› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Problem med WRX MY01
- Detta ämne har 39 svar, 3,627 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 5 månader sedan av
livio.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2007 kl. 15:14 #1308
Mats
DeltagareTuggarn har lite problem med sin kokare och han är på semester i Finland nu så jag lägger ut detta åt honom.
Han har problem med misständningar och orkeslös bil. Det känns som den går ner i ”limp home” läget och laddar endast 0,5 bar. Bilen är ecutek:ad. Följande felkoder fick han när han var inne på den lokala subaruhandlarn:
P1091 Tumble generator valve #1 (RH) malfunction (stuck close)
P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire DetectedÄr det farligt att åka med detta hem (100mil)? Lönar det sig att byta stift? Alla ideér och tips mottages. Skicka PM till mig så vidarebefordrar jag det till Tuggarn.
Mats GBG
Type R ’9915 juli, 2007 kl. 15:29 #44181STIred
DeltagareFörsta felkoden innebär ju att tgv:n är helt sluten mao får han inte nån luft in i den cylindern. Insuget, dvs plenumet och närmare bestämt insugets runners sitter monterade på tgv:na Mao om den ena är sluten så kommer som sagt ingen luft in i de cylindrarna. Nog inte så bra.
Kan ju vara det som är orsaken till hela problemet. Iaf kan vara det som leder till misständningarna.
Tgv:na styrs av en motor, tror jag, han kan försöka skruva loss den kolla om han kan pilla loss den igen så den öppnar vetilen… Ska se om jag hittar nån skiss nånstans med hur motorn sitter.
/r
15 juli, 2007 kl. 16:04 #44182STIred
DeltagareDen där lilla motorn ska sitta monterad precis utanpå tgv:na. Sitter en på höger och en på vänster sida (se skiss). Pilla loss mororn på den sidan som har fastnat och kolla om han kan dra runt den. Måste vara den som har hängt sig. (Det här är bara min gissning….)
När det gäller kamlägesgivarna, kan han ju alltid börja med o kolla kontakterna, fast jag hade nog försökt pilla på tgv motorn till o börja med.
Skissen är för STI men antar att det inte skiljer.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/crap/tgvactuator.jpg
/r
15 juli, 2007 kl. 17:07 #44174b20mannen
DeltagareSnacka om att man läser slarvigt. 🙁
Glöm det jag säger nedan om kamregleringen. 😉
Men det går ju att tuffa lite sakta utan att lasta motorn på varken för höga eller för låga varv, för att ta hem bilen.Frågan är om man ska rycka elanslutningen till spridarna på den sidan som det är fel innan?
Börja sen med att byta sensorerna först för att prova om det är dom.
Följande blev lite fel, fast det sitter ju ”tumble valves” där också: 😀
Den klagade ju på kamsensor och att den ”känner” att kamregleringen står i ändläge.Inte helt bra att köra med detta, då en av kammarna garanterat har fel timing med ”trasig” tumblevalve. Men det går ju att transportera bilen försiktigt i ”limp home”.
Kamregleringen sker med oljetrycket via reglerventiler som kan öka/minska/hålla kamtiderna för respektive kam.
15 juli, 2007 kl. 18:43 #44189Chewie
DeltagareSurfar just nu på skogsmullenät, modem som man hade för några år sen.
Tog bort den högra regleringe och kollade motorn med ett 9 volt batteri. Den fungerade iaf! Tog sen bort kamgivaren för att kolla om det var något fel mekaniskt. hade inget mätverktyg. Bilen går fortfarande kasst. Max 0,5 i ladd till max 4000 i varv.
Så det får bli långsamt puttrande till Helsingfors. Kanske uppsöka en verkstad där.Denna resa har vl blivigt en shock! Kört bilen 250 mil till Finland runt sverige. Ingen buskörning alls. Det gav 0.87 i bränsleförbrukning. Där fick jag för att jag skulle spara. Kan det vara fukt som jävlas?
När jag kort en lite längre sträcka tidigare och stängt av bilen så har den startat felfritt. Dock inte idag. Inte kört några längre sträckor!tacksam för alla tips man kan få!!!1
15 juli, 2007 kl. 19:03 #44183STIred
DeltagareKan ju vara tgv:n som har fastnat av nån anledning. När du plockade bort motorn satt det nån liten axel där? I så fall kan du ju testa knacka lite försiktigt på den eller kanske vrida den lite. Eftersom du får det felmeddelandet så borde det vara nåt fel där. Sen verkar det ju stämma överens med den sidan du får misständningarna på…
Hoppas det löser sig.
/r
16 juli, 2007 kl. 20:32 #44190Chewie
DeltagareVa på verkstaden imorse i Helsingfors. körde försiktigt till Helsingfors på limp mode. Gick bra!
