SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor nybliven ägare, några frågor…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2184
    moken
    Deltagare

    Har precis köpt en gt -98 som går som sören, vettetusan iofs om den spöar min 200sx menmen:-)
    Iallafall, det är en tyskimport så alla böcker står på tyska bara, så jag tänkte bara verifiera en liten sak till att börja med… Det sitter ju ett epensionskärl uppe på motorn typ till vattenkylen, med lock och allt, men sen sitter det ju även en plastpip där det står coolant på eller likande, med max o min skala, ska man alltså fylla kylarvattnet där eller ska man fylla i expensionskärlet? Varför ha två påfyllningar? Ska vattennivån stämma överens med skalan på kall eller varm motor?

    Serviceboken hade tysken inte hittat så den ska skickas senare så tyvärr vet jag hju inte när det är dags att serva den igen, kan ngn berätta serviceintervallena över 14000mil?

    Sista är om dump:-) Har inte kollat så noga ännu på den återcirkulerande historian som sitter, men det låter på er som att dumpen sitter skruvad i IC:N?
    Kan ngn isånafall skicka en skiss på adaptern man måste bygga för att kunna slangmontera en öppen dump? TÄnker inte köpa ngn flaschig sak för 4 lax när jag har en fullt fungerande hemgjord liggandes i garaget:-) Eller nja, polarn har iofs snott den till sin golf, men den snor jag tillbaks=)
    Så iallafall, om ngn har en skiss, maila den gärna till moken@hotmail.com

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50100
    Wanderer
    Deltagare

    Service-intervallen ligger på 1250 mil.
    D.v.s. den ska väl in på service vid 15.000 för dig då.

    Resten får någon annan fylla i 🙂

    //Björn

    #50097
    Subbarist
    Deltagare

    På min 97´a sitter dumpen inte på IC´n utan det går en slang från IC´n ner till dumpen. Har ingen skiss eller liknknde men om du tittar ner på högra sidan om IC´n så ser du en svart liten sak där. Ska du byta till atmosfärisk så är det bara att plugga igen slangen som går ner från dumpen till vad det nu är det går ner till kommer inte ihåg.

    Subbarist javisst! Mr.Roadrage
    Sponsoransvarig SSI
    Den GRÜNE FARAN

    #50101
    moken
    Deltagare

    Aah, då kanske det är så på min 98 åxå med lite tur, har inte kollat så noga där ännu, kanske skulle ta o göra det imorrn då, så man kan pysa lite åxå=)
    Måste ju substitutera avsaknanden av Nissan åkandet så mkt det går:-)
    Hm, ngn som vet vad som ska bytas vid 15k mil? Är det alla oljor plus stift då?

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50102
    moken
    Deltagare

    Aah, då kanske det är så på min 98 åxå med lite tur, har inte kollat så noga där ännu, kanske skulle ta o göra det imorrn då, så man kan pysa lite åxå=)
    Måste ju substitutera avsaknanden av Nissan åkandet så mkt det går:-)
    Hm, ngn som vet vad som ska bytas vid 15k mil? Är det alla oljor plus stift då?

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50103
    moken
    Deltagare

    Dumt att det blev två poster… Nåväl…
    Var upp till garaget o tvättade bettan, och monterade min dump=) Det var som 97:an med slang… Dock hade jag mindre nippel på min dump än på den återcirkulerande, så jag sköt loss den slangen första försöket… Fixade till det med en smalare styrslang till dumpen, men då ville den inte stänga på tomgång, lade in en bricka på fjädern, men nu låter det som den inte vill öppna ordentligt, luften slår tillbaks i turbon samtidigt som det pyser, dock läcker den även på tomgång:-( Det roliga är att det inte verkade vara så när jag testade första repan, undrar om det har med slangens diameter för styrningen av dumpen?! Nåväl, annars får man väl laborera med lite längre men mjukare fjäder kanske… tråkigt, att den inte ville med 100% från början bara…

    iallafall, söker fortfarande svar på resterande frågor…

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50093
    skytiskapilen
    Deltagare

    “Serviceboken hade tysken inte hittat så den ska skickas senare”

    Du gillar att leva farligt förstår jag :O

    Du *måste* ta reda på när kamremmen byttes senast. Eventuellt är den inte bytt alls…

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – Original Gangster –

    #50104
    moken
    Deltagare

    >”Serviceboken hade tysken inte hittat så den ska skickas senare”
    >
    >Du gillar att leva farligt förstår jag :O
    >
    >Du *måste* ta reda på när kamremmen byttes senast. Eventuellt är den
    >inte bytt alls…
    >
    >
    >/Andreas
    >http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    >- Original Gangster –

