- Detta ämne har 77 svar, 12,796 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 8 månader sedan av TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2019 kl. 19:00 #287965FrostyDeltagare
Bilen ser ut att kunna bli riktigt snygg. Dock segt med finliret med lack som måste till.
28 oktober, 2019 kl. 12:38 #287912KoffeKeymasterKul projekt! Följer med intresse 🙂
Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen… Men det blir nog bra tillslut!Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i “hörnet” av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?
/Koffe
29 oktober, 2019 kl. 14:23 #287907KvarnisDeltagareDet går ju framåt, snyggt!
29 oktober, 2019 kl. 14:29 #287956TommyToadDeltagareKul projekt! Följer med intresse 🙂
Ser ut att kunna bli mycket pill med karossen… Men det blir nog bra tillslut!Blir lite fundersam över varför de designat/byggt störtbågen som de gjort. Varför inte låta bakåtsträvor och snedsträvor mötas i samma punkt, i “hörnet” av huvudbågen? Det det inte ut att vara platsbrist med karossen på plats, men det kanske är trängre än det ser ut?
/Koffe
Är det detta du menar? Jag vet inte helt ärligt sådana fall, kanske har det med att bilen går att göra till cab också? Då ser den ut såhär vid det området:
5 november, 2019 kl. 12:10 #287913KoffeKeymasterSå kan det iofs vara. Att de vill att allt utom huvudbågen göms bakom pucklarna på cabben.
Normalt vill man ju triangulera alla rör och låta dem mötas i samma punkt ur hållfasthetssynpunkt. Men på en “gatbil” är det säkert gott nog 🙂/Koffe
6 november, 2019 kl. 12:05 #287924FladricDeltagareVäldigt kul med uppdatering och med många bilder 😀 Härligt att det går framåt
19 januari, 2020 kl. 22:58 #287977DuvanDeltagare@TommyToad, hur går det för dej, har du gjort enskilt godkännande ännu ?
Göran
24 januari, 2020 kl. 07:45 #287908KvarnisDeltagareHoppas det framåt blir ju tok fränt när den väl är färdig 🙂
Synd man har för dåligt tålamod med plast annars hade man ju varit sugen att fixa en själv.Vad har den för totalvikt när den är klar?
Ser lite trångt ut i motorutrymmet för torrsump och en stor turbo med 😀
2 mars, 2020 kl. 20:12 #287957TommyToadDeltagare@TommyToad, hur går det för dej, har du gjort enskilt godkännande ännu ?
Göran
Enskilt godkännande har inte gjorts ännu, missförstod först.
Nästa steg i byråkratin är att skicka in förfrågan om att få köra med 20kW/100kg istället för 15.Hoppas det framåt blir ju tok fränt när den väl är färdig
Synd man har för dåligt tålamod med plast annars hade man ju varit sugen att fixa en själv.Vad har den för totalvikt när den är klar?
Ser lite trångt ut i motorutrymmet för torrsump och en stor turbo med
Det går framåt! Inte med jättefart men det händer lite varje vecka. När forumet kan visa bilder normalt igen så ska jag uppdatera lite!
25 mars, 2020 kl. 14:35 #287958TommyToadDeltagareSvårt att komma ihåg vad som hänt sedan sist men jag gör ett försök:
Dörrar, “bakruta” och alla andra karossdelar är på plats nu. Dörrarna har inte varit något roligt projekt. Att få dessa dörrar i kombination med elhissarna att fungera 100% känns i det närmaste omöjligt. Nu har jag kommit till den punkten att jag är “nöjd så länge”. Mera finlir får göras vid ett senare tillfälle i livet, annars kommer jag aldrig mera bli klar.
Ett av problemen med rutorna är att dom inte sitter i en ram, precis som i Imprezan. Men uppenbarligen så har Subaru lite mera tid och pengar på att lyckas få rutorna bättre än vad jag har så det är lite skrangligt när dörren är öppen. Med stängda dörrar så sitter dom “sådär”. Det är absolut inte 100% tätt i detta läge men som sagt, jag är nöjd såhär sålänge.
Senare har jag tänkt att designa något “short drop”-system, så som nyare fordon utan rutramar har, dvs att rutorna åker ner några cm när man rör vid handtaget, sedan upp när dörren stängts. Detta skulle möjliggöra att ha någon styvare list/profil i överkant/runtom dörröppningen som rutan fixeras i när dörrarna är stängda.
Får se hur mycket detta kommer störa mig när bilen är på vägen helt enkelt. Man kan se en liten glipa till exempel på bilden här ovan runt dörren. Det är svårt att få alla inställningar att stämma (låset ska haka i låsöglan, dörren ska inte ta i “sidoseglet” utan glida upp utan att skava, rutan ska möta listen som är fastsatt runt öppningen, etc etc).
