Visar 15 inlägg - 1,156 till 1,170 (av 1,187 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #217760
    Igge
    Deltagare

      Overkill deluxe på gång? 😛

      #217550
      TomK
      Deltagare

        Nu är äntligen allt klart och motorn startad!

        Hade väldiga problem då den helt enkelt inte startade först.
        Men det visade sig att jag hade fel trigger hjul på vevaxeln. Men efter lite delningar på Facebook så fick jag tag i ett och när det var monterat så startade den direkt! d—0.o—b

        Nu är bilen lämnad till PBZ för installation av ett Haltech Elite och sedan mappning. Mantorp 8-9 juli närmar sig med stormsteg!

        Lite varmkörning och kolla så allt fungerar och bränna av avgasbandaget.

        #217761
        Igge
        Deltagare

          Kul!
          Väntar med spänning på resultatet, men du kommer väl säkert vara hemlighetsfull som så många andra :p

          #217648
          Moberg 1
          Deltagare

            Vi vill se kurvan och laddtryck d—0.o—b
            Med vänlig hälsning Stefan

            #217879
            Javiisst
            Deltagare

              Tom va händer lite update ?

              #217551
              TomK
              Deltagare

                Kände att det är dags för en uppdatering här!!
                Tråden har hamnat långt efter tack vare facebook & instagram men helt bortglömd är den inte. 🙂
                Tänkte väl till en början dela med mig av lite bilder från motorn nu när den är helt nerplockad efter raset i somras.

                Orsaken är fastställd, 3:ans lager till staken har gått så varmt så det skar och allting har separerat.



                Även 2:ans kolv och stake samt botten av cylindern har fått ordentligt med stryk från dom lösa delarna av staken.


                Alla andra lager såg helt ok.
                Även lagerna som satt på stakarna var fina.

                Nu till lite roligare grejer!

                Hade tidigare beslutsångest över om jag skulle ha 14mm topp bultar eller ej men känner idag att jag är nöjd över att inta ha spenderat dom pengarna på det. ARP 625+ topp bultarna samt Athena topp packningarna är verkligen en lösning som fungerar så kommer inte köra någonting annat framöver. d—0.o—b
                (hade Cosworth “stopper” först men började läcka och trycka vatten som alla andra MLS packningar)

                Även Tilton kopplingen gjorde jobbet utmärkt med att hålla emot 750nm.
                Otroligt lätt trampad och förvånansvärt lättkörd.

                Sist men inte minst, lite bilbilder 🙂




                #217762
                Igge
                Deltagare

                  Hur ser tidsplanen ut och hur långt efter ligger du? 😛

                  Kämpa på! 🙂

                  #217552
                  TomK
                  Deltagare

                    Hur ser tidsplanen ut och hur långt efter ligger du? 😛

                    Kämpa på! 🙂

                    Tidsplanen är att jag är tillbaka i tävlandet 2018.
                    Blir kanske lite trackday åkande i sommar beroende på hur fort jag “orkar” bygga ihop nya motorn. 🙂

                    #217553
                    TomK
                    Deltagare

                      Här har vi bänkpapper från i somras när det mappades.
                      Har gjorts några små justeringar sedan dess men inget större.
                      Effekt på hubbarna med 2bar laddtryck och E85.

                      #217763
                      Igge
                      Deltagare

                        Tidsplanen är att jag är tillbaka i tävlandet 2018.
                        Blir kanske lite trackday åkande i sommar beroende på hur fort jag “orkar” bygga ihop nya motorn. 🙂

                        Okej, tråkigt men förståeligt 🙂

                        Kunde inte låta bli att jämföra effektkurvorna :p

                        Min mot din. Du vann (fast du fuskar ju så klart…)

                        #216750
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Ouch såg inte bra ut för det lagret….

                          Intresant ang Athena packningarna, får kolla på dom.
                          Är inte direkt sugen att betala en massa för packningar som inte håller tätt 😉
                          För egen del stoppar jag in 14mm bultar då priset vara samma med jobbet, som att köpa 625+

                          Måste ju ändå lämna i väg topparna då jag har kammar som måste passas in 😉

                          Hade ju varit bättre att få lager ett vanligt lagerras…då hade ju bara kostat en ny vev och lager…det blev ju hyfsat mer dramatiskt….ganska segt 🙁

                          #216751
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Kurvan är inte dålig, lär inte finnas mycket lagg direkt 🙂

                            Du har ju typ orginal effekt från 3750rpm, och orginal vrid från ~3400rpm 😀

                            #217554
                            TomK
                            Deltagare

                              Kurvan är inte dålig, lär inte finnas mycket lagg direkt 🙂

                              Du har ju typ orginal effekt från 3750rpm, och orginal vrid från ~3400rpm 😀

                              Responsen är helt galen!
                              Hehe men som med allt annat…. kul så länge det varar… 😀

                              #217555
                              TomK
                              Deltagare

                                Kurvan är inte dålig, lär inte finnas mycket lagg direkt 🙂

                                Du har ju typ orginal effekt från 3750rpm, och orginal vrid från ~3400rpm 😀

                                Finns en liten platå på vridmomentskurvan tack vare att vridet drog iväg så mycket så fick backa av en aning.
                                Men om det skulle behövas så finns det mer att hämta.

                                #217556
                                TomK
                                Deltagare

                                  Okej, tråkigt men förståeligt 🙂

                                  Kunde inte låta bli att jämföra effektkurvorna :p

                                  Min mot din. Du vann (fast du fuskar ju så klart…)

                                  Hehe ja jag har ju faktiskt öppetluftfilter!

                                Visar 15 inlägg - 1,156 till 1,170 (av 1,187 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.