    Tjah, beror på hur man ser det, stog “fullservad” i annonsen, det borde innebära kamremsbyte vid 10k mil, eftersom jag köpte bilen genom bilfirma har jag 6 månaders garanti mot dolda fel, och går kamremmen pga ej bytt så har dom både ljugit plus att det är ett dålt fel, så det borde smälla på dem då!?!
    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50098
    Subbarist
    Deltagare

    MAO har du sex månader på dig att byta kamrem eller kolla så att det har blivit gjort 😉

    Subbarist javisst! Mr.Roadrage
    Sponsoransvarig SSI
    Den GRÜNE FARAN

    #50105
    moken
    Deltagare

    >MAO har du sex månader på dig att byta kamrem eller kolla så att det
    >har blivit gjort 😉
    >
    >Subbarist javisst! Mr.Roadrage
    >Sponsoransvarig SSI
    >Den
    >GRÜNE FARAN

    Hehe, eller få en servicebok som talar om att det är gjort, ringde och pressade på dom lite idag om att jag vill ha den, så dom får ringa tysken och se…
    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50106
    moken
    Deltagare

    INGEN som kunde svara på frågan om kylvattnet?

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50099
    Plogen
    Deltagare

    Prova ring till Fürstenhoff motor. 087401900

    >INGEN som kunde svara på frågan om kylvattnet?
    >
    >Team valsjö Racing // Mr Mök

    /Plogen

    Behöver du impreza-prylar, jag kan fixa det mesta till bra pris! PM för info.

    #50107
    moken
    Deltagare

    Det kan man göra, men jag tycker väl att iallafall nån här fyller kylvatten själv i sin egen bil, och inte lämnar in den för det? Det är ju inte svårare än att tömma upp ett glas vatten… Förutom för mej då som inte har ngn instruktionsbok att få reda på om nivån är vid varm eller kall motor och om man ska fylla i plastpipen eller expensionskärlet…
    Menmen, får väl ringa Fursten och skämmas:-(

    Team valsjö Racing // Mr Mök

    #50094
    skytiskapilen
    Deltagare

    >Tjah, beror på hur man ser det, stog “fullservad” i annonsen, det
    >borde innebära kamremsbyte vid 10k mil, eftersom jag köpte bilen genom
    >bilfirma har jag 6 månaders garanti mot dolda fel, och går kamremmen
    >pga ej bytt så har dom både ljugit plus att det är ett dålt fel, så
    >det borde smälla på dem då!?!
    >Team valsjö Racing // Mr Mök

    Jag förstår hur du tänker men personligen skulle jag inte satsa en sekin på att det bilfirman säger är sanningsenligt. Förra ägaren kan ju också ljuga för bilfirman, de lär inte kolla upp det, tar för mycket tid.

    Om den går av, hur ska du bevisa att det är pga att kamremmen inte är bytt som det hände? Den kan ju också vara bytt men gå av ändå… Nä, där har du inget att komma med tror jag. Nya lagen är inte SÅ fördelaktig för konsumenten att ALLT som händer på en begagnad bil inom 6 månader står bilhandlaren för, speciellt inte på en prestandabil som gått 15.000 mil.

    Skillnaden mot tidigare är att bevisbördan ligger på bilhandlaren. Om kamremmen går och de kan visa på att den är bytt enligt instruktionsboken, bye bye plånbok. Tänk på att den ska bytas vid 10.000 mil eller 4 år. Den kan ju då vara bytt tex -00 om bilen gick många mil första åren(inte ovanligt i tyskland).

    Det jag försöker säga är att om du vill vara säker, byt den. Alla andra alternativ är riskfyllda och kan i slutändan rasera din ekonomi.

    “There is no such thing as a free lunch”

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – Original Gangster –

    #50108
    moken
    Deltagare

    ingen som vill svara om vattennivån, och vad som görs vid 15k mila servicen?
    Ang. servicebok… Firman jag köpte bilen av sade att dom höll inne en del av pengarna till tysken tills boken kom, funderar på att ringa o fråga hur mkt det rör sej om och sen isånafall be dom betala mej det eftersom jag inte får ngn servicebok, alternativt försöka få dem till att sponsra med en stor service… Inte för att jag tror dom vill gå med på det, men det kan vara värt att testa:-)
    Har även mailat firman jag tror har servat bilen i tyskland och frågat om dom kan skicka över ngn sammanställning på vilka servicar som gjorts när, dom borde ju ha det lagrat i sin dator tycker man… Tips, råd f.ö?

    Team valsjö Racing // Mr Mök

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.