Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 1,187 totalt)
  • Författare
    TomK
    Deltagare

Fint skit! Där sprang det iväg!

Det har ju en förmåga att gör det. 🙂

sladden
      Deltagare

En bra helg är värt mycket. kul att det snart är dax att vrida om nyckeln 🙂

TomK
        Deltagare

Så nu börjar det närma sig.
          Biltransport bokad! 🙂 Då bil och motor befinner sig på olika platser.

Glykol, Olja/oljefilter och servo olja är inhandlat.
          Bara hoppas på att den startar sen och att vätskorna inte pissar rakt i genom! 😮 :p

Eiiiiik
          Deltagare

Så nu börjar det närma sig.
            Biltransport bokad! 🙂 Då bil och motor befinner sig på olika platser.

Glykol, Olja/oljefilter och servo olja är inhandlat.
            Bara hoppas på att den startar sen och att vätskorna inte pissar rakt i genom! 😮 :p

Jag håller tummarna för dig!! 😀

Min bil hoppade igenom besiktningen idag också till och med 😛 Bara några smågrejer som jag har ett år på mig att fixa 🙂

Mvh Erik

TomK
            Deltagare

Ja nu har man lite mera godis att uppdatera tråden med! 🙂
              Blev en hel del skruvande i helgen.

Som sagt så skulle motorn hängas i och det blev gjort! 😀

Här har vi rovan innan den hissades i.

När man hade den hängande så kunde man montera nya ACT kopplingen.
              Hade även den externa wg:n monterad för att se att allt passade.
              Nu sitter det ett täck lock där istället.

Sen gick det mesta av bara farten.
              Men jag mitt pucko hade vänt motor kuddarna fel! lagom kul att märka det när motor och låda är ihop. Men det gick ganska smidigt att vända på dom.

Sen var allt monterat och motorn STARTAD!!!
              Tog loss vev axel givaren och körde på starten några gånger.
              Pluggad sen i den igen och vred om och den small igång direkt.
              Och den går riktigt fin fint! 😀

Sen fick det bli att tvätta bort allt garage damm som blivit under vintern.

Ååh så rent och fint det blir! 🙂

Nu får man hoppas att mina nya hjul dyker upp snart så man slipper dom gräsligt FULA orginalarna.
              Men det kommer tydligen dröja ca 1-2 mån innan dom landar 🙁

Enda felet under uppstarten var bara bara en liten läcka på mitt orginal avgas då jag inte skaffat nya packningar till det då det bara är till för besiktning.
              Det var lätt fixat med lite Gungum!

Har avverkat hela 2,5 mil! 🙂
              Den går riktigt fint.

Nu återstår besikning samt inkörning. Ska nog fixa besiktningen i veckan så får man lägga en 30-40 mil på den sen.

Sen blir det till att riva igen och montera allt godis samt mappning! 😀

Nu är man iaf happy att allt lirar!

Garagekungen
              Deltagare

Läckert !!!
                😀
                Grattis till ett lyckat bygge !

Eiiiiik
                Deltagare

Strålande!! Grattis my friend! 😀

TomK
                  Deltagare

:mad::mad::mad:

Den lyckan var visst kortvarig.

Gick förbi bilen en sväng och såg att det var små flott stänk på bakluckan. Tänkte att det brukar inte vara så lyckat när det är så.

Rullar bak bilen och kollar under då är det en olje pöl som är 30×30 cm. Tänker hmm fan jag måste ha glömt att dra pluggen till nya tråget.

Ställer upp den på lyften och fyller olja och hissar upp och ser att det mesta under är oljebelagt. Tar bort has skyddet och startar motorn ser till min förvåning att det verkligen RINNER (som om man häller) ur mellan motor och låda.

Det är lite svårt att se upp där i mellan men svänghjulet är torrt så det rinner längs med block väggen.

Motorn gick i kanske 10-15 sekunder och det här talar för sig själv (ca 1 liter)

Så jag antar att packboxen antingen har tryckts ur eller så har den pajat. Och ja den är självklart ny!

Det sjuka är att jag körde bilen igår och då lirade allt sen så körde jag den idag och då fungerade det som det ska.
                    Men nu verka det ha gett sig.

Men motorn går iaf fin fint! 🙂

Men nu blir det att riva isär den igen! 😡

Men men allt har gått så sjukt smidigt genom hela bygget så någon gång ska det väl jävlas 😀

.

TomK
                    Deltagare

Något positivt är iaf gången på motorn.
                      Bara ventil justeringen har gjort susen då den nu går väldigt tyst och jämt.
                      Och fin fint ljud med nya grenröret! Fan va gött när APS systemet åker på! 😀

Men det är ju bra att det blir lite lång ledigt i påsk helgen så man kan ta och plocka ur motorn igen.

Det måste ha varit som så att jag inte fick packboxen helt i botten när jag monterade den så den har åkt ur lite?

Hur har ni gjort när ni har monterat den??

.

TomK
                      Deltagare

I det här läget så måste det väl nästan vara enkast att plocka ner lådan och låta motorn vara kvar??

Hur hade ni gått tillväga??

JohanSTI
                        Deltagare

Jag hade inte gett mig på växellådan om jag har en motorlyft hemma, vxl-lådan är en jobbig jäkel som väger en hel del…

TomK
                          Deltagare

Jag har både motor spel i taket samt flera lyftar och växellådslyft.
                            Så det finns grejer att jobba med iaf. 🙂

Så funderingen är vad som är enklast. Man slipper ju tappa ur vatten och grejer men det kanske är bökigare att ta ner lådan för den har jag inte rört tidigare.

TomK
                            Deltagare

Nu är iaf en ny packbox beställd! 🙂

Eiiiiik
                              Deltagare

Usch!! Tråkigt… Men bara att ta nya tag! 🙂

Jag tycker att min luktar lite avgaser när jag står still efter att ha kört.. Ska lyfta den och se om jag kan hitta om det läcker någonstans. Dock känner jag inget om jag öppnar huven ^^

TomK
                                Deltagare

Usch!! Tråkigt… Men bara att ta nya tag! 🙂

Jag tycker att min luktar lite avgaser när jag står still efter att ha kört.. Ska lyfta den och se om jag kan hitta om det läcker någonstans. Dock känner jag inget om jag öppnar huven ^^

Japp nya tag får det bli! 🙂
                                  Är ju ett litet problem men stort jobb.

Fick du till grenröret ordentligt då så det inte läcker lite där??

.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 1,187 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.