- Detta ämne har 1,186 svar, 172,810 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2015 kl. 18:10 #217464TomKDeltagare
Har redan kall luft till filtret.
4 februari, 2015 kl. 11:53 #217723IggeDeltagareSitter hemma, sjuk, och tycker synd om mig själv. Läste igenom tråden, bra tröstning!
Helt klart fränt projekt! 😀
Kan väl erkänna att jag skummade lite mot slutet, men har du gjort något åt skrapande när du skickar i femman?
4 februari, 2015 kl. 12:18 #217465TomKDeltagareSitter hemma, sjuk, och tycker synd om mig själv. Läste igenom tråden, bra tröstning!
Helt klart fränt projekt! 😀
Kan väl erkänna att jag skummade lite mot slutet, men har du gjort något åt skrapande när du skickar i femman?
Kul att du körde igenom tråden! 🙂
Nej jag har inte det, men på sista tävlingen så hade jag inget skrap men har haft det på de 4 föregående.
Tanken var att jag skulle ha plockat ner lådan och skickat den till PE för genomgång. Men har som sagt inget garage för tillfället och kommer inte att få innan säsongen startar så det får bli ett senare projekt.Krya på dig!
4 februari, 2015 kl. 12:35 #217724IggeDeltagareTestat köra olika växellådsoljor?
Vissa säger sig ha trollat bort bekymret med redline shockproof, medan andra säger att redline inte är bra med synkringar.
Min poäng är att olika oljor beter sig olika och därmed skulle en provisorisk lösning gå att finna på så vis 🙂4 februari, 2015 kl. 12:56 #217466TomKDeltagareTestat köra olika växellådsoljor?
Vissa säger sig ha trollat bort bekymret med redline shockproof, medan andra säger att redline inte är bra med synkringar.
Min poäng är att olika oljor beter sig olika och därmed skulle en provisorisk lösning gå att finna på så vis 🙂Nej har inte det.
Kör med Motul och ska byta olja innan säsongen startar så får se hur den beter sig då.
Det var som värst på Mantorp då var det riktigt varmt också, det hördes i depån varje gång när jag skickade i 5an 😀4 februari, 2015 kl. 20:12 #217869JaviisstDeltagareTestat köra olika växellådsoljor?
v.kungen här på forumet sa att jag skulle köra på det du nämner redline och LSD tillsatts 🙂
13 februari, 2015 kl. 19:24 #217882kinugawaDeltagareJag har lite frågor innan mitt bygge.
Vad köpte du för oljepump? Är den skimsad? (Stavning).
Belanserade du hela ditt vevpart på nytt eller fungerar det utan?
Borrade du blocket med stressplatta?
Har sett att din motor hållt för en del så lika bra att fråga!13 februari, 2015 kl. 19:58 #217467TomKDeltagareJag har lite frågor innan mitt bygge.
Vad köpte du för oljepump? Är den skimsad? (Stavning).
Belanserade du hela ditt vevpart på nytt eller fungerar det utan?
Borrade du blocket med stressplatta?
Har sett att din motor hållt för en del så lika bra att fråga!Oj kommer inte ihåg vad jag köpte för pump, kan ha varit vanlig 11mm??
Nej ingen balansering, men vägde upp allt så gott som det gick.
Tror nog inte att dom använde någon stressplatta.Men motorn går skitbra! 🙂
14 februari, 2015 kl. 07:50 #217883kinugawaDeltagareTack för svaren!
Läste även att du hade haft skrapproblem. En i mitt garage har 6mt impreza och hade skrap på 4an. Han slängde i 3 flaskor motul och 1 flaska redline shockproof heavyweight. Lådan skrapade mindre och mindre under dagen och sedan försvann det för gott. Har inte kommit tillbaka sedan i somras. Prova det innan du renoverar lådan!!17 februari, 2015 kl. 07:35 #216742KvarnisDeltagareFunderat något på torrsump?
Jag gissar att med 600whp kommer du få problem :), höga G-krafter brukar ställa till lite med oljetillförseln.Du hade retur till sumpen från din catchtank lr?
