 6,041 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av
tommy m.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2010 kl. 22:14 #46706
STIred
Deltagaremen typ fmic.. inte ska det göra skada på motorn om man byter till fmic.
Du kommer få en annan temperatur på luften om du kör fmic jämfört med om du mappade bilen med tmic. Kallare luft har högre densitet än varm luft(allmänna gaslagen) alltså får du in mera luft i motorn jämfört med vad du fick när du hade tmic. Vill du utnyttja fmicens capacitet så är det ingen dum idé mappa om. Beror lite hur petig man är. Sen är det mycket möjligt att motorn klarar sig även utan ommapning. Jag vet inte har aldrig provat själv faktiskt.
Kvarnis har lekt lite med mappning själv så han har nog mer ingående svar kanske 🙂
/r
4 februari, 2010 kl. 12:26 #46694syke
BlockeradLämna inte till SMR då blir det motorras, killen är en skojjare på att mappa!
Min motor har inte rasat än på två år, så det verkar inte gälla alla.
4 februari, 2010 kl. 14:52 #46715Bodyshot
DeltagareJag kan rabbla upp minst 5fall av motorras som SMR har stått för, och då har jag pratat med ägarna till dessa bilar, och det var mappen som orsakade ras, inget annat.
4 februari, 2010 kl. 16:25 #46696Kvarnis
DeltagareSimtek är marginellt dyarare än ecutek, man köper alltid simtek inkl mappning om man nu inte handlar ett beggat dvs.m
Räkna med 12-15k mappat och klart.Ska du åka orginal så är ecutek ett väldigt bra alt.
Ska du ha fmic m.m större turb,ev ny låda m.m så kör på simtek.
Har du pengar över så finns motec,autronic,Pectel men även Solaris/Syvecs som räknnas somdet bästa dvsbättreän motec och autronic.
Den som mappar har störst betydelse, och vissa är nöjd med vissa företag och vissa inte.
Mest erfarnhet av att mappa Subaru har Autotech och Jrm.
Välj de som är närmast.4 februari, 2010 kl. 17:39 #46700agenten
DeltagareHej
Mappade min tidigare WRX hos TS motor ÅSTORP med ett unichip Detta gick inte bra först gick celinder 1 på moter 1 byte moter körde sedan en längre tid sedan kom nästa moter ras på moter 2 nu på celinder 3.Nu satte nu i moter 3 NU ringde jag PER på Autotech nu fick jag ett ecutech Nu höll motern.Per talade om att allt tyde på för tempretur på celidrarna därför nöp kolvarna besinen orkade inte kyla celidrarna.PER är helt hundra då håller motorn.Lycka till.
Mvh Kent
4 februari, 2010 kl. 20:52 #46724TKarlsson
DeltagareJag hör att en del sprut hamnar i den här tråden, men GEMS är det ingen som nämner. Är det inget att ha?
4 februari, 2010 kl. 21:12 #46716Bodyshot
DeltagareBeror på vad man
är villig att betala.
Jag och likaså Kvarnis hade valt Simtek före Ecutek, då får du ju ALS också = Porrsen är grabbarna på E-Racegear riktigt trevliga att ha och göra med!
Titta länken eller ring dom
4 februari, 2010 kl. 21:26 #46719Turbovin
DeltagarePriset jag fått på Simtek verkar snarare röra sig upp mot 20k men inget är klart än… Får se om det kommer nåt bra erbjudande i vår igen.
4 februari, 2010 kl. 21:26 #46707STIred
DeltagarePriset jag fått på Simtek verkar snarare röra sig upp mot 20k men inget är klart än… Får se om det kommer nåt bra erbjudande i vår igen.
Blir typ drygt dubbelt så dyrt som ecutek om det stämmer. Då finns det bättre alternativ som sagt.
/r
4 februari, 2010 kl. 21:34 #46720Turbovin
DeltagareFör min del handlar det mest om att få bort LMM. Men för de pengarna, eller mindre rent av kan man få tag på Haltech PS1000 eller Vipec så det är ju frågan.
Det jag gillar med Simtek är att det ska komma med aktiv spikreglering i vår. Det saknar ju tyvärr många eftermarknadssprut till skillnad från originalet.
4 februari, 2010 kl. 21:40 #46708STIred
DeltagareVipec har jag också hört lite bra grejer om. Så det kan ju vara värt kolla upp som alternativ istället för Simtec. Tror Per i trollhättan mappde vipec med så bara ringa han o fråga innan man bestämmer sig ;).
/r
4 februari, 2010 kl. 21:43 #46701Grusdraparn
DeltagareJag hör att en del sprut hamnar i den här tråden, men GEMS är det ingen som nämner. Är det inget att ha?
Det funkar prima, jag kör GEMS i min. När jag valde sprut så gick jag på Pers (Autotech) rekommendation. Då var prioriteringen Motec -> GEMS -> Autronic, priserna följde samma ordning och jag gick därför på mittalternativet. Detta var år 2005, så mycket har hänt sedan dess och fler alternativ har dykt upp. Det bästa du kan göra är att höra med killen/tjejen som ska mappa, vilket sprut arbetar de helst med och väg samman det med din budget.
Har man möjlighet att mappa i västsverige kan jag varmt rekommendera Per.
/Klas
4 februari, 2010 kl. 21:48 #46709STIred
DeltagareSimtek är marginellt dyarare än ecutek, man köper alltid simtek inkl mappning om man nu inte handlar ett beggat dvs.mRäkna med 12-15k mappat och klart.
Hur räknar du kokarn? 😉 Marginellt dyrare och det kostar 15k? Ecutek ligger på ca 7900kr. Sen visst 7000kr kanske kan räknas som marginellt i trimsammanhang, men procentuellt får jag det till omkring 90% dyrare 😉
/r – jävlas lite med min kokarkompis :*
4 februari, 2010 kl. 22:32 #46710STIred
Deltagarefelpost
/r
4 februari, 2010 kl. 23:21 #46725TKarlsson
DeltagareJag hör att en del sprut hamnar i den här tråden, men GEMS är det ingen som nämner. Är det inget att ha?
Det funkar prima, jag kör GEMS i min. När jag valde sprut så gick jag på Pers (Autotech) rekommendation. Då var prioriteringen Motec -> GEMS -> Autronic, priserna följde samma ordning och jag gick därför på mittalternativet. Detta var år 2005, så mycket har hänt sedan dess och fler alternativ har dykt upp. Det bästa du kan göra är att höra med killen/tjejen som ska mappa, vilket sprut arbetar de helst med och väg samman det med din budget.Har man möjlighet att mappa i västsverige kan jag varmt rekommendera Per./Klas
Jag har redan ecutek, och det är JRM som har mappat, och det gjorde dom riktigt bra.
Tänkte för nästa steg, med launch och als. Vore kul att höra om några kör med GEMS, och om dom är nöjda. Det var Jimmy som nämde det, även om dom verkar föredra motek. (?) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.