• Detta ämne har 77 svar, 12,796 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av TommyToad.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #287902
    Kvarnis
    Deltagare

      Kul bygge, lycka till med det 🙂

      #287936
      TommyToad
      Deltagare

        @Kvarnis:
        Tack!

        Nytt som hänt är:

        Konverterat växellådan till 2WD. Den fick sig lite färg också.
        Plockat bort turbo och diverse från motor. Planen är att montera TD04 istället för VF35 som satt på.
        Satt ihop motor och låda igen.
        Lyft i paketet i bilen.


        Far min har målat, som nytt (ja, förutom att den blev svart/röd)

        Anledningen till att motorn fick åka i redan nu var att det var så pillrigt att få på lådan igen, vi tänkte att det kunde bli lättare om den satt någorlunda fast. Problemet var dock att kopplingen inte var riktigt centrerad, det blev lite brottningsmatch.

        Nästa steg är att dra alla bromsrör, montera bromspedal och få igång bromssystemet. Sedan kan jag beställa första SFRO-besiktningen. Hoppas dom ger OK, börjar bli lite nojig att den aldrig får vistas på svenska vägar…
        Nåväl, det blir väl en rolig banbil annars.

        #287903
        Kvarnis
        Deltagare

          Är väl bara ev effekten som kan ställa till det för SFRO/regnning.
          Finns ju långt mycket mer extrema byggen som gått igenom 🙂

          #287920
          Fladric
          Deltagare

            Är väl bara ev effekten som kan ställa till det för SFRO/regnning.
            Finns ju långt mycket mer extrema byggen som gått igenom 🙂

            Jag var i kontakt med SFRO för ca 1 år sedan angående ett bygga av en 818 och besiktningsmannen jag pratade med trodde inte det skulle vara några problem 🙂
            Han hade lite erfarenhet med andra Factory Five kitbilar och sa att de generellt höll hög kvalitet 🙂

            Men som du säger Kvarnis, effekten är väl det som kan ställa till det!

            #287937
            TommyToad
            Deltagare

              Ni har nog rätt.
              En grej jag känner mig lite osäker på är kraven på att motor + avgasrening ska vara original. Har ingen originalkatt till denna (den har aldrig haft något annat än sportkatt), och jag minns inte riktigt var den/dom sitter (en i downpipe och en under?). Tänkte kolla om det (fortfarande) går att regga den med E85 istället, och därmed få tillåtelse att ändra och dona lite.

              Sen är det ju en djungel med regler i övrigt, allt ifrån hur vassa grejer man får ha i kupé till hur alla ljussignaler ska synas och vara monterade. Är väl ingen raketforskning, men mycket att hålla reda på.

              #287938
              TommyToad
              Deltagare

                Lite till har hänt.

                Bakvagnen i princip färdig. Lite huvudbry angående “lateral trailing arms” och längderna på dessa. Men det kommer nog visa sig bättre när man får hjulen på plats.

                Lite mera detalj.

                #287914
                sladden
                Deltagare

                  Ballt bygge

                  #287963
                  Javiisst
                  Deltagare

                    Spännande, nå tids plan på bygget ?

                    #287939
                    TommyToad
                    Deltagare

                      Tack! Det är faktiskt rikitgt kul. Börjar närma sig första SFRO-besiktning nu, spännande.

                      Tidsplan har jag ingen riktig. Har märkt att allt tar ungefär 10 gånger längre än väntat hittils. Fattas alltid någon grej man får beställa. Det hela underlättas ju inte av att jag använder en sådan gammal donator. Inte mycket grejer jag har lyckats använda från den än så länge faktiskt. En del grejer kunde jag nog fixat till och använt men det känns dumt att använda för mycket gamla, rostiga, delar.

                      #287904
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Ni har nog rätt.
                        En grej jag känner mig lite osäker på är kraven på att motor + avgasrening ska vara original. Har ingen originalkatt till denna (den har aldrig haft något annat än sportkatt), och jag minns inte riktigt var den/dom sitter (en i downpipe och en under?). Tänkte kolla om det (fortfarande) går att regga den med E85 istället, och därmed få tillåtelse att ändra och dona lite.

                        Sen är det ju en djungel med regler i övrigt, allt ifrån hur vassa grejer man får ha i kupé till hur alla ljussignaler ska synas och vara monterade. Är väl ingen raketforskning, men mycket att hålla reda på.

                        Ja du får E85 konvertera, och iom det byta ecu.

                        #287940
                        TommyToad
                        Deltagare

                          Ja du får E85 konvertera, och iom det byta ecu.

                          Tack Kvarnis. ECU blir en Megasquirt då 🙂

                          #287966
                          Duvan
                          Deltagare

                            Kitet ser mycket bra ut, rejäla grejor i framvagnen, å mycket justeringar.
                            Ser fram emot din första besktning å hoppas på ett referat därifrån.
                            Jag kommer definitivt följ ditt bygge.
                            Duvan

                            #287941
                            TommyToad
                            Deltagare

                              Lite uppdatering, är väl dags.

                              Har varit i kontakt med SFRO, inte fått något datum spikat för SFRO 1 ännu, tänkte återkomma till honom och se om det går att bestämma något.

                              Pedaler, ratt, bensintank + pump och lite annat på plats.


                              Växelanordningen. Vajrarna/Kablarna som FFR skickar med är tänkta att dras från en nyare variant av en MR2 växelspak framåt, svänga runt, följa sidan av bilen bakåt och till sist fram till lådan. Detta gör dom väldigt långa och “sladdriga”. Växelspaken/föraren man får med känns inte heller helt hundra, plastgrej. Så jag har införskaffat mig en äldre MR2 växelspak/anordning, med “anslutningar” för vajrarna bakåt istället. Problemet är att då blir medskickade vajrarna för långa. Nu ligger dom i två loopar på golvet. Ska testa hur det känns med dom långa, annars får jag specialbeställa kortare. Hittar ingen med rätt gängor på som finns befintlig på t.ex Watski eller dylik butik. Beställde två som jag tänkte jag skulle kunna använda, men det blev en väldigt komplicerad historia med att fästa dom.


                              Medföljande anslutningar till tanken blev inte riktigt rätt heller till mina grejer. En av dom funkar iaf, på matningen. Nivåkännaren på denna är borttagen, och röret i mitten är nu ventilation. Vet inte om jag måste ha kolfiltret som sitter original eller inte ännu. Walbropumpen som satt där innan är utbytt till en E85-tålig pump istället.


                              Nuvarande status på ett ungefär.
                              Har också problem med gaspedalen, den känns väldigt trög med den långa vajerdragningen som blivit. Eventuellt har vajern blivit skadad eller något, för den känns verkligen inte helt bra.

                              Inte jättemycket nytt under solen, men det går framåt.

                              #287967
                              Duvan
                              Deltagare

                                Du har ju hunnit med väldigt mycket. Väldigt intressant.

                                #287915
                                TomK
                                Deltagare

                                  Fräsigt! d—0.o—b

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 78 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.