19 februari, 2015 kl. 20:59 #217468TomKDeltagareFunderat något på torrsump?
Jag gissar att med 600whp kommer du få problem :), höga G-krafter brukar ställa till lite med oljetillförseln.Du hade retur till sumpen från din catchtank lr?
Ja har helt klart funderat på torrsump.
Känns som att det är bäst att plocka ihop ett kit av delar liknande ZEN Kitet.
Har hört att Cosworth kitet inte är något vidare.Nej har ingen retur ner till sumpen. (Men kan dra den dit då uttag finns)
Men får förvånandsvärt lite olja i catchen, mest kondens/E85 vätska.
Så det känns bättre att ha den separat.20 februari, 2015 kl. 16:40 #217884kinugawaDeltagareSom jag förstår det så har du en sc46 vilket motsvarar ingefär en gt3071-76r på din nuvarande setup samt att du även haft renoverade toppar men orginalkammar.
Vad har du haft för varvstopp?
Hade du även orginal ventilfjädrar?
Hade du kunnat valt en större turbo för samma setup utan att det blir för slö spoolup. Eller kände du att den storleken var helt perfekt och i största laget?Jag tänker bygga för 400whp gt30. Men skulle det gå att köra med en gt35 på ej207 med orginaltopp om man i framtiden blir sugen på mer som du nu verkar! Är rädd att jag inte hinner få ladd på 1an och 2an.
20 februari, 2015 kl. 20:08 #217469TomKDeltagareSom jag förstår det så har du en sc46 vilket motsvarar ingefär en gt3071-76r på din nuvarande setup samt att du även haft renoverade toppar men orginalkammar.
Vad har du haft för varvstopp?
Hade du även orginal ventilfjädrar?
Hade du kunnat valt en större turbo för samma setup utan att det blir för slö spoolup. Eller kände du att den storleken var helt perfekt och i största laget?Jag tänker bygga för 400whp gt30. Men skulle det gå att köra med en gt35 på ej207 med orginaltopp om man i framtiden blir sugen på mer som du nu verkar! Är rädd att jag inte hinner få ladd på 1an och 2an.
Ja det stämmer bra har en SC46 och original kammar och ventilfjädrar.
Har 7500rpm varvstopp.
Tror nog inte att man bör ha så mycket större turbo på en “original” EJ207 (toppar, kammar)
Den turbon skulle jag säga är “perfekt” för den motorn, bra med mos och grymt register.
Tanken har slagit mig också om man ska kliva upp till en GT35 stolek men det kommer inte att fungera tillfredställande på en sån liten motor därför så kommer jag bygga på en 2,5l.Hade en Blouch dom III en kort stund innan min SC46 och den motsvarar väl en SC50 (ej billet) om jag inte miss minner mig och den var sjuuuukt seg i jämförelse med billet SC46.
Så vill du köra tex roterat så är en GTX3071 vad man vill ha.20 februari, 2015 kl. 23:28 #217885kinugawaDeltagareJa det stämmer bra har en SC46 och original kammar och ventilfjädrar.
Har 7500rpm varvstopp.
Tror nog inte att man bör ha så mycket större turbo på en “original” EJ207 (toppar, kammar)
Den turbon skulle jag säga är “perfekt” för den motorn, bra med mos och grymt register.
Tanken har slagit mig också om man ska kliva upp till en GT35 stolek men det kommer inte att fungera tillfredställande på en sån liten motor därför så kommer jag bygga på en 2,5l.Hade en Blouch dom III en kort stund innan min SC46 och den motsvarar väl en SC50 (ej billet) om jag inte miss minner mig och den var sjuuuukt seg i jämförelse med billet SC46.
Så vill du köra tex roterat så är en GTX3071 vad man vill ha.Blir det en hybrid då? Och tack för ett utförligt bra svar!
24 februari, 2015 kl. 12:37 #216743KvarnisDeltagareDu har ju annars Dailey från Usa dom har fina kit 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.