Handtag på plats.Bakrutan/bakluckan/motorhuven var också lite bråkig men har i princip fått dit den som jag vill nu. Behöver fästa mekaniken som håller i gångjärnen lite bättre i störtbågen (dom kan snurra runt nu när gasfjädrarna spänner för mycket, trots att dom har som ställskruvar som ska låsa fast dom). Avgasröret har kommit på plats, med en extra dämpare. Blev lite orolig för det höga ljudet vid teststart förra året så satte dit den kortaste dämparen jag hittade efter den befintliga. Den kan man plocka bort sedan om man vill såklart 🙂
Behöver hitta någon “ring” att sätta runt avgasröret för att skydda karossen.Fram så är det mesta förberett eller klart, ska dit med en vindrutetorkare. Lamporna är ihopsatta men inte monterade på bilden.
Får bli lite temporära blinkers fram och på sidan, dom som sitter i “lamphusen” är inte e-märkta tyvärr 😡Inuti så är detta vad jag sysslar med mest just nu, jag har lyckats ställa till med en smärre oreda i kabelväg under brädan. Ska ordna till detta lite bättre.
Såhär har jag löst instrumenteringen. Har tidigt bestämt mig för att jag inte vill ha dom vanliga analoga instrumenten som är tänkta att sitta här. Hittade en skärm som passade rätt bra och kör en Intel NUC som startar relativt snabbt. Har ett speciellt nätagg som kan starta och stänga av datorn snällt vid start/stopp av bilen.Hundarna hjälper gärna till och provsitter 🙂
Någon gång så kommer jag ordna till denna “röra” lite bättre också 🙂25 mars, 2020 kl. 20:28 #287978DuvanDeltagareKul med en ny uppdatering
Häftig instrument/bildskärm du har skaffat, jag visste inte att något sådant fanns. Måste man va programmerare/extremt datakunnigheten för att få en sådan att funka ?
Den där intercooler med vatten, funkar det bra, bättre än med luft? . Är det något som du har svetsat ihop själv ?
26 mars, 2020 kl. 20:58 #287959TommyToadDeltagareKul med en ny uppdatering
Häftig instrument/bildskärm du har skaffat, jag visste inte att något sådant fanns. Måste man va programmerare/extremt datakunnigheten för att få en sådan att funka ?
Den där intercooler med vatten, funkar det bra, bättre än med luft? . Är det något som du har svetsat ihop själv ?
Man måste nog ha lite hum om mjukvaror etc för att få det att fungera, men det beror ju på hur avancerat man vill göra det. I mitt fall så använder jag http://realdash.net/index.php för att visa datan/informationen från ECU. Jag är tvungen att köra ut det över CAN-bus då min ECU inte har stöd för blåtand och att koppla upp sig mot USB funkar inte med MaxxECU Street + Realdash i Windows av någon anledning.
Vill man bara ha en lite roligare display så är det nog både lättare och billigare att köpa någon Androidplatta och koppla upp sig. Då kan man antingen köra blåtand eller USB direkt. Jag ville dock köra Windows/PC då det var lättare för mig att hitta något som bootar snabbt.
AWICen (Air-to-water-intercooler) borde fungera bra, har ännu inte kört bilen med något laddtryck. Även om det finns luftintag i taket som går i kanaler bak till motorn så kommer den få kallare och mera luft där fram. Fördelen i mitt tycke är att den inte kommer värmas upp på samma sätt som en toppmonterad IC vid stillastående rödlysen och sånt. Och att jag är säker på att det kommer bli kallt nog.
Det verkar vara lite 50/50 med folk som kör antingen intercooler där bak eller luft/vatten så som jag gjort 🙂Den beställde jag ifrån Kina för ett bra tag sedan, behövde en som var lite speciellt utformad och hittade därifrån.
30 mars, 2020 kl. 08:56 #287909KvarnisDeltagareNice, finns nog ingen ecu generellt som stöder blåtand det canbus som gäller
Man iofs förmodligen omvnadla can till andra format men skulle säga att det är andra busstandar typ profibus, modbus etc30 mars, 2020 kl. 17:41 #287960TommyToadDeltagareNice, finns nog ingen ecu generellt som stöder blåtand det canbus som gäller
Man iofs förmodligen omvnadla can till andra dormat men skulle säga att det är andra busstandar typ profibus, modbus etcNej, det har du helt rätt i, menade i MaxxECU:s lineup 🙂 Duvan kör också ett maxx-sprut om jag minns rätt 🙂
31 mars, 2020 kl. 14:18 #287910KvarnisDeltagareNä fast det vore ju nice med stöd för ex tcp alt blåtand för skärmar, skulle göra livet enklare 😀
Fast Syvecs läggger ju in rätt mycket funktioner alla fall måste jag erkänna 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.