Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47227
    ExOrdis
    Deltagare

      Hallå Mats! Kör lungt… Särskilt över Stocksundsbron numer va? 😉

      Vad har du haft i för olja från bilen var ny tills idag????

      #47228
      ExOrdis
      Deltagare

        Eftersom jag inte hört ljudet själv är det svårt att gissa men mööande ljud tyder på insugsljud. Det skulle vara intressant att få ta del av o-ljudet.

        #47229
        ExOrdis
        Deltagare

          Det låter ju en del vid laddtryck som sagt, ingen test med byte av solenoid ännu?

          /K

          >Hej !
          >
          >Tyvärr är missljudet fortfarande kvar. Ordis har provkört och tror att
          >det kan vara “solenoiden” som låter f-n. Verkstaden har haft bilen
          >inne 5 gånger (senaste gången i knappt en vecka), och har i princip
          >bytt (testat) allt…men inte hittat felet. IM bad mig låta en annan
          >verkstad ta sig en titt, men inte heller den verkstaden hade hört
          >något liknande…och hade inga tips att komma med. Bilen ska nu in i
          >morgon, och IM:s representant ska provköra den igen. Jag hoppas vid
          >min gud att han kommer på något, och kan avhjälpa detta problem som
          >hållt i sig 1 år.
          >
          >Missljudet uppstår när turbon laddad. Det inträffade första gången vid
          >en omkörning på 2:an då turbon laddade (alltså vid tryck).
          >
          >mvh Mats N

          #47230
          ExOrdis
          Deltagare

            Jorå, tack bara bra!
            Sladdar fint på sjöis, det kan kassör´n intyga.
            Lite bättre flås till 03 är redan ordnat, bara slutputs kvar… 😉
            Jag är nöjd med det som åtgärdats och ska försöka undvika
            dylika händelser framöver, men man vet aldrig vad som händer därute.

            Helt annan fråga, har det löst sig med hantverkarna?
            Du kan väl messa svaret till mig privat.

            /K

            #47231
            ExOrdis
            Deltagare

              LAST EDITED ON Jan-24-03 AT 12:56PM (GMT)
              Går det att finna ett tydligt samband mellan belastning, varvtal och oljudet?
              Hmmm, Jerry nämnde något tidigare om värmeskydden på up-pipen och dåliga svetsar, alternativt någon plåt på/i downpipen som skallrar.
              Skulle det kunna vara något?

              /K

              #47246
              Manor
              Deltagare

                >Det är inte ett tufft ljud då? 😀 ja menar om bilen ändå går så himla
                >bra kanske det går att leva med? De vore ju iofs om de var ett tufft
                >ljud då!

                Nej, inte låter det tufft inte. Det låter som ett läckage när turbon laddar, och första gången det dök upp vid en omkörning på 2:an så åkte jag in till vägkanten och var tveksam om man ens skulle våga köra vidare med bilen. Nu ungefär ett år senare så har jag fortfarande inte vant mig vid missljudet, och utnyttjar väldigt sällan bilens resurser (bilen drar oftast under litern…vilket väl säger allt ;-)).

                mvh Mats N

                #47248
                Manor
                Deltagare

                  >Hallå Mats! Kör lungt… Särskilt över Stocksundsbron numer va? 😉
                  >
                  >Vad har du haft i för olja från bilen var ny tills idag????

                  Tjenare Kjell !

                  Japp, ypperligt lugnt SPECIELLT över Stocksundsbron :P.

                  Jag har kört med Valvoline delsyntetsolja från Rosenholtz, med byte var 625 mil. Missljudet uppstod dagen efter 6250-milaservicen som gjordes på HümfenStümpfen, och jag har ingen aning om vilken olja de använder som standard där. Iom att jag byter oljan så pass frekvent (givetvis även filtret) så har jag inte satsat på någon exklusivare olja. Valvoline delsyntet ska enligt uppgift vara helt ok.

                  mvh Mats N

                  #47247
                  Manor
                  Deltagare

                    Hej alla !

                    Nu tror jag äntligen att missljudet är borta 🙂 🙂 :-).

                    Sjunde gången gillt, som man brukar säga ;-).

