Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1196
    Heatseeker
    Deltagare

      Har nyss gjort sevice och hällde då i Castrol Sport Edge 0/40w olja och har nyss kollat runt lite men blev skeptisk..

      Är detta en bra olja för bilen eller vad bör jag köra på?

      #43391
      dejpan
      Deltagare

        jag kör 10/40 på vintern och 10/60 på sommaren

        #43392
        dejpan
        Deltagare
          #43376
          specialized
          Deltagare

            0/40 Skulle inte jag våga köra på. Finns fall där man fått ras pga.
            för tunn olja 🙁

            Vintertid brukar 5/40 vara bra om man bor i de kallare delarna av landet. 10/40 för övriga
            Själv kör jag 10/40 på vintern och 10/60 på sommaren.

            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
            —————————————
            Efternamnen på mina flickvänner är
            —————————————
            Jpg ,wmv och mpg 😉
            —————————————

            #43388
            Heatseeker
            Deltagare

              okej men är det inte bra att ha tunn olja som smörjer nästan direkt när det är kallt ute?

              Varför skulle den rasa pga av för tunn olja?

              #43365
              ExOrdis
              Deltagare

                Pga att tillverkaren mig veterligen inte specat någon motor
                för det. Oljepump, kolvspel mm är förmodligen inte anpassat för att köras med så låg viskositet.
                Det är ju skillnad om motorn är ombyggd från botten för
                att köras med just sån olja. Alternativt mycket kallstarter i Sibirien under vinterhalvåret. 😉

                #43372
                RXY430
                Deltagare

                  Påstående:

                  Syntetoljor är alldeles för tunna, det ser man ju på dem när man häller dem i motorn. De kan vara bra på vintern, men vem kör äldre bilar på vintern? Stabila mineraloljor är modellen, se bara så tjocka och fina de ser ut när man tappar dem ur burken.

                  Kommentar:

                  Definitionsmässigt är inte syntetoljor tunna. Några av de absolut tjockaste smörjmedel som finns är syntetiska. Möjligheten att smörja vid olika temperaturer har gjort att man kan göra en syntetolja tunnare när den är kall, d v s när du häller den i motorn. I varmt tillstånd är den lika tjock som en mineralolja av motsvarande viskositet och har bättre smörjförmåga. En mineralolja klarar inte detta temperaturomfång och måste därför förses med tillsatser för att öka viskositetomfånget (sk VI-improvers). Oljor tjocknar med tiden i motorn. Oxidation gör att viskositeten ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärt om.

                  Stulit texten från http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

                  Häng mig om ni vill men jag tror iaf på texten för som jag har tolkat 0w40 jämfört med 10w40 är att viskositeten är samma när den är “varm” men 0w40 oljan håller samma viskositet till en lägre temperatur än 10w40, det betyder dock inte att den är “tunnare”. Problem med oljan dyker väl istället upp när det blir riktigt varmt, då behövs en olja med högre värde än t.ex 40!

                  #43366
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Jo men om tillverkaren (SUBARU) inte byggt för att köra motorn med så låg viskositet så är kallstarter med för tunn oljefilm inget bra.
                    Men jag kan ha missuppfattat.

                    #43367
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      Saxat från Cadillac-sidan för att belysa viskositet-intervallet
                      för en högvarvig, VARM motor.

                      Fråga:

                      Vilken olja används inom Formel 1?

                      Svar:

                      Uteslutande syntetoljor och ofta av den typ som förekommer i handeln. Lotus-teamet använde för flera år sedan, i sin Cosworth V8, helt ordinär Castrol RS. Med de 10-cylindriga motorerna blev dessa oljor för tjocka då varvtalen ökade. Idag används oljor med viskositet runt SAE 15W-30, men finjusteras för att passa den aktuella banan och temperaturen maximalt. Typen av olja är fortfarande densamma som vi köper på mackarna.

                      #43389
                      Heatseeker
                      Deltagare

                        okej så dom på mekonomen rekomenderade mig fel olja!!
                        ska jag hälla ut min olja som jag tot betalade 820kr för som bara är en vecka gammal!

                        🙁

                        #43373
                        RXY430
                        Deltagare

                          Saxat från Cadillac-sidan för att belysa viskositet-intervalletför en högvarvig, VARM motor.Fråga: Vilken olja används inom Formel 1? Svar: Uteslutande syntetoljor och ofta av den typ som förekommer i handeln. Lotus-teamet använde för flera år sedan, i sin Cosworth V8, helt ordinär Castrol RS. Med de 10-cylindriga motorerna blev dessa oljor för tjocka då varvtalen ökade. Idag används oljor med viskositet runt SAE 15W-30, men finjusteras för att passa den aktuella banan och temperaturen maximalt. Typen av olja är fortfarande densamma som vi köper på mackarna.

