Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1308
    Mats
    Deltagare

      Tuggarn har lite problem med sin kokare och han är på semester i Finland nu så jag lägger ut detta åt honom.

      Han har problem med misständningar och orkeslös bil. Det känns som den går ner i “limp home” läget och laddar endast 0,5 bar. Bilen är ecutek:ad. Följande felkoder fick han när han var inne på den lokala subaruhandlarn:

      P1091 Tumble generator valve #1 (RH) malfunction (stuck close)
      P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction
      P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
      P0301 Cylinder 1 Misfire Detected

      Är det farligt att åka med detta hem (100mil)? Lönar det sig att byta stift? Alla ideér och tips mottages. Skicka PM till mig så vidarebefordrar jag det till Tuggarn.

      Mats GBG
      Type R ’99

      #44181
      STIred
      Deltagare

        Första felkoden innebär ju att tgv:n är helt sluten mao får han inte nån luft in i den cylindern. Insuget, dvs plenumet och närmare bestämt insugets runners sitter monterade på tgv:na Mao om den ena är sluten så kommer som sagt ingen luft in i de cylindrarna. Nog inte så bra.

        Kan ju vara det som är orsaken till hela problemet. Iaf kan vara det som leder till misständningarna.

        Tgv:na styrs av en motor, tror jag, han kan försöka skruva loss den kolla om han kan pilla loss den igen så den öppnar vetilen… Ska se om jag hittar nån skiss nånstans med hur motorn sitter.

        /r

        #44182
        STIred
        Deltagare

          Den där lilla motorn ska sitta monterad precis utanpå tgv:na. Sitter en på höger och en på vänster sida (se skiss). Pilla loss mororn på den sidan som har fastnat och kolla om han kan dra runt den. Måste vara den som har hängt sig. (Det här är bara min gissning….)

          När det gäller kamlägesgivarna, kan han ju alltid börja med o kolla kontakterna, fast jag hade nog försökt pilla på tgv motorn till o börja med.

          Skissen är för STI men antar att det inte skiljer.

          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/crap/tgvactuator.jpg

          /r

          #44174
          b20mannen
          Deltagare

            Snacka om att man läser slarvigt. 🙁

            Glöm det jag säger nedan om kamregleringen. 😉
            Men det går ju att tuffa lite sakta utan att lasta motorn på varken för höga eller för låga varv, för att ta hem bilen.

            Frågan är om man ska rycka elanslutningen till spridarna på den sidan som det är fel innan?

            Börja sen med att byta sensorerna först för att prova om det är dom.

            Följande blev lite fel, fast det sitter ju “tumble valves” där också: 😀
            Den klagade ju på kamsensor och att den “känner” att kamregleringen står i ändläge.

            Inte helt bra att köra med detta, då en av kammarna garanterat har fel timing med “trasig” tumblevalve. Men det går ju att transportera bilen försiktigt i “limp home”.

            Kamregleringen sker med oljetrycket via reglerventiler som kan öka/minska/hålla kamtiderna för respektive kam.

            #44189
            Chewie
            Deltagare

              Surfar just nu på skogsmullenät, modem som man hade för några år sen.

              Tog bort den högra regleringe och kollade motorn med ett 9 volt batteri. Den fungerade iaf! Tog sen bort kamgivaren för att kolla om det var något fel mekaniskt. hade inget mätverktyg. Bilen går fortfarande kasst. Max 0,5 i ladd till max 4000 i varv.
              Så det får bli långsamt puttrande till Helsingfors. Kanske uppsöka en verkstad där.

              Denna resa har vl blivigt en shock! Kört bilen 250 mil till Finland runt sverige. Ingen buskörning alls. Det gav 0.87 i bränsleförbrukning. Där fick jag för att jag skulle spara. Kan det vara fukt som jävlas?
              När jag kort en lite längre sträcka tidigare och stängt av bilen så har den startat felfritt. Dock inte idag. Inte kört några längre sträckor!

              tacksam för alla tips man kan få!!!1

              #44183
              STIred
              Deltagare

                Kan ju vara tgv:n som har fastnat av nån anledning. När du plockade bort motorn satt det nån liten axel där? I så fall kan du ju testa knacka lite försiktigt på den eller kanske vrida den lite. Eftersom du får det felmeddelandet så borde det vara nåt fel där. Sen verkar det ju stämma överens med den sidan du får misständningarna på…

                Hoppas det löser sig.

                /r

                #44190
                Chewie
                Deltagare

                  Va på verkstaden imorse i Helsingfors. körde försiktigt till Helsingfors på limp mode. Gick bra!
                  Teknikern fick meddelande om att camsensorn var trasig sa han. Fick aldrig reda på koden. Han hade ingen hemma men det skulle gå att köra hem sa han.

