Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43368
    ExOrdis
    Deltagare

      Nej, men använd motorvärmare om möjligt och undvik att belasta och varva motorn kall, byt senare i vår till lämpligare viskositet.
      Kvalisorten duger oftast oavsett. Och ja dom rekommenderade dig fel olja. Subaru rekommenderar inte 0 oljor vad jag vet iaf, och det är väl det den här tråden handlar om?

      okej så dom på mekonomen rekomenderade mig fel olja!!ska jag hälla ut min olja som jag tot betalade 820kr för som bara är en vecka gammal!:(

      #43390
      Heatseeker
      Deltagare

        Tack för bra svar speciellt de som håller sig till tråden..

        blir nog ett byte lite senare..

        Nån som har erfarenhet av stift med och byta dom?
        behöver man nån special hylsa för att få lös dom gamla och dit med dom nya?
        🙁

        #43385
        MariaimprezaGT
        Deltagare

          Fick lite utbildning av redline förra veckan, ska informera om att få en olja godkänd att kallas helsyntetisk så krävs det 67% helt syntetiska ämnen, Fullsyntetiska oljor ska vara 100% å inget annat! fullsyntetiskt sliter enligt Berra på redline inget utan bara smörjer, de håller dessutom temperatur upp till 140%! bra att tänka på om man funderar på att ta en bantur.. i en mineralolja som överhettas delar sig molekylerna utan att hitta “tillbaka” till varandra när oljan kyls ner igen, då har oljan mist sin smörjande effekt.

          Maria

          Audi is teh ####!!

          #43393
          dajo
          Deltagare

            Jag ser att det är flera som missuppfattat det här med olika aviskositeter.

            En 5w-40 och en 10w-40 är exakt lika tjocka i driftstemperatur.
            När motorn är kall är 5w-40 lite tunnare. Oljan är dock betydligt tjockare än när den är varm.

            Så det man vill göra är att kika på vilken viskositet motorn vill ha vid drifttemperatur. förmodligen en 40 eller 50 olja.
            Sedan avgör yttertemperaturen om man ska ha 0w, 5w eller kanske 10w som undre gräns.

            Att hålla på att byta mellan 5w-40 och 10w-40 med motiveringen att 5w-40 skulle vara för tunn är tämligen meningslöst då dom är exakt lika tjocka vid drifttemperatur.

            Däremot är oljor med ett smalt viskositetsintervall stabilare än oljor med ett stort dito.
            Förmodligen endast av intresse vid hård bankörning.

            När man sedan har bestämt sig för vilken viskositet man ska ha ska man ju också hitta rätt kvalitet på oljan.

            Att få rekomendationen “du ska ha en syntetisk 5w-40 till din bil” är samma sak som att höra “du ska ha 225/50/17 till din bil”.
            Det är ju skillnad mellan billigaste regummering och premiumdäck.
            Även fast dimensionen är samma.
            Detta gäller även oljor men det är inte självklart att dyraste oljan är bäst…

            Biltemas olja ska enligt uppgift vara av bra kvalitet väl i klass med dom mer kända fabrikaten.
            Men då dom konsekvent vägrar att tala om vem som tillverkar oljan i Biltemas dunkar så kanske man inte ska chansa om man vet med sig att man har en krävande körstil.

            #43379
            specialized
            Deltagare

              Jag ser att det är flera som missuppfattat det här med olika aviskositeter.En 5w-40 och en 10w-40 är exakt lika tjocka i driftstemperatur.När motorn är kall är 5w-40 lite tunnare. Oljan är dock betydligt tjockare än när den är varm.Så det man vill göra är att kika på vilken viskositet motorn vill ha vid drifttemperatur. förmodligen en 40 eller 50 olja.Sedan avgör yttertemperaturen om man ska ha 0w, 5w eller kanske 10w som undre gräns.Att hålla på att byta mellan 5w-40 och 10w-40 med motiveringen att 5w-40 skulle vara för tunn är tämligen meningslöst då dom är exakt lika tjocka vid drifttemperatur.Däremot är oljor med ett smalt viskositetsintervall stabilare än oljor med ett stort dito.Förmodligen endast av intresse vid hård bankörning.När man sedan har bestämt sig för vilken viskositet man ska ha ska man ju också hitta rätt kvalitet på oljan.Att få rekomendationen “du ska ha en syntetisk 5w-40 till din bil” är samma sak som att höra “du ska ha 225/50/17 till din bil”.Det är ju skillnad mellan billigaste regummering och premiumdäck.Även fast dimensionen är samma.Detta gäller även oljor men det är inte självklart att dyraste oljan är bäst…Biltemas olja ska enligt uppgift vara av bra kvalitet väl i klass med dom mer kända fabrikaten.Men då dom konsekvent vägrar att tala om vem som tillverkar oljan i Biltemas dunkar så kanske man inte ska chansa om man vet med sig att man har en krävande körstil.