                    Vad som orsakat missljudet som gäckat mig (och alla andra involverade parter) i 1,5 år och 2300 mil var “NÅGOT”?????
                    Verkstaden började med ett byte av “up pipen”, ljudet försvann ett litet tag…men var strax tillbaka. Nu började man dock skönja ett mönster… Varje gång bilen lyftes upp på billyften, verkade missljudet försvinna för ett tag. Därefter skulle ett byte av grenröret göras, och verkstaden skulle ringa tillbaka efter provkörningen. Samtidigt måste dock någon ha kommit på NÅGOT mer på verkstaden (:* till dig du okände…). Vad detta NÅGOT var förtäljer inte historien, men missljudet kom inte tillbaka vid efterföljande tre provkörningar, och inte heller jag har hört det vid hämtningen av bilen. Det enda jag vet är att bilens missljud är borta, och att jag kanske kommer få reda på VAD som orsakade det. Jag vet också (åtminstone enligt verkstaden) att orsaken till missljudet inte kan ha förstört något, eller orsakat något onormalt slitage någonstans…men mer än denna information har jag inte fått.

                    Om missljudet nu är borta för gott (vilket jag vid min gud hoppas efter 1,5 år och 2300 mil), så kan man väl bara säga att det har kostat mycket grubbel, tid och sömnlöshet för fler än mig. Den enda fördelen är en ny turbo, vilket väl räknas som en slitagedel (den gamla turbon hade gått cirka 7000 mil).

                    Hoppas hoppas hoppas hoppas…att allt ska vara bra nu !!!!!

                    mvh Mats N

                    #47233
                    Manor
                    Deltagare

                      >Kan du beskriva oljudet?? Svårt kanske, men försök 🙂
                      >
                      >/Harka

                      Tjenare Harka !

                      Missljudet låter som ett “mö:ande”-ljud, ungefär som en förgasarbil utan luftfilter (…hmm åtminstone åt det hållet…). Det börjar låta direkt när turbon börjar ladda vid 3000-3500 varv, och det låter inte så himlans kul. Enligt min turbokunniga kompis så är det bara att fortsätta gasa tills turbobytet, men jag skulle tycka att det vore öken att bli stående vid någon vägkant…så jag försöker ta det extra lugnt (0.75 l/milen upp till Sundsvall, då förstår du att det går lugnt 😀 ).

                      mvh Mats N

                      #47245
                      Manor
                      Deltagare

                        >LAST EDITED ON Jan-24-03 AT
                        >12:56 PM (GMT)

                        >
                        >Går det att finna ett tydligt samband mellan belastning, varvtal och
                        >oljudet?
                        >Hmmm, Jerry nämnde något tidigare om värmeskydden på up-pipen och
                        >dåliga svetsar, alternativt någon plåt på/i downpipen som skallrar.
                        >Skulle det kunna vara något?
                        >
                        >/K

                        Nja, missljudet dyker upp vid cirka 0,4 i laddtryck…varvtalet spelar ingen roll…och “bara” vid belastning, det går inte att stå still och varva (enligt verkstaden hade de dock lyckats när de varvade +6000 varv stillastående…men hur kul låter det på en skala…). Det är (troligtvis ska man alltid lägga till) inte något skrammel från värmeskydden, det är också något som är kontrollerat. Dock är två av bultarna till värmeskyddet avdragna vid något verkstadsbesök. IM-Hasse har nog rätt i att det är på tryck sidan. Finns det något annat än rör och gummislangar (och IC) som kan läcka/spricka (typ insugningsrör)?

                        mvh Mats N

                        #47244
                        Manor
                        Deltagare

                          >Det låter ju en del vid laddtryck som sagt, ingen test med byte av
                          >solenoid ännu?
                          >
                          >/K
                          >
                          >
                          Ja, då har bilen varit inne igen. Det började inget bra. Verkstaden ringde vid lunchtid och meddelade att det inte fanns något missljud när de hade provkört den. Jag var VÄLDIGT skeptisk då den alltid låter för mig, inklusive på resan till verkstaden…och det är sällan som fel som hållt i sig i ett år “lagar” sig själv ;-). Jag åkte dit, tog en provtur själv…och givetvis lät det igen, precis som vanligt. Tillbaka till verkstaden…in med IM-Hasse och javisst han hörde det lika tydligt som mig. Tre gånger har bilen varit tyst, och varje gång har man fnulat lite med något under huven (nu var det iofs bara normal service)…men därefter är ljudet tillbaka. Jag tipsade om solenoiden, den kopplades ur, provkörning…inget laddtryck (av förklarliga skäl) och inget missljud. Detta bevisar för IM-Hasse att det inte är något annat än “turbosidan” som orsakar missljudet. Han är övertygad om att det ligger på trycksidan…från turbon via IC till motorn…någon slang som läcker eller dyligt. Byte av solenoid, reset av ECU:n, ny provkörning…och missljudet är där som vanligt när turbon laddar. Tillbaka till verkstaden in med “select monitorn”, ny provkörning med mätning av en drösvis med värden…allt ser helt normalt ut. Turbon laddar som mest lite över 1,0 (vilket enligt IM-Hasse var lite “bättre” än normalt), spridarna öppnade som de skulle..etc etc.

