- Detta ämne har 35 svar, 8,039 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 3 månader sedan av kribbe.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2015 kl. 12:20 #34172kribbeDeltagare
Hej har lite problem med forestern. Den har nu nyligen börjat gå ojämnt under 2000 varv. Man känner att den inte lämnar full effekt heller. Man märker det mest när man kör i ca 50km/h i fyrans växel och ligger på strax under 2000 varv. Trycker jag då till på gasen så spottar och fräser den mest. Går man upp till runt 2500 varv så går det jämnare men man känner att inte full effekt ges.
Innan har bilen stuckigt iväg med än rätt bra fart under ovanstående omständigheter
Har folket här ute några tips på vad felet kan vara.
Ska testa med ett par andra tändkablar i veckan (om jag nu kan använda dom från min legacy 91 utan turbo (helt nya kablar på den)Allt är original förutom ett öppet luftfilter då jag inte hittat en original luftfilterlåda än. (satt öppet när jag köpte bilen)
19 oktober, 2015 kl. 16:47 #279359SmilesPerHourDeltagareJag skulle kollat luftmassemätare, bränslepump, bränslefilter och tändstiften i första hand.
19 oktober, 2015 kl. 18:43 #279335PubbeDeltagareÖppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…19 oktober, 2015 kl. 19:18 #279339kribbeDeltagareÖppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…Jo det är ju så med ett sånt här fel. Kan vara det mesta.
21 oktober, 2015 kl. 12:08 #279360SmilesPerHourDeltagareÖppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…Är det lambdasonden som krånglar så bör bilen gå bra tills dess att sonden kommit upp i temperatur. Går bilen bra nystartad så kan du misstänka den.
22 oktober, 2015 kl. 13:39 #279369HögerstyrdDeltagareKan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.
23 oktober, 2015 kl. 20:14 #279361SmilesPerHourDeltagareKan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.
Tomgångsventilen brukar gå att testa genom att vrida på tändningen och se om den brummar.
Och lite förgasarrengöring kan rädda dem. 😉
24 oktober, 2015 kl. 11:52 #279340kribbeDeltagareTackar för olika tips 🙂 Ska kolla tomgångsventilen då. Va inne och ombesiktade bilen idag. Så att jag inte får körförbud. (Gick inte igenom…nånting med avgasvärde som blev för höga 😛 )
Lamda värdet var däremt bra (0,9)har beställt nya tändkablar som jag ska testa med också. Legacy 91:an jag har började gå att dålig när en tändkabel började bli dålig (rejält med överslag) Så vi får se hur den går då når det är byt.
31 oktober, 2015 kl. 06:06 #279341kribbeDeltagareDödade jag tomgångsventilen nu???
Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll
2 november, 2015 kl. 09:15 #279342kribbeDeltagareDödade jag tomgångsventilen nu???
Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll
Falskt alarm på tomgångsventilen. den började håfngera igen.
Även byt lambda. Motorn går fortfarande ojämnt. Inga felkoder heller att gå efter. Ska man testa byta luftmassemätaren (sensorn) också innan det börjar bli många dyra grejor utbyta2 november, 2015 kl. 14:54 #279343kribbeDeltagareKan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.
4 november, 2015 kl. 07:43 #279362SmilesPerHourDeltagareKan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.
Vakumläcka?
Kallstart borde ge en fet bränsleblandning. Drar insuget tjuvluft då så bör bilen gå bättre.
Har du möjlighet att göra ett rök test på insuget så testa det. Det går att spraya startgas runt motorn också, men det är lite knepigt.
7 november, 2015 kl. 18:13 #279344kribbeDeltagareVarför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.9 november, 2015 kl. 22:04 #279363SmilesPerHourDeltagareVarför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.Såg dem ut så här?
10 november, 2015 kl. 10:43 #279345kribbeDeltagareSåg dem ut så här?
Ja fast med inte lika tjockt lager beläggning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.