              Om du läser genom hela tråden så kommer du att se att det pratas om kallstart. Det är därför >>> motorvärmare <<< nämns i sammanhanget. OCH 0/40 är för tunn då.( Vid kallstart) Att 0/40 och 10/40 är lika tjocka när de nått drifttempratur vet nog alla. Mvh.Mattias - http://www.garaget.org/?car=18857
              —————————————
              Efternamnen på mina flickvänner är
              —————————————
              Jpg ,wmv och mpg 😉
              —————————————

              #43394
              dajo
              Deltagare

                Jag ser att det är flera som missuppfattat det här med olika aviskositeter.En 5w-40 och en 10w-40 är exakt lika tjocka i driftstemperatur.När motorn är kall är 5w-40 lite tunnare. Oljan är dock betydligt tjockare än när den är varm.Så det man vill göra är att kika på vilken viskositet motorn vill ha vid drifttemperatur. förmodligen en 40 eller 50 olja.Sedan avgör yttertemperaturen om man ska ha 0w, 5w eller kanske 10w som undre gräns.Att hålla på att byta mellan 5w-40 och 10w-40 med motiveringen att 5w-40 skulle vara för tunn är tämligen meningslöst då dom är exakt lika tjocka vid drifttemperatur.Däremot är oljor med ett smalt viskositetsintervall stabilare än oljor med ett stort dito.Förmodligen endast av intresse vid hård bankörning.När man sedan har bestämt sig för vilken viskositet man ska ha ska man ju också hitta rätt kvalitet på oljan.Att få rekomendationen “du ska ha en syntetisk 5w-40 till din bil” är samma sak som att höra “du ska ha 225/50/17 till din bil”.Det är ju skillnad mellan billigaste regummering och premiumdäck.Även fast dimensionen är samma.Detta gäller även oljor men det är inte självklart att dyraste oljan är bäst…Biltemas olja ska enligt uppgift vara av bra kvalitet väl i klass med dom mer kända fabrikaten.Men då dom konsekvent vägrar att tala om vem som tillverkar oljan i Biltemas dunkar så kanske man inte ska chansa om man vet med sig att man har en krävande körstil.

                Om du läser genom hela tråden så kommer du att se att det pratas om kallstart. Det är därför >>> motorvärmare <<< nämns i sammanhanget.OCH 0/40 är för tunn då.( Vid kallstart)Att 0/40 och 10/40 är lika tjocka när de nått drifttempratur vet nog alla.Mvh.Mattias - http://www.garaget.org/?car=18857—————————————Efternamnen på mina flickvänner är —————————————Jpg ,wmv och mpg ;)—————————————

                En -40 olja är tunnare i dritftemperatur än vad en 0w olja är i minusgrader.
                Det är liksom inte samma skala…

                Att säga att en 0w-40 olja är för tunn vid kallstart är ju lite märkligt då den blir ännu tunnare när motorn är varm.
                Vid kallstarter handlar det ju om att få ut oljan till alla slitställen snabbt som attan och då är en tunn olja att föredra framför en som är tjockare.

                Att kalla en 0w olja för tunn är alltså helt fel.

                Om du itne tror mig kan du köpa en flaska 0w-30 och hälla hälften i en kastrull och värma upp till 100grader medan du har andra halvan i frysen i -18grader.

                Sedan häller du upp dom och ser vilken som är tunnast.

                #43386
                Desen
                Deltagare

                  Det handlar inte bara om att ha en så tunn olja som möjligt heller som ska smörja snabbt. Tjockleken “Viskon” SKA vara anpassad till motorn och de toleranser som motorn är tillverkad efter. Det är just därför olika biltillverkare rekomenderar olika viskositeter till sina motorer.
                  Där har man tagit hänsyn till temperaturskillnader osv.

                  Sedan vilket märke av olja som hamnar i motorn vid service hos auktoriserad verkstad handlar nog mycket om ekonomi och olika avtal.

                  Så jag håller fortfarande vid att kolla i bilens manual för rätt visko, justera vettigt efter temperatur och körstil. Täta oljebyten och en olja av mycket god kvalitet.
                  Man ska oxå se till att den olja man häller på är 100% visko stabil, vilket jag inte tror att Castrol oljorna är. E ju tråkigt att hälla på en 10w50 olja som efter ett tag är en 10w30 olja.

                  Jaja detta är min åsikt, rätta mig om jag har fel.

                  Olja tål att diskuteras, och diskuterats har det gjorts mycket :p

                  /Andreas, Skåne, Kristianstad

                  http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                  300 st posters av Block 1250kr
                  1st porrfilm 199kr
                  2st öl 28kr
                  Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

                  #43362
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Desen har helt rätt. 🙂

                    0-30 är för tunn över hela registret för våran motor, inte egentligen pga kallviskositeten, men 30 är i klenaste laget (det har med trycket det genererar att göra, tunnare oljor går lättare genom lager – beroende på toleranser som Desen pekar på ovan).