                          Så fort någon jämför en personbil med en rallybil så diskuteras service intervaller och liknande samt hur mycket det är som är samma lika i bilarna. Sen håller jag även med dig om att bilar är/kan vara byggda för vissa saker. Står lite om det längre ner i texten för den som orkar läsa igenom det.

                          Nästa del:

                          Best SLX LongTec (g)
                          Better TXT Softec Plus 5W-30 (g)
                          Good Performance 10W-30 (g)

                          Det är vad castrol rekomenderar på sin hemsida. SLX LongTec är väl en 0W-30 olja, och den ska ju tydligen vara bäst! Hoppas att ni ser sambandet mellen bra, bättre och bäst och första siffran i märkningen.

                          Det står även såhär på deras hemsida:

                          Allmän smörjmedelsinformationAllmän smörjmedelsinformation – Grunderna
                          Det är viktigt att byta olja regelbundet enligt bilens instruktionsbok. Motorn måste ha ren, ny olja för att fungera på rätt sätt. Oljan i din bil består av två delar: basolja och additiv. Basoljan står för ca 80-85 procent av innehållet. Basoljan är en förutsättning för motorns grundfunktioner – att smörja motorns rörliga delar och skydda dem mot slitage på grund av friktion. Basolja ensamt är inte tillräckligt för att säkert skydda bilmotorn. Därför tillsätts ett antal additiver.
                          Dessa additiv förstärker till exempel oljans rengörande och smutsbärande egenskaper och säkerställer rätt viskositet.
                          Oljans viskositet
                          För att motorolja ska kunna utföra sin huvudsakliga funktion – smörjning – måste dess viskositet (ett mått för oljans tjocklek eller flödesmotstånd) klara av motorns extrema temperaturförhållanden. Oljan blir tunnare när den blir varm och tjockare när den kyls ner. Därför är det mycket viktigt att välja en viskostietsklass som passar temperaturförhållandena på platsen. Ju tunnare olja (lägre siffra) desto större bränslebesparing och desto bättre kallstarts-
                          egenskaper. Castrols tunnaste oljor heter 0W-30. W står för vinter ger viskositeten när det är kallt.
                          Det viskositetsförbättrande additivet aktiveras vid höga temperaturer och gör oljan tjockare men förblir inaktivt vid låga temperaturer. På detta sätt styrs så att oljan inte blir för tunn. OBS: Läs bilens bruksanvisning. Den innehåller information om vilken klass som är rätt för just din bil och förhållandena på platsen där du befinner dig.
                          Klassning av oljan
                          API-systemet – en amerikansk standard för smörjmedelskvalitet
                          API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
                          motorer API CF. Du kan alltid välja en högre oljespecifikation än vad instruktionsboken säger. För växellådsolja heter specifikationen API GL följt av en siffra (1-5). Denna bör alltid följas enligt bilens instruktionsbok.
                          ACEA-systemet – en europeisk standard för smörjmedelskvalitet
                          Systemet används för att klassa motoroljor efter dess kvalitet. Står det i instruktionsboken att en A1/B1-olja ska användas är det möjligt att använda en A3/B3/B4-olja eller A5/B5.
                          En ACEA A5/B5 – liksom en A3/B3/B4-olja är unik och kan inte ersättas av annan oljekvalitet.
                          Bilmärkes specifikationer
                          Vissa bilfabrikanter har egna system för att definiera vilken olja som ska användas till exempel VW, BMW och Ford.
                          Så här väljer du olja till din bil
                          1) Studera bilens instruktionsbok för att finna vilken specifikation oljan ska uppfylla, ACEA xx, API yy alternativt din biltillverkares egen kvalitets specifikation.
                          2) Kontrollera också om det finns några begränsningar i viskositet enligt SAE systemet.
                          3) Välja olja. Hur flexibel du kan vara enligt ACEA- och API-systemet ser du ovan. Ju tunnare olja du väljer (tunnast är SAE 0W-30 för motorolja och 75W för växellådsolja) desto bättre bränsleekonomi och slitageskydd vid kallstart.
                          Varför välja ett syntetiskt smörjmedel
                          Helsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa “supersmörjmedel” sparar faktiskt pengar på sikt.
                          Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-
                          verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-
                          turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer.
                          Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för “halvsyntetiska” eller delsyntetiska” oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet.

