- Detta ämne har 1,186 svar, 172,810 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2014 kl. 13:14 #217413TomKDeltagare
Nu är det bara 2v kvar till deltävling nr 3 på kinnekulle.
Idag så fick det bli en ordentlig översyn och även byte till hårdare fjädrar.
Tur att man kollar över allt, ett bromsok var helt löst och ena muttern till en styrled var helt lös och glappade. 😮
Men det gick väldigt hårt till på mantorp mycket kurb körning så grejerna skakar väl loss.
Nu sitter det nya fjädrar och justerat krängningshämmarna lite så nu kan man nog åka lite fortare 🙂15 juni, 2014 kl. 16:08 #217716IggeDeltagareLoctite på allt! 😛
15 juni, 2014 kl. 16:49 #216900Christian SDeltagareIdag så fick det bli en ordentlig översyn och även byte till hårdare fjädrar.
hade du inte redan satt på dom nya fjädrarna? dom som är 14kg fram och 12kg bak.
15 juni, 2014 kl. 17:29 #217414TomKDeltagareLoctite på allt! 😛
Ja faktiskt! 🙂
15 juni, 2014 kl. 17:30 #217415TomKDeltagarehade du inte redan satt på dom nya fjädrarna? dom som är 14kg fram och 12kg bak.
Jodå dom hade jag men nu har jag 16/16.
30 juni, 2014 kl. 21:08 #217416TomKDeltagareDå var ett väldigt regnigt Kinnekulle avklarat!
Med nya fjädrar och lite ändrade inställningar på chassi så var mina förväntningar inför deltävling #3 höga. Men redan efter första varvet på warmup så märkte jag att något inte stod rätt till med bromsarna. Så tog några lugna varv för att känna på bilen och där emot så kändes chassit toppen! Ingen understyrning och ingen direkt överstyrning utan helt neutralt och fint. Men som sagt bromsarna ville inte vara med, fick böja felsöka när Q1 precis skulle starta och det visade sig att en ABS ring hade gått av. Den har jag tidigare vetat varit dålig men vart dumsnål och inte bytt. När systemet inte fungerar som det ska så läggs tydligen väldigt mycket bromskraft på bakhjulen vilket resulterar i att man låser upp bakhjulen otroligt lätt på den blöta banan. Så det blev inga kval för min del denna helg, men nya delar är på väg så laddar om inför Rudskogen den 19/6.
Mina kamrater i teamet slutade 1:a och 2:a!
1 juli, 2014 kl. 06:23 #216874Fricke.wDeltagareDå var ett väldigt regnigt Kinnekulle avklarat!
Med nya fjädrar och lite ändrade inställningar på chassi så var mina förväntningar inför deltävling #3 höga. Men redan efter första varvet på warmup så märkte jag att något inte stod rätt till med bromsarna. Så tog några lugna varv för att känna på bilen och där emot så kändes chassit toppen! Ingen understyrning och ingen direkt överstyrning utan helt neutralt och fint. Men som sagt bromsarna ville inte vara med, fick böja felsöka när Q1 precis skulle starta och det visade sig att en ABS ring hade gått av. Den har jag tidigare vetat varit dålig men vart dumsnål och inte bytt. När systemet inte fungerar som det ska så läggs tydligen väldigt mycket bromskraft på bakhjulen vilket resulterar i att man låser upp bakhjulen otroligt lätt på den blöta banan. Så det blev inga kval för min del denna helg, men nya delar är på väg så laddar om inför Rudskogen den 19/6.
Mina kamrater i teamet slutade 1:a och 2:a!
tur i oturen ändå då kannske, att felet redan visade sig då.
Mindre roligt att märka att man bara har bromsar bak, efter en rejäl raka.
Lycka till nästa kval då.1 juli, 2014 kl. 06:29 #217417TomKDeltagaretur i oturen ändå då kannske, att felet redan visade sig då.
Mindre roligt att märka att man bara har bromsar bak, efter en rejäl raka.
Lycka till nästa kval då.Ja det skulle inte vara så lyckat.
Blir att satsa allt vad det går i Norge nästa gång! 🙂5 juli, 2014 kl. 20:18 #217418TomKDeltagareLite förberedelser inför Rudskogen den 19/7.
Den nya ABS ringen och hjullager landar på måndag så har man lite att pyssla med till veckan.
Tänkte även att det kan vara på sin plats med ett oljebyten nu efter dom tävlingarna som varit.
Oljefilter och Motul 300V 15/50 är inhandlat!
Kan även tipsa om oljefyndet.se dom säljer den för 319:- för 2l alla andra verkar ta 449:- även VCRacing som har varit billiga tidigare.Tänkte också att det är läge att uppdatera sig på däckfronten.
Mina team kamrater kör på Hankook TD Z221 och dom presterar mycket bra!