                          Ja, det kändes inte som någon vits att lämna kvar bilen, dagen närmade sig sitt slut och verkstaden arbetar endast halvdag på fredagarna.

                          Det som är gjort hittills (enligt vad jag har fått förklarat för mig) är:
                          – ny turbo
                          – nytt “plaströr” från luftfiltret till turbon (som var lite spräckt)
                          – Intercooldern med samtliga slangar lånades från en annan bil och monterades
                          – allt på luftfiltersidan (från snorkel till “plaströret” har lossats, kontrollerats och dragits åt.
                          – provtryckning av allt man kommer åt
                          – läckagesprej
                          – byte av solenoid
                          *** och det j-vla ljudet är kvar ***
                          Vid bytet av “plaströret” så är man tvungen att lyfta, greja och fnula för att få dit det. Då försvann ljudet för ett tag för verkstaden, men kom åter innan jag hämtat bilen. Vad som påverkats när ljudet för ett kort tag försvunnit är det ingen som har kommit på.

                          Fortsättning följer på denna trista historia. Hittills är det ingen som har hört ett liknamde ljud, så man känner sig ensam i världen :-(.

                          mvh Mats N

                          #47243
                          Manor
                          Deltagare

                            >Det låter ju en del vid laddtryck som sagt, ingen test med byte av
                            >solenoid ännu?
                            >
                            >/K
                            >

                            Nej ingen test av solenoidsbyte ännu. Ärendet har dragit ut på tiden, och bilen har inte varit inne på verkstaden förrän nu (efter din provkörning på Solvalla-dagen). Verkstadens önskan har varit att IM:s representant skulle göra en ny provkörning, och detta är första tillfället sedan Solvalla-dagen som han är i Stockholm. Jag har dock tipsat verkstaden om detta, så jag håller tummarna.

                            mvh Mats N
                            PS. “Ordis”, hur mår din bil nu för tiden?

                            #47242
                            Manor
                            Deltagare

                              >Senaste upptäckten är att
                              >kopplingen känns som den tar inom ett mindre område än tidigare.
                              >Kanske är ett tecken på att den håller på att ta slut? Tycker det är
                              >konstigt eftersom jag aldrig slirar på nått konstigt sätt eller håller
                              >den intryckt om man står o väntar på grönljus vid trafikljusen. Eller
                              >så är det bara min fantasi.
                              >

                              Hej !

                              Jag ska byta kopplingsvätska vid servicen nu. Jag har upptäckt vid några tillfällen att kopplingspedalen har känts rejält svampig när “kopplingen” blivit varm (t.ex vid kökörning). Det kanske är något liknande som du har råkat ut för? När min “koppling är kall så känns allt ok, och på vintern har jag inte märkt av något…utan endast på sommaren.

                              mvh Mats N

                              #47241
                              Manor
                              Deltagare

                                >Det vore intressant att lyssna på fenomenet och klämma lite på bettan.
                                >
                                >:)
                                >
                                >/J

                                Jamen, det ska du givetvis få göra. Om de inte hittar någont denna gång heller, så måste jag ju gå vidare på något sätt. Det är som de sa på verkstaden “problemet finns där under huven, det är en yta på en kvadratmeter och det måste ju bara gå att hitta”…jag är benägen att hålla med.

                                mvh Mats N
                                PS. Jag har alltså haft missljudet i cirka 1 år, och det har varken blivit bättre eller sämre under denna tid. Bilen går som den ska (den går väldigt bra enligt verkstaden), men det låter alltså illa när turbon laddar.

                                #47240
                                Manor
                                Deltagare

                                  Hej !

                                  Tyvärr är missljudet fortfarande kvar. Ordis har provkört och tror att det kan vara “solenoiden” som låter f-n. Verkstaden har haft bilen inne 5 gånger (senaste gången i knappt en vecka), och har i princip bytt (testat) allt…men inte hittat felet. IM bad mig låta en annan verkstad ta sig en titt, men inte heller den verkstaden hade hört något liknande…och hade inga tips att komma med. Bilen ska nu in i morgon, och IM:s representant ska provköra den igen. Jag hoppas vid min gud att han kommer på något, och kan avhjälpa detta problem som hållt i sig 1 år.

                                  Missljudet uppstår när turbon laddad. Det inträffade första gången vid en omkörning på 2:an då turbon laddade (alltså vid tryck).

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.