SSC Allmänt snack Projekt Projekt 818C

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #287965
    Frosty
    Deltagare

    Bilen ser ut att kunna bli riktigt snygg. Dock segt med finliret med lack som måste till.

    #287912
    Koffe
    Moderator

    Kul projekt! Följer med intresse 🙂
    Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen… Men det blir nog bra tillslut!

    Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i “hörnet” av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?

    /Koffe

    #287907
    Kvarnis
    Deltagare

    Det går ju framåt, snyggt!

    #287956
    TommyToad
    Deltagare

    Kul projekt! Följer med intresse 🙂
    Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen… Men det blir nog bra tillslut!

    Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i “hörnet” av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?

    /Koffe


    Är det detta du menar? Jag vet inte helt ärligt sådana fall, kanske har det med att bilen går att göra till cab också? Då ser den ut såhär vid det området:

    #287913
    Koffe
    Moderator

    Så kan det iofs vara. Att de vill att allt utom huvudbågen göms bakom pucklarna på cabben.
    Normalt vill man ju triangulera alla rör och låta dem mötas i samma punkt ur hållfasthetssynpunkt. Men på en “gatbil” är det säkert gott nog 🙂

    /Koffe

    #287924
    Fladric
    Deltagare

    Väldigt kul med uppdatering och med många bilder 😀 Härligt att det går framåt

    #287977
    Duvan
    Deltagare

    @TommyToad, hur går det för dej, har du gjort enskilt godkännande ännu ?

    Göran

    #287908
    Kvarnis
    Deltagare

    Hoppas det framåt blir ju tok fränt när den väl är färdig 🙂
    Synd man har för dåligt tålamod med plast annars hade man ju varit sugen att fixa en själv.

    Vad har den för totalvikt när den är klar?

    Ser lite trångt ut i motorutrymmet för torrsump och en stor turbo med 😀

    #287957
    TommyToad
    Deltagare

    @TommyToad, hur går det för dej, har du gjort enskilt godkännande ännu ?

    Göran

    Enskilt godkännande har inte gjorts ännu, missförstod först.
    Nästa steg i byråkratin är att skicka in förfrågan om att få köra med 20kW/100kg istället för 15.

    Hoppas det framåt blir ju tok fränt när den väl är färdig
    Synd man har för dåligt tålamod med plast annars hade man ju varit sugen att fixa en själv.

    Vad har den för totalvikt när den är klar?

    Ser lite trångt ut i motorutrymmet för torrsump och en stor turbo med

    Det går framåt! Inte med jättefart men det händer lite varje vecka. När forumet kan visa bilder normalt igen så ska jag uppdatera lite!

    #287958
    TommyToad
    Deltagare

    Svårt att komma ihåg vad som hänt sedan sist men jag gör ett försök:

    Dörrar, “bakruta” och alla andra karossdelar är på plats nu. Dörrarna har inte varit något roligt projekt. Att få dessa dörrar i kombination med elhissarna att fungera 100% känns i det närmaste omöjligt. Nu har jag kommit till den punkten att jag är “nöjd så länge”. Mera finlir får göras vid ett senare tillfälle i livet, annars kommer jag aldrig mera bli klar.
    Ett av problemen med rutorna är att dom inte sitter i en ram, precis som i Imprezan. Men uppenbarligen så har Subaru lite mera tid och pengar på att lyckas få rutorna bättre än vad jag har så det är lite skrangligt när dörren är öppen. Med stängda dörrar så sitter dom “sådär”. Det är absolut inte 100% tätt i detta läge men som sagt, jag är nöjd såhär sålänge.
    Senare har jag tänkt att designa något “short drop”-system, så som nyare fordon utan rutramar har, dvs att rutorna åker ner några cm när man rör vid handtaget, sedan upp när dörren stängts. Detta skulle möjliggöra att ha någon styvare list/profil i överkant/runtom dörröppningen som rutan fixeras i när dörrarna är stängda.
    Får se hur mycket detta kommer störa mig när bilen är på vägen helt enkelt. Man kan se en liten glipa till exempel på bilden här ovan runt dörren. Det är svårt att få alla inställningar att stämma (låset ska haka i låsöglan, dörren ska inte ta i “sidoseglet” utan glida upp utan att skava, rutan ska möta listen som är fastsatt runt öppningen, etc etc).
    Handtag på plats.

