Visar 15 inlägg - 1,066 till 1,080 (av 1,187 totalt)
  • Författare
    TomK
    Deltagare

En liten update.

Gamla motorn har flyttat till sin nya ägare och hoppas att han får bra fart på den!

Själv så är jag nyss hemkommen från en USA resa.
      Passade på att plocka hem lite delar i resväskan. 😀

Det blev,
      Manley 99,5mm Turbo Tuff 8:5.1 kolvar
      Manley Turbo Tuff I-profil stakar
      Briancrower 280 avcs kammar
      Briancrower ventilfjädrar och titanretainers
      Darton EJ25 stålfoder

Det tomma blocket är inlämnat hos Ultra motors för att bearbetas enligt konstens alla regler.
      Tex montering av foder och borrning mm mm. Men skulle tydligen dröja tills någon gång i mars innan jag får tillbaka det.

Har även beställt en Borgwarner EFR turbo som kan sätta lite stress på grejerna! :p 😀

Igge
      Deltagare

Kul! Vilken EFR blev det då? 🙂

TomK
        Deltagare

Efter lite “justerande” så börjar delarna passa igen!

TomK
          Deltagare

Härligt! Men herregud, om min bil såg ut som din gör just nu så hade jag nog haft den ute tidigast 2020.

Motordelarna ser fina och blanka ut, men det gör också min hjärna vad gäller dom grejerna, men du verkar ha bra koll så det kommer ju med största sannolikhet bli en jädrigt vass maskin d—0.o—b

Blir det andra breddare i år?

Hehe det är kontrollerat kaos! 😀
            Men säsongsstarten kommer väldigt fort! 😮
            För tillfället så är motorn ur mina händer men kommer bli massa kul skruvande framöver.
            Bara hoppas att alla fina blanka delar håller!

Japp det blir andra bredare breddare.

TomK
            Deltagare

Nu har det äntligen börjat ramla in lite mera grejer.

Turbon har kommit och även spridarna av modell duschmunstycke 😀

Igge
              Deltagare

Fränt! Behåller du dumpen eller kommer du fortsätta köra utan? 🙂

TomK
                Deltagare

Fränt! Behåller du dumpen eller kommer du fortsätta köra utan? 🙂

Tänkte köra med den inbyggda, ska tydligen vara riktigt bra.

Igge
                  Deltagare

Ja den är väl placerad för att vara optimal bl.a.

Fräna aggregat 🙂

TomK
                    Deltagare

Ja den är väl placerad för att vara optimal bl.a.

Fräna aggregat 🙂

Riktigt fräna!
                      Känns verkligen att det är hög kvalité. Tycker att alla kullagrade turbos som jag har kännt på nya som gamla har alltid haft ett liiitet glapp när man vickar på axeln. Här är det helt stumt inte en uns av rörelse! 🙂

TomK
                      Deltagare

Idag har jag tagit tag i topparna för att få dom helt klara.
                        Det här är från EN topp, det är en blandning av olja, skit och blästersand.

Nu är den den ena iallafall helt ren och samtliga gängor är fixade och även monterat nya bultar till samtliga överfall.

Turbovin
                        Deltagare

Firman som “renoverat” topparna borde skämmas och gå en kurs i renhetsteknik/motorlära. Skönt att det blir bra i slutändan iaf.

TomK
                          Deltagare

Ska tilläggas att det var enbart från oljekanalerna!!

tendency
                            Deltagare

Fy vad tråkigt att få hem grejer som ser ut sådär. Synd att du inte var den som fick dom renoverade hos firman, så att du kunde lämna tillbaka för en “gör om gör rätt”-procedur.. om man nu hade velat att dom skulle pilla något mer med grejerna. Hoppas iallafall att du överlever putsandet. 🙂

TomK
                              Deltagare

Fy vad tråkigt att få hem grejer som ser ut sådär. Synd att du inte var den som fick dom renoverade hos firman, så att du kunde lämna tillbaka för en “gör om gör rätt”-procedur.. om man nu hade velat att dom skulle pilla något mer med grejerna. Hoppas iallafall att du överlever putsandet. 🙂

Ja för nu går man igenom dom ordentligt iallafall, så då ska inte topparna krångla förhoppningsvis.

TomK
                                Deltagare

Lite uppdatering av soppa systemet.
                                  Det är nödvändigt för att kunna ge 2200cc spridarna all sprit dom vill ha.
                                  Är inte optimalt med två pumpar men det är redan så mycket nerlagt i soppa systemet så vart enklast/billigast att lägga till en. Men min master mechanic har fixat en grej så jag får indikering om någon av pumparna skulle lägga av så det blir lite mera safe iallafall.

Visar 15 inlägg - 1,066 till 1,080 (av 1,187 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.