                          Source http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153

                          #43377
                          specialized
                          Deltagare

                            okej så dom på mekonomen rekomenderade mig fel olja!!ska jag hälla ut min olja som jag tot betalade 820kr för som bara är en vecka gammal!:(

                            Att lita på allt som Mekonomen säger är ungefär som att tro på allt som står i kvällstidningarna 🙂
                            Du undrar vad du ska ha för olja ? Kolla i Instruktionsboken.
                            Och Ja, där står det 10/40 ner till -20 eller något.
                            Svårare än så är det ju inte.

                            Sen att 0/30 skulle vara “bäst” Hmmm.Beror ju helt på vad motorn är byggd för.
                            Imprezans motor är ju INTE byggd för den,eftersom de inte rekommenderar den i intruktionsboken.

                            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                            —————————————
                            Efternamnen på mina flickvänner är
                            —————————————
                            Jpg ,wmv och mpg 😉
                            —————————————

                            #43378
                            specialized
                            Deltagare

                              Så fort någon jämför en personbil med en rallybil så diskuteras service intervaller och liknande samt hur mycket det är som är samma lika i bilarna. Sen håller jag även med dig om att bilar är/kan vara byggda för vissa saker. Står lite om det längre ner i texten för den som orkar läsa igenom det.Nästa del:Best SLX LongTec (g)Better TXT Softec Plus 5W-30 (g) Good Performance 10W-30 (g) Det är vad castrol rekomenderar på sin hemsida. SLX LongTec är väl en 0W-30 olja, och den ska ju tydligen vara bäst! Hoppas att ni ser sambandet mellen bra, bättre och bäst och första siffran i märkningen.

                              Som du resonerar är det ju bara att åka till Biltema och köpa 0/30 olja för 29 kr/litern och tro att den är bäst bara för att det 0/30 viskotet på den 😉
                              Oljan blir ju inte bättre än vad den är gjord på 😉

                              Castrols SLX longtec kanske DÄREMOT har bäst kvalitet på oljan, dvs gjort på deras bästa bestånddelar osv.
                              Därmed inte sagt att den är BÄST i en motor som är rekommenderad 10/40 olja.

                              De menar alltså bara att den är “bäst” av deras 0/30 oljor
                              Och har högst kvalitet på oljan.

                              Med kvalitet menas då kvalitet på oljan, alltså inte att viskoteten 0/30 är bättre än 10/40

                              Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                              —————————————
                              Efternamnen på mina flickvänner är
                              —————————————
                              Jpg ,wmv och mpg 😉
                              —————————————

                              #43374
                              RXY430
                              Deltagare

                                Självfallet så är kvaliten på oljan minst lika viktig som viskositeten om inte ännu viktigare. Jag försöker bara få fram fakta i första hand och jag uppfattade det som om tråden i första hand handlade om viskositeten.

                                Ber om ursäkt om någon har missuppfattat mig ang mina inlägg eftersom jag inte har påpekat att kvaliten är av yttersta vikt den med.

                                Jag kör ca 500 mil per oljebyte och använder castrol eller mobil1 olja för tillfället. Dock inte de värsta sorterna dom har men jag kör inte lika hårt med bilen som andra i klubben.

                                Biltema är säkert bra olja för pengarna, dock inget jag häller i min gamla gt.

                                Ber än en gång om ursäkt för att jag “lägger mig i vad vissa vet ang olja”, frågan har ju varit uppe tidigare, och det brukar ju tipsas om sökfunktionen på forumet men det finns även google som jag använde och tog hit informationen.

                                //SORRY

                                #43361
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Longlifeoljor är ett jäkla otyg, den innehåller tillsatser som gör att den klarar längre serviceintervaller, det är det enda speciella med den.

                                  I en bil som går pendlarmil är det bra rent ekonomiskt, men i en turbobil som körs hårt, och har höga oljetemperaturer är det bäst med en högklassig syntetolja.

                                  Viskositeten har bara med driftstemp att göra, men självklart är för tunn olja inte bra då oljetrycket är i direkt relation med tjockleken, 0-30 är för mesigt, 10-40 är en bra allroundolja, 5-30 alt 40 fungerar bra i riktigt kalla områden och något lite tjockare är inte fel för hårdkörning varma sommardagar (15-50, 10-60 eller liknande).

                                  Byta ofta är viktigt om det körs hårt, eller om man enbart är lite rädd om pärlan – oljan är det viktigaste du har att sköta om.

                                  /J

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.