Teknikern fick meddelande om att camsensorn var trasig sa han. Fick aldrig reda på koden. Han hade ingen hemma men det skulle gå att köra hem sa han.Så nu till frågan. Var hittar jag en sådan? Mekonomen eller dyl eller måste jag till en subaruverkstad och handla en?
Någon som sitter på kunskaper om vad den heter och ev art. nummer t.o.m.?
17 juli, 2007 kl. 08:49 #44207MariaimprezaGT
DeltagareDet är orginaldel alla gånger!
Maria
Audi is teh ####!!
18 juli, 2007 kl. 11:52 #44208Desen
DeltagareJag vet inte om det är samma sensor på en WRX som på en GT.
Men till en GT har den art.nr. 22056AA062 och kostar lite drygt en lusentapp.
Men slå en signal till Tommy Nilsson i Vinslöv och hör. 044-80100/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!18 juli, 2007 kl. 20:27 #44191Chewie
DeltagareDå har man kommit hem. Problem som uppstod på resan hem från Helsingfors!!!!
Kör på bilen på färjan i Finland i ”limp mode” och låter bilen stå där från 17:00 till 0930 dagen efter. Kör bilen sakta ut på kajen, märker att bilen laddar på mer, men så fort jag kommer ut på vägen känner jag att det ändå är något fel. Det låter mer ”tickande” och den ger ändå inte full kraft jämfört med vad dem brukar göra. När jag gasar på på större vägen e det ryckigt under accelerationen och mer laddökning. Kör försiktigt hem bilen och hoppas att så mycket som möjligt har hållt. Så häe beter sig bilen hela vägen hem.
Någon som känner igen symptomet?????
Jag blir inte riktigt klok iaf!
Kommer att köra bilen till Mölnlycke bilservice och se vad dom säger men man blir ju inte klok på detta här!
Bilen står varje natt i garage normalt sett men när man e ute och finkör en lite långre sträcka så ska det börja jävlas! PÅ SEMESTERN också när man har så gott om pengar över till sådant här, eller inte!
Så nu står jag här och undrar vad jag ska göra. Köpa en sensor iaf eller avvakta på dödsdomen från Mölnlycke!!!!!
Det var den semestern det………
20 juli, 2007 kl. 07:00 #44210Klasagasa
DeltagareFan va trist. Jag kan bara beklaga! Lycka till ändå och hoppas på det bästa…
//Klas
20 juli, 2007 kl. 11:43 #44175b20mannen
DeltagareJa, trist när det blir så där. Jag tycker det är ganska typiskt bilar generellt att få prestationsångest när man väl behöver dom.
Min gissning är att dom ”gremlins” som bor i ditt scoop blev blöta när bilen inte stod i garaget. Och du vet väl vad som händer när gremlins blir blöta? :+
21 juli, 2007 kl. 10:37 #44192Chewie
DeltagareOOhhh. Snacka om nostalgitripp, Gremlins!!!!
Bilen var hos Mölnlycke bilsevice igår. Det fel han hittar nu är ”P1086”. Ett nytt fel. Dilemmat är att när han gjorde en funktionstest så är det inga fel. Blir inte klok 🙁
Så nu lämnar jag in den på STORA SERVICEN med kamrel, tändstift, allt allt!!!
Ingen rolig nota. Men det är ändå dags att göra detta. Bara att ta tjuren vid hornen. När han ändå tar isär för service och så så kommer han att felsöka mer. Komptest osv. Bara att be att det finns något galet som hittas!!!!
24 juli, 2007 kl. 16:19 #44193Chewie
DeltagarePratat med servicekillen flera gånger, servicen gjord med det mesta! Fortfarande fel P1086 och bilen går fortfarande dåligt. Dock bättre tomgång sa han!!!
Dom har beställt en ny ”throttle sensor” som bör landa inatt sa han. Monteras på imorgon bitti. Bara att hoppas och be!!!
Vad den kostar? 1300:- + moms. Hoppas att det går att lämna tillbaka om det inte är den!!!! Inga roliga pengar att lägga ut i onödan!/Tuggarn som funderar på lite godis till bilen när man ändå e igång!!!!!!!
24 juli, 2007 kl. 16:46 #44194Chewie
DeltagareEn liten fråga!!
När jag var i Finland så förklarade Mats för min tjejs styvfarsa då han bara kunde finska vad han kunde titta på och då tog han ner den här sensorn! Vad gör den och hur ska den sitta monterad i utgångsläge. Kan man mäta upp den hur den ska vara när bilen e avstängd?
Bakom den nämligen så satt det ett ”bleck” som gick in i givaren som vreds om vid gaspådrag. Hur ska givaren sitta? Vi tittade hur den vreds om och det gick bara att vrida på ett sätt i givaren. Frågan är om vi ändå satt den fel? Vad gör denna givare?
Markerad med blå pil!!!!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi955/tgvactuator.jpg
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.