Så självklart så har det inhandlats en uppsättning till subarun. 😀Då däcken är mycket bredare än tidigare så räcker det inte med mina 9,5″ fälgar.
Nya XXR 531 18×11 kommer till veckan.
Själv så tycker jag inte att fälgarna är speciellt snygga men finns inte så mycket att välja på när man ska upp i den storleken med 5/100.
Gillar verkligen konkava fälgar som jag har idag på en Impreza och fälgar med “kant” är mera för glidare. Dom kommer bli helsvarta så det kanske funkar endå5 juli, 2014 kl. 22:21 #217419TomKDeltagareNi som kör utan ABS och med bromsreduceringsventil vad har ni för något?
Vad jag har hittat så är det bara AP Racing som har för tvåkrets system.
Inte för att det är något fel på just den, utom möjligtvis prislappen.
Man kan ha missat någon annan?
Vad jag hört så sitter det reducering original på GC8 och Japan modeller men inte euro newage.
Tanken är att kunna ha en on/off switch till ABS och sedan reduceringen så man kan justera bakbromsarna.7 juli, 2014 kl. 09:34 #216776Nikke McRaeDeltagareOljefilter och Motul 300V 15/50 är inhandlat!
Kan även tipsa om oljefyndet.se dom säljer den för 319:- för 2l alla andra verkar ta 449:- även VCRacing som har varit billiga tidigare.Motul 15W50 2liters köper man från Tyskland via Ebay för 250kr. 😉
Sjukt feta däck!
7 juli, 2014 kl. 11:15 #217420TomKDeltagareMotul 15W50 2liters köper man från Tyskland via Ebay för 250kr. 😉
Sjukt feta däck!
Det var som fan.
Har du någon länk?7 juli, 2014 kl. 11:39 #216875Fricke.wDeltagareLite förberedelser inför Rudskogen den 19/7.
Den nya ABS ringen och hjullager landar på måndag så har man lite att pyssla med till veckan.
Tänkte även att det kan vara på sin plats med ett oljebyten nu efter dom tävlingarna som varit.
Oljefilter och Motul 300V 15/50 är inhandlat!
Kan även tipsa om oljefyndet.se dom säljer den för 319:- för 2l alla andra verkar ta 449:- även VCRacing som har varit billiga tidigare.Tänkte också att det är läge att uppdatera sig på däckfronten.
Mina team kamrater kör på Hankook TD Z221 och dom presterar mycket bra!
Så självklart så har det inhandlats en uppsättning till subarun. 😀Då däcken är mycket bredare än tidigare så räcker det inte med mina 9,5″ fälgar.
Nya XXR 531 18×11 kommer till veckan.
Själv så tycker jag inte att fälgarna är speciellt snygga men finns inte så mycket att välja på när man ska upp i den storleken med 5/100.
Gillar verkligen konkava fälgar som jag har idag på en Impreza och fälgar med “kant” är mera för glidare. Dom kommer bli helsvarta så det kanske funkar endåBredd fälg kant, är old school racing ju 🙂
Finns vell inge sexigare än en gammal porsche 930 turbo racer, med typ 13″ breda fälgar och et – som de är på gammel porsche, då snakar vi fälg kant på split bbs och liknande 😀
Tror de kan bli jäkligt schyst ja, men lackar du dom hel svart kan de nog bli konstigt tror ja 🙁
Bättre lacka om centrum i någon kulör du gillar, varför inte våga rosa 😉 och spara fälg banorna polerade.
Blåser du på autosmarts fälg vax på banorna kommer dom hålla sig fin ganska bra tror ja.
just my opinion 🙂7 juli, 2014 kl. 13:26 #216777Nikke McRaeDeltagareDet var som fan.
Har du någon länk?Motoröl länkar:
http://www.ebay.com/itm/14-25-l-Motul-300V-Competition-SAE-15W-50-2-ltr-/161020507052?7 juli, 2014 kl. 16:42 #217421TomKDeltagareBredd fälg kant, är old school racing ju 🙂
Finns vell inge sexigare än en gammal porsche 930 turbo racer, med typ 13″ breda fälgar och et – som de är på gammel porsche, då snakar vi fälg kant på split bbs och liknande 😀
Tror de kan bli jäkligt schyst ja, men lackar du dom hel svart kan de nog bli konstigt tror ja 🙁
Bättre lacka om centrum i någon kulör du gillar, varför inte våga rosa 😉 och spara fälg banorna polerade.
Blåser du på autosmarts fälg vax på banorna kommer dom hålla sig fin ganska bra tror ja.
just my opinion 🙂Ja på en gammel Porsche så är det helt ok!!
Men på en race subba vet jag inte….
Fälgarna är svarta i centrum så får se hur det ser ut annars dippar jag kanten svart.
Är just det polerade jag inte gillar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.