                  Så nu till frågan. Var hittar jag en sådan? Mekonomen eller dyl eller måste jag till en subaruverkstad och handla en?

                  Någon som sitter på kunskaper om vad den heter och ev art. nummer t.o.m.?

                  #44207
                  MariaimprezaGT
                  Deltagare

                    Det är orginaldel alla gånger!

                    Maria

                    Audi is teh ####!!

                    #44208
                    Desen
                    Deltagare

                      Jag vet inte om det är samma sensor på en WRX som på en GT.
                      Men till en GT har den art.nr. 22056AA062 och kostar lite drygt en lusentapp.
                      Men slå en signal till Tommy Nilsson i Vinslöv och hör. 044-80100

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad

                      http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                      300 st posters av Block 1250kr
                      1st porrfilm 199kr
                      2st öl 28kr
                      Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

                      #44191
                      Chewie
                      Deltagare

                        Då har man kommit hem. Problem som uppstod på resan hem från Helsingfors!!!!

                        Kör på bilen på färjan i Finland i “limp mode” och låter bilen stå där från 17:00 till 0930 dagen efter. Kör bilen sakta ut på kajen, märker att bilen laddar på mer, men så fort jag kommer ut på vägen känner jag att det ändå är något fel. Det låter mer “tickande” och den ger ändå inte full kraft jämfört med vad dem brukar göra. När jag gasar på på större vägen e det ryckigt under accelerationen och mer laddökning. Kör försiktigt hem bilen och hoppas att så mycket som möjligt har hållt. Så häe beter sig bilen hela vägen hem.

                        Någon som känner igen symptomet?????

                        Jag blir inte riktigt klok iaf!

                        Kommer att köra bilen till Mölnlycke bilservice och se vad dom säger men man blir ju inte klok på detta här!

                        Bilen står varje natt i garage normalt sett men när man e ute och finkör en lite långre sträcka så ska det börja jävlas! PÅ SEMESTERN också när man har så gott om pengar över till sådant här, eller inte!

                        Så nu står jag här och undrar vad jag ska göra. Köpa en sensor iaf eller avvakta på dödsdomen från Mölnlycke!!!!!

                        Det var den semestern det………

                        #44210
                        Klasagasa
                        Deltagare

                          Fan va trist. Jag kan bara beklaga! Lycka till ändå och hoppas på det bästa…

                          //Klas

                          #44175
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Ja, trist när det blir så där. Jag tycker det är ganska typiskt bilar generellt att få prestationsångest när man väl behöver dom.

                            Min gissning är att dom “gremlins” som bor i ditt scoop blev blöta när bilen inte stod i garaget. Och du vet väl vad som händer när gremlins blir blöta? :+

                            #44192
                            Chewie
                            Deltagare

                              OOhhh. Snacka om nostalgitripp, Gremlins!!!!

                              Bilen var hos Mölnlycke bilsevice igår. Det fel han hittar nu är “P1086”. Ett nytt fel. Dilemmat är att när han gjorde en funktionstest så är det inga fel. Blir inte klok 🙁

                              Så nu lämnar jag in den på STORA SERVICEN med kamrel, tändstift, allt allt!!!

                              Ingen rolig nota. Men det är ändå dags att göra detta. Bara att ta tjuren vid hornen. När han ändå tar isär för service och så så kommer han att felsöka mer. Komptest osv. Bara att be att det finns något galet som hittas!!!!

                              #44193
                              Chewie
                              Deltagare

                                Pratat med servicekillen flera gånger, servicen gjord med det mesta! Fortfarande fel P1086 och bilen går fortfarande dåligt. Dock bättre tomgång sa han!!!
                                Dom har beställt en ny “throttle sensor” som bör landa inatt sa han. Monteras på imorgon bitti. Bara att hoppas och be!!!
                                Vad den kostar? 1300:- + moms. Hoppas att det går att lämna tillbaka om det inte är den!!!! Inga roliga pengar att lägga ut i onödan!

                                /Tuggarn som funderar på lite godis till bilen när man ändå e igång!!!!!!!

                                #44194
                                Chewie
                                Deltagare

                                  En liten fråga!!

                                  När jag var i Finland så förklarade Mats för min tjejs styvfarsa då han bara kunde finska vad han kunde titta på och då tog han ner den här sensorn! Vad gör den och hur ska den sitta monterad i utgångsläge. Kan man mäta upp den hur den ska vara när bilen e avstängd?

                                  Bakom den nämligen så satt det ett “bleck” som gick in i givaren som vreds om vid gaspådrag. Hur ska givaren sitta? Vi tittade hur den vreds om och det gick bara att vrida på ett sätt i givaren. Frågan är om vi ändå satt den fel? Vad gör denna givare?

                                  Markerad med blå pil!!!!

                                  http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi955/tgvactuator.jpg

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.