- Detta ämne har 1,186 svar, 172,810 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2014 kl. 12:04 #217407TomKDeltagare
Då var säsongens första del tävling på Ring knutstorp avklarad!
Blev riktigt premiär test av bilen på bana.
Startade med 2 varv bakom pace-car och det kändes faktiskt riktigt bra! kvick och fin i styrningen var första känslan.Sedan var det dax för warmup och då kan man pressa på lite mera och då kändes det riktigt bra! Knutstorp är en väldigt speciell bana med mycket upp och ner samt knixiga svängar och efter ett par varv så trivdes jag riktigt bra bakom ratten. Det betydligt styvare chassit känns kanon och hjulvinklarna blev spot-on och hela balansen känns 100% 😀
Så nu går den dit man vill och med full kontroll samt ytterst lite släpp bak.
Min snabbaste tid i Q1 och Q2 blev 1.07.790
Senare på dagen lagom till Q3 så kom regnet!
Men till min förvåning så kändes bilen precis lika bra i det våta.
Man kan kontrollera uppstället med gasen, så vill man ha ut rumpan lite så är bara att gasa lite mer sedan går bilen dit man styr.I Q3 med spöregn så körde jag in 2:a snabbaste tiden med 1.21.400
( 1:an låg på 1.14 tider)Där gjorde jag även en avåkning som kunde ha slutat riktigt illa!
Efter start/mål rakan så bromsar jag på samma ställe som tidigare men skillnaden var att nu så stod allt vatten på banan då jag var själv kvar ute och det fanns inget spår.
Så det slutade med 160 blås rakt ut i gruset utan någon som helst indikation på att ta stopp annat än i muren/däcken men döm till min förvåning att färden tog slut med ca 1dm tillgodo :D:eek:Sen var det dax för final!
Även den kördes i regnet.
Blev ingen bättre tid men det räckte till en 2:a plats!1:a Stefan Pålson (JapTuning)
2:a Tommy Karlsson (japTuning)
3:a Joakim Dyrstedt (JRM Racing)Så nu är det bara att ladda om inför rond 2 som går på Mantorp park nu i helgen 25/5.
19 maj, 2014 kl. 12:16 #217823emilboylarssonDeltagareGrattis! 🙂
19 maj, 2014 kl. 12:24 #217635FladricDeltagareKul! 🙂
19 maj, 2014 kl. 13:45 #216775Nikke McRaeDeltagareGrattis! Bra jobbat! 🙂
19 maj, 2014 kl. 14:13 #217837GDB2003DeltagareGrattis!
19 maj, 2014 kl. 14:28 #217715IggeDeltagareBra jobbat! 😀
19 maj, 2014 kl. 14:36 #217856GloremirDeltagareBra jobbat. man får allt gratulera =)
19 maj, 2014 kl. 15:55 #217408TomKDeltagareTack alla!
Känns grymt kul att man får lite utdelning för allt slit.19 maj, 2014 kl. 16:49 #216872Fricke.wDeltagareGrattis grattis 🙂
19 maj, 2014 kl. 19:27 #217848adrenalinDeltagareStort grattis! Tur att du och bilen klarade er från krocken 🙂
19 maj, 2014 kl. 20:04 #217409TomKDeltagareStort grattis! Tur att du och bilen klarade er från krocken 🙂
Tackar, ja verkligen kändes som att man aldrig skulle stanna.
Men lyckades iaf ta mig därifrån för egen manskin så man kunde ta ett varv till innan passet var slut.31 maj, 2014 kl. 17:28 #217410TomKDeltagareDax för en liten rapport från Mantorp förra helgen!
Vädret var kanon hela dagen så det kunde man inte klaga på!
Allting fungerade hyffsat bra, warm-up flöt på fint men sen i kvalen så var en hel del gnäll om ljudnivåerna. Var uppe på hela 107db så fick mecka till en liten device (syns på sista bilden) annars så funkade allt och banan verkar vara väldigt snabb.
Hade aldrig kört på Mantorp tidigare så jag såg fram emot att få sträcka ut! 🙂När det väl är dax för Q1 så rullar man ut, men efter bara ett varv så blir det gulflagg och sedan även rödflagg. (Då en EVO tydligen hade dött)
Rullar in i line-up men sedan så avbyter dom heatet, bara att ladda om för Q2!
Börjar där hitta lite hyggliga spår och sedan i Q3 så sätter jag min snabbaste tid med 1.30.8 vilket räcker till en topp 8 placering.
Men när topp 8 var kört så kvalade jag inte in till finalen.4WD
1. Stefan Pålsson (JapTuning) 1:24.2
2. Joakim Dyrstedt (JRM) 1:25.1
3. Daniel Wembo (NKM) 1:25.7För min del så räckte 1.30.8 bara till en 8:e plats.
Mantorp är riktigt kul och kommer göra flera besök här då det är nära och det finns massor av möjligheter att putsa på tiden.
Nu laddar vi för Kinnekulle om en månad!
4 juni, 2014 kl. 20:30 #217411TomKDeltagareEfter avåkningen på Knutstorp så blev splittern väldigt krokig och sargad.
Då den är så hård så går det aldrig att rikta den ordentligt så det blev till att bygga en ny.Den nya blev aningen större också! 🙂
Även vingen har fått sig nya sidor.
Men nu kommer nästa problem istället. Bakluckan börjar bli väldigt krokig i plåten så det är dax för en chassi monterad vinge snart.5 juni, 2014 kl. 07:11 #216873Fricke.wDeltagareVet att J’S racing säljer förstärkningar att sätta under plåten på bakluckan, till sina störe vingar på Honda s2000, annars blir bakluckan deformerade med tiden 🙂
ska vell inte vara så svårt att få till såna själv, sliper du ju flytta ur föterna på vingen 🙂6 juni, 2014 kl. 20:35 #217412TomKDeltagareVet att J’S racing säljer förstärkningar att sätta under plåten på bakluckan, till sina störe vingar på Honda s2000, annars blir bakluckan deformerade med tiden 🙂
ska vell inte vara så svårt att få till såna själv, sliper du ju flytta ur föterna på vingen 🙂Jo det är klart man kan förstärka.
Men vingen ska vara monterad direkt till chassi.
Det enda rätta är att spendera en halv förmögenhet på en Kognition. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.