    Bakrutan/bakluckan/motorhuven var också lite bråkig men har i princip fått dit den som jag vill nu. Behöver fästa mekaniken som håller i gångjärnen lite bättre i störtbågen (dom kan snurra runt nu när gasfjädrarna spänner för mycket, trots att dom har som ställskruvar som ska låsa fast dom). Avgasröret har kommit på plats, med en extra dämpare. Blev lite orolig för det höga ljudet vid teststart förra året så satte dit den kortaste dämparen jag hittade efter den befintliga. Den kan man plocka bort sedan om man vill såklart 🙂
    Behöver hitta någon “ring” att sätta runt avgasröret för att skydda karossen.

    Fram så är det mesta förberett eller klart, ska dit med en vindrutetorkare. Lamporna är ihopsatta men inte monterade på bilden.
    Får bli lite temporära blinkers fram och på sidan, dom som sitter i “lamphusen” är inte e-märkta tyvärr 😡

    Inuti så är detta vad jag sysslar med mest just nu, jag har lyckats ställa till med en smärre oreda i kabelväg under brädan. Ska ordna till detta lite bättre.


    Såhär har jag löst instrumenteringen. Har tidigt bestämt mig för att jag inte vill ha dom vanliga analoga instrumenten som är tänkta att sitta här. Hittade en skärm som passade rätt bra och kör en Intel NUC som startar relativt snabbt. Har ett speciellt nätagg som kan starta och stänga av datorn snällt vid start/stopp av bilen.

    Hundarna hjälper gärna till och provsitter 🙂
    Någon gång så kommer jag ordna till denna “röra” lite bättre också 🙂

    #287978
    Duvan
    Deltagare

    Kul med en ny uppdatering

    Häftig instrument/bildskärm du har skaffat, jag visste inte att något sådant fanns. Måste man va programmerare/extremt datakunnigheten för att få en sådan att funka ?

    Den där intercooler med vatten, funkar det bra, bättre än med luft? . Är det något som du har svetsat ihop själv ?

    #287959
    TommyToad
    Deltagare

    Kul med en ny uppdatering

    Häftig instrument/bildskärm du har skaffat, jag visste inte att något sådant fanns. Måste man va programmerare/extremt datakunnigheten för att få en sådan att funka ?

    Den där intercooler med vatten, funkar det bra, bättre än med luft? . Är det något som du har svetsat ihop själv ?

    Man måste nog ha lite hum om mjukvaror etc för att få det att fungera, men det beror ju på hur avancerat man vill göra det. I mitt fall så använder jag http://realdash.net/index.php för att visa datan/informationen från ECU. Jag är tvungen att köra ut det över CAN-bus då min ECU inte har stöd för blåtand och att koppla upp sig mot USB funkar inte med MaxxECU Street + Realdash i Windows av någon anledning.

    Vill man bara ha en lite roligare display så är det nog både lättare och billigare att köpa någon Androidplatta och koppla upp sig. Då kan man antingen köra blåtand eller USB direkt. Jag ville dock köra Windows/PC då det var lättare för mig att hitta något som bootar snabbt.

    AWICen (Air-to-water-intercooler) borde fungera bra, har ännu inte kört bilen med något laddtryck. Även om det finns luftintag i taket som går i kanaler bak till motorn så kommer den få kallare och mera luft där fram. Fördelen i mitt tycke är att den inte kommer värmas upp på samma sätt som en toppmonterad IC vid stillastående rödlysen och sånt. Och att jag är säker på att det kommer bli kallt nog.
    Det verkar vara lite 50/50 med folk som kör antingen intercooler där bak eller luft/vatten så som jag gjort 🙂

    Den beställde jag ifrån Kina för ett bra tag sedan, behövde en som var lite speciellt utformad och hittade därifrån.

    #287909
    Kvarnis
    Deltagare

    Nice, finns nog ingen ecu generellt som stöder blåtand det canbus som gäller
    Man iofs förmodligen omvnadla can till andra format men skulle säga att det är andra busstandar typ profibus, modbus etc

    #287960
    TommyToad
    Deltagare

    Nice, finns nog ingen ecu generellt som stöder blåtand det canbus som gäller
    Man iofs förmodligen omvnadla can till andra dormat men skulle säga att det är andra busstandar typ profibus, modbus etc

    Nej, det har du helt rätt i, menade i MaxxECU:s lineup 🙂 Duvan kör också ett maxx-sprut om jag minns rätt 🙂

    #287910
    Kvarnis
    Deltagare

    Nä fast det vore ju nice med stöd för ex tcp alt blåtand för skärmar, skulle göra livet enklare 😀

    Fast Syvecs läggger ju in rätt mycket funktioner alla fall måste jag erkänna 🙂

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.