                    För att undvika missförstånd så pratar vi varmviskositet istället, med en bra 40-olja kan man lätt se oljetryck under 2 kg på låga varv när det gått riktigt hårt, en 50-olja ger kanske ett kg till (det är egna observationer).
                    Nu är för mycket oljetryck inte bra heller…för att förenkla det. 😀 Man riskerar att trycka sönder packboxar och tätningar.

                    Enklast är bara att konstatera att 10-40 är en bra kompromiss, och de vanliga castrol 10-60, eller motul 15-50 är bra när det skall misshandlas, just för att de håller vettiga oljetryck även vid höga driftstemperaturer.

                    Är det kallstarter hela dagarna vid polcirkeln är inte en 5-30 helt fel, eller rent av en 0-30, men det är inget jag skulle plåga bilen med.

                    Ni som är osäkra, skaffa en motorvärmare och kör 10-40. 🙂

                    /J

                    #43363
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      …och som det redan nämnts på detta forum, verkstäderna får kickback av IM för oljan de kör i vid en service, tror ni verkstadens vinst är det viktigaste, eller att de kör i den absolut vassaste oljan man har? 😉

                      Högst troligen är det inga problem med den billigare, men jag snålar inte med virren till mig själv, och således heller inte med oljan till bilen. 😀

                      Något BETYDLIGT värre är att oerhört många har SJUKT dålig koll på oljenivåerna, det är många bilar jag har sneglat på som har haft taskiga nivåer.

                      Dagens tips – kolla stickan regelbundet, även en frisk motor tar lite olja.

                      /J

                      #43395
                      dajo
                      Deltagare

                        Desen har helt rätt. :)0-30 är för tunn över hela registret för våran motor, inte egentligen pga kallviskositeten, men 30 är i klenaste laget (det har med trycket det genererar att göra, tunnare oljor går lättare genom lager – beroende på toleranser som Desen pekar på ovan).För att undvika missförstånd så pratar vi varmviskositet istället, med en bra 40-olja kan man lätt se oljetryck under 2 kg på låga varv när det gått riktigt hårt, en 50-olja ger kanske ett kg till (det är egna observationer).Nu är för mycket oljetryck inte bra heller…för att förenkla det. 😀 Man riskerar att trycka sönder packboxar och tätningar.Enklast är bara att konstatera att 10-40 är en bra kompromiss, och de vanliga castrol 10-60, eller motul 15-50 är bra när det skall misshandlas, just för att de håller vettiga oljetryck även vid höga driftstemperaturer.Är det kallstarter hela dagarna vid polcirkeln är inte en 5-30 helt fel, eller rent av en 0-30, men det är inget jag skulle plåga bilen med.Ni som är osäkra, skaffa en motorvärmare och kör 10-40. :)/J

                        självklart är det så.
                        Är motorn konstruerad att ge korrekt oljetryck med 50 olja så får man för lågt med 40 och för högt med 60.

                        Det gäller inte bara att ha en bra olja utan det ska vara rätt olja också.

                        Jag reagerade bara mot att 5w-40 skulle vara för tunn och det rekommenderades 10w-40 istället.

                        #43382
                        FlyingFin
                        Deltagare

                          Under “Periodic Maintenance Services” i Service Manualen för en STI -04 så står det följande ang. motor olja.

                          • The proper viscosity helps vehicle get good cold
                          and hot starting by reducing viscous friction and
                          thus increasing cranking speed.

                          Use engine oil of proper quality and viscosity,
                          selected in accordance with the table in figure.
                          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1086/Olja.jpg
                          (1) Viscosity No. and applicable temperature
                          (2) Preferred

                          • If vehicle is used in desert areas with very high
                          temperatures or for other heavy duty applications,
                          the following viscosity oils may be used:

                          SAE Viscosity No.: 30, 40, 10W-50, 20W-40, 20W-50
                          API classification: SL or SJ.
                          ILSAC classification: GF-3.

                          Klart som “Koskenkorva”, yes!?

                          Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                          Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

                          #43383
                          FlyingFin
                          Deltagare

                            SWRT använde Motul 300V 5W-40 nu senast i Monte Carlo.

                            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1086/SWRT_in_Monte_2007.jpg

                            Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                            Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

                            #43364
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              …och det enda den motorn har gemensamt med våra är väl att det är en 4-cylindrig, turboladdad boxer. 😀

                              /J

                              #43384
                              FlyingFin
                              Deltagare

                                …och det enda den motorn har gemensamt med våra är väl att det är en 4-cylindrig, turboladdad boxer. :D/J

                                Ja precis, lär ju inte finnas mycket annat som är samma/lika. 😛

                                Mvh Pekka “When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                                Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

                                #43371
                                Oscar
                                Deltagare

                                  Om jag har förstått det hela rätt så är det bättre för motorn att köra på 10-40 än 10-50 om man inte kör mycket på bana.

                                  Kör man med 10-50 i lugna mil så är oljan för tjock, eller?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.