Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43396
    yngwie
    Deltagare

      någon snäll själ som kan berätta vilken olja jag skall köra med, ska byta olja nu mellan servicarna, jag kör en sti 04, troligtvis kmr jag köra samma olja tills i vinter när de blir dax för service å jag bor i norrland där de kan va lite kallt på vintern 🙂 skall jag gå efter vad som rekommenderas i instruktionsboken? vet inte vad dom kastar i för olja på servicarna? skall nämligen byta i veckan.. är inte så hajj tycker detta är en djungel…. så vilken blir bäst för mej? tack på förhand!

      #43380
      Sasse
      Deltagare

        Kör du bilen året runt och bor här uppe i norr kan du föreslagvis köra på 10w40 av finare kvalisort.

        #43375
        Adam K
        Deltagare

          Alla oljor är tjocka på vintern (innan motorn är varm), bäst är att ha motorvärmare då…

          #43397
          yngwie
          Deltagare

            okej sasse 🙂 den enda 10/40 jag såg nu när ja va å kika på oljor var en castrol och den var delsyntet, 10w40 finns i hel med eller ? anntar att de är hel man ska ha.. motul eller castrol?

            #43387
            IMPREZA FOREVER
            Deltagare

              Castrol Magnatec är rekomenderad på Mekonomen.

              ____________________________
              http://www.garaget.org/?car=36415
              http://www.rallybilder.com

              #43398
              yngwie
              Deltagare

                jepp de är sant, de är 5/40 olja om ja minns rätt från tiden när jag arbeta där.

                #43381
                Sasse
                Deltagare

                  Jag kör på Motuls 10w40 helsyntet. Har bilen gått på helsyntet hela tiden så fortsätt köra på det.

                  #43399
                  yngwie
                  Deltagare

                    kej kej, de låter bra 🙂

                    #43369
                    b20mannen
                    Deltagare

                      Har nyss gjort sevice och hällde då i Castrol Sport Edge 0/40w olja och har nyss kollat runt lite men blev skeptisk..Är detta en bra olja för bilen eller vad bör jag köra på?

                      Nej. Har du turbo så ska du inte hälla i en motorolja som har ett viskositetsindex som börjar på 0 då de oljorna har visat sig ha förmågan att krypa förbi oljetätningarna i turboaggregat.

                      En Imprezamotor vill ha 10W50 året om.

                      Och du kan köra på 10W40 på vintern.

                      Och du kan köra på 20W60 på sommaren. Fast 15W50 är mer rekommenderat.

                      Kör OKQ8 Formula F1 10W50 året om och slipp bekymmer.

                      #43370
                      b20mannen
                      Deltagare

                        Att 0/40 och 10/40 är lika tjocka när de nått drifttempratur vet nog alla.

                        Tyvvär.

                        En 0W40-olja är tunnare än en 10W40-olja när motorn har nått sin drifttemperatur.

                        Det trodde jag alla visste. 🙂

                        #43400
                        yngwie
                        Deltagare

                          de blev motul 10w40 :}

                          #43401
                          ricco
                          Deltagare

                            okej, verkar som du vet va du snackar om så passar på å fråga: impreza GT – 97a hel eller delsyntat? 10W50 ? vad ska ja ha ? thanx! =)

                            #43402
                            Eiiiiik
                            Deltagare

                              Väcker en gammal tråd! 🙂

                              Vilken är den lägsta utetemperaturen för 0w-60 olja? Är det någon som har ett bra svar här? 😀

                            Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.