Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47239
    Manor
    Deltagare

      J-vla skit…

      Bilen lämnades idag in för bytet av röret och allt fungerade när verkstaden testade bilen gång nummer 1 :-). Vid provtur 2 (fortfarande av verkstaden) dök dock missljudet åter upp :-(. Jag har inte haft någon möjlighet att höra vad nästa steg blir, men visst f-n är man deppig. För att byta detta rör så verkar det krävas att motorn lyfts något i framkant. Det kanske är så att det som felar, av någon outgrundlig anledning, “hamnar rätt” när motorn vinklas/lyfts upp men snabbt återuppkommer.

      Hela felet med missljudet är dock oerhört mystiskt och jobbigt för alla involverade (mig själv, verkstaden, IM). Jag hoppas verkligen att det finns fler uppslag, även om det mesta är gjort efter 5 verkstadsbesök.

      Är det någon som har fler tips eller uppslag, så tas dessa tacksamt emot. Vad är det som kan påverkas när motorn lyfts i framkant? Jag har tagit för givet att röret är rätt monterat, och inte hamnat snett, då mecken verkar vara väldigt kunnig och insatt (samt Impreza Turbo ägare själv).

      mvh Mats N

      #47238
      Manor
      Deltagare

        Det missljud jag haft i bilen det senaste halvåret visade sig bero på
        plaströret (med gummianslutning) som sitter kopplad mellan turbon och LMM:en
        (tror jag det är!!). Det var slangklämman som skavt hål på gummianslutningen
        som genererat detta “blåsljud/oväsen”. Verkstaden hittade detta vid det
        tredje försöket, och jag är nog tämligen ensam om att ha haft detta problem.
        Reservdelen (röret) fanns inte att få tag på i Europa, så det blev en
        beställning från Japan. För att hitta felet behövdes motorn tippas i
        framkant (heldagsmekande), och jag är väldigt glad att det var ett
        garantiärende. Röret är som sagt ännu inte bytt då reservröret kommer från
        Japan i slutet på augusti.

        mvh Mats N

        #47237
        Manor
        Deltagare

          >Men var 22 000:- bara för arbetet eller är det för en ny turbosnurra oxå?

          Arbetstiden tror jag låg på 2 timmar, så det är alltså turbon (och eventuellt övrigt material) som verkar kosta > 20.000:-.

          mvh Mats N

          #47236
          Manor
          Deltagare

            F-n också…:'( :'( :'( :'( :-(:-(

            Originalturbon är nu bytt…och missljudet kvarstår. HümfenStümpfen har lagt ner mer än 10 timmar på felsökning utan resultat. Turbon är bytt, en annan intercooler och dumpventil har testats…missljudet kvarstår. Hela luftburken med snorkel och alla andra rör/gummislangar har gåtts igenom…missljudet kvarstår. Ett stort problem är att man inte kan återskapa ljudet utan belastning. Ljudet uppstår alltså bara då turbon laddar under belastning och inte genom att varva bilen stillastående. The “HümfenStümpfen guys” är övertygade om att ljudet är läckage/luft relaterat och inte något strul med det inre maskinella (motor, växellåda, koppling). Själv är man bara mest bedrövad att det inte går att hitta felet/missljudet, och undrar vad som ska hända.

            Felet/missljudet är fortfarande ett garantiärende, dock med låg prioritet från de andra parterna, men givetvis hög prioritet för mig…

            Är det möjligtvis någon som kan ha något/några uppslag eller tips???

            mvh Mats N
            PS. Ett litet ljus i mörkret var det dock att jag inte hade sabbat min originalturbo av för mig någon skum orsak (fel olja eller hantering). Kan det verkligen stämma att en originalturbo kostar 22.000:- att byta, det låter svindyrt!!?

            #47235
            Manor
            Deltagare

              >Hej Mats,
              >jag har hört att kombi-bilar som fegkörs lättare får detta problem.
              >Det förvärras av att bilen är lackerad i silver. Botemedlet skulle
              >vara att köpa en 555-blå sedan istället.
              >
              >Kan du kommentera det?

              Det är mycket möjligt att du har rätt :P. Vissa hävdar dock att dragkrok samt en MOMO-växelspaksknopp och pedalgummin också skulle kunna vara ett botemedel…jag kan härmed bekräfta att så INTE är fallet ;-).

              Hur går det med dina Öhlins:are? Är du nöjd med den nya väghållningen?

              mvh Mats N

              #47234
              Manor
              Deltagare

                >Mats!
                >
                >Mitt råd när du fått nya turbon är att byta olja (till motul) direkt.
                >Har gått kurs om smörjmedel och fått förklarat att syntetolja
                >är överlägsen mot mineral/delsyntet.
                >
                >/Harka

                Nja, jag är faktiskt tveksam om problemet skulle bero på oljan. Då borde betydligt fler än jag vara drabbade. Bägge dessa verkstäder har många kunder som kör med deras “standardolja”, och det är ju inte vilket skit som helst. Jag har inte själv gått på någon kurs i smörjmedel, men finns det inte två skolor även inom detta område “syntet kontra mineral”? Jag valde kanske den fega vägen mitt emellan (delsyntet) ;-).

                mvh Mats N

                #47232
                Manor
                Deltagare

                  Hej !

                  Jag har sedan några månader tillbaka ett missljud som jag i början trodde var något “tjuvluft”-läckage till turbon (vilket även verkstaden trodde initialt). En turbokunnig kompis provkörde dock min bil och sa direkt att det var ett missljud från självaste turbon… Idag provkördes min bil av IM:s representant, och garantiärendet för turbobytet godkändes. Jag kör helt original, ganska lugnt och låter alltid bilen stå ett tag på tomgång…och ändå så uppstår problem. Trolig orsak är att något “skit” (typ sotflaga) bränt fast på någon vinge på impellen (heter det så???), så när turbon börjar ladda så uppstår en obalans som ger detta missljud.

                  Är det någon annan som haft strul med (original) turbon?

                  mvh Mats N

                Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.