Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    kribbe
    Deltagare

Glömt att uppdatera här 🙂
      Hade bilen inne på verkstad. Han sa vad det har kommits fram till i tråden ungefär. Cylindern närmast förarplatsen drar sannolikt igenom olja genom kolvringarna.

Bilen är avställd för tillfället. Blir sönderplockning till sommaren för att se exakt vad som är sönder.
      Jag kommer ju helrenovera motorn och byta alla slitagedelar invändigt om jag nu ändå ska ha isär motorn.

kribbe
      Deltagare

Ny uppdatering. Motorn sönderplockad. En ventil till avgassidan har det gått av en bit av (en tiondel av ventilen kanske) och en massa olja i cylindern.
        Hur fungerar det i motorn då? Den har ju tagit massa olja. Blir feltrycket i cylindern med en konstant öppen avgasventil att det trycket ut olja någon annanstanns.
        Verkar inte vara fel på kolv ringarna eller kolven. Har hällt tunn olja i cylindern med motorn på sidan och det har inte sjunkit nu på en timme.

kribbe
        Deltagare

Efter lite efterforskning på nätet så har jag kommit fram till att om en ventil står öppen hela tiden så suger motorn ner olja från toppen.

Rätta mig om jag har fel.

Vill ju vara säker på att detta är orsaken till den höga oljeförbrukningen innan jag sätter ihop motorn igen

kribbe
          Deltagare

Livar upp min tråd igen.
            Lite rädd för att snålheten och viljan att skruva ihop motorn igen kostade att jag får skruva sönder igen.

Bilen fungerade bra ett tag. Men på senare halvåret då går motorn hackigt på lägre varv.
            På samma stift (närmst föraren) så är det blött svart nu , men även fastbränd svart goja om jag kör för länge utan att byta stift medan de andra ser fina ut. Också väldigt hög bränsleförbrukning.
            Min rädsla nu är att jag skulle bytt kolvringar också när motorn var nere då jag tror att dom skickar olja till cylindern.

Ska se om jag får ditt en kompprovare med och kolla komp.

Gissar jag rätt eller kan där vara nåt annat. Har skiftat spridare med då jag fick tips om en kass spridare skickar för mycket bensin kan stoppa igen stiftet.

kribbe
            Deltagare

kribbe
              Deltagare

Lite trött på bilen och pallar inte renovera igen.
                vilka motorer passar i forester s Turbo 99?

Söker man på laga och bildelsbasen på regnr kommer även icke turbo bilar upp. Är motorerna samma i bilarna förrutom databox och kanske spridare.

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.