• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194993
    b20mannen
    Deltagare

      Ja, tyvärr är det impulsivt filmad med mobil 🙁 men vi lär filma med en bättre kamera när tillfälle ges så fort vi kan 🙂
      Maria

      Och så åkte vi på isträff, och inte kom vi ihåg att ta med DV-kameran. 🙁

      Bilen gick finfint på isen så snart “piggedäcken” åkt på.
      Gick väl att köra med friktionsdäck också. Men det blev mest en skolning i hur bitsk en bil kan vara när man bromsar sig in i kurvorna. 😉

      Jag är imponerad av hur snabbt Maria vande sig med att köra brett med piggedäck och med krash-och-pang-knappen aktiverad för att behålla laddtryck genom kurvorna.

      Jag måste erkänna att ett litet “Galli-grin” smög sig fram på mina läppar efter några varv på isen. Det gick väl i och för sig aldrig fortare än cirka 6800 rpm på trean. Men fort nog för en glad amatör.

      Kom att fundera på det där med bur i bilen i långa kurvan, bort till den skarpa vänsterknycken. Undrar varför?
      Bilen ligger så stadigt och fint och matar i kurvan på full gas på trean med nånstans 5000-6000 rpm med baken ute nånstans 40-60 grader.

      Vet inte varför, men vi provade aldrig att köra på högladd. Vi körde endast på lågladdet hela dagen. Det kom sig liksom aldrig att trycka på den där knappen. Nästa gång så blir det nog högladd. 😉

      Fast det räckte väl ändå. Jag lyckades visst packa bakskärmarna så fulla med snö att ett av fästena till bakspoilern släppte. Klarar man sig från en isträff med så lite så ska man väl vara nöjd. Tog inte lång tid att laga det heller.

      Det kanske vore en bra idé med lite fina snölappar bakom däcken?

      Ja, just det. Vi tog en omväg förbi svensk bilprovning på väg upp till isträffen. Blankt papper.

      Med tanke på hur mycket vi skruvat med bilen så är det närmast fantastiskt bra. Jag hade väntat mig en eller annan anmärkning, typ felaktig ljusbild, eller vilket som helst annat gnäll faktiskt. 🙂

      Hur festligt som helst att se bilen i skakbänken. Det enda som flexar är friktionsdäcken. Maria fick ett nervöst skrattanfall.

      Vi kom till besiktningen en dryg timme för tidigt, och gick och åt lite “sub’s”. Sen var ju bilen i stort sett kall när den kördes in. Stod max ett par minuter på tomgång innan han tog avgasvärdena:

      Lambda = 1,01
      CO = 0,2 %
      HC = 75 ppm
      CO2500 = 0,1 %

      Bra på en nybyggd, nymappad halvt kall bil.

      Tack till Grid som vaktade piggedäcken medan vi körde bilen genom besiktningshallen. 😉

      Maria är nu på huppigupptäcksfärd ner till sina gamla tassemarker.
      Enligt preliminär rapport så drar Imprezan bara 80% av vad min morsas Skoda Fabia drar vid långkörning.

      Subaru/Skoda: 1 – 0 :+

      #195009
      Adam K
      Deltagare

        Å min sambo pendlar i wally-kombin idag, den drar dock mer än vår VAG-konkurrent…

        Ja man kanske skulle ha lite bredare bakflappar? Äh, snön lär yra upp bakom den o fylla spoilern bak iallafall!

        1000san vilken labyrint den här tråden är, nu har jag ‘fått’ läsa hela tråden (igen) för att komma fram till att Subaru är bättre än Skoda (åtminstone Subautronicaru). Surprise!

        Ha det gott på Ön sålänge 🙂

        /Adam -väntar på dags att köra tankbåt förbi Ön (i em)

        #194994
        b20mannen
        Deltagare

          …Vi kom till besiktningen en dryg timme för tidigt, och gick och åt lite “sub’s”…

          Tänk. Jag trodde alla skulle hugga på den ordvitsen. ‘…åt lite “sub’s”‘. Men inte ens Adam hakade på. 😀

          #195010
          Adam K
          Deltagare

            Bara Debbie Harry äter Subarus! 😀

            #194995
            b20mannen
            Deltagare

              Nu är det väl dags för rapportering av lite småsaker som hänt med bilen sen sist.

              Maria och jag byggde ett 3-tums rostfritt avgassystem. Fusk egentligen, då avgassystem egentligen ska kosta tusenlappar. Att då bygga ett system för under tusenlappen måste väl betraktas som fusk? 🙂

              Resultat jämfört med original avgassystem och katalysator men med fullflödes slutdämpare: 3% mer effekt vid fullt laddtryck runt 6000 rpm.

              En lite mer avancerad förändring är väl att bilen numera har Autronics adaptiva knackreglering, som indikerar knackning individuellt per cylinder och reglerar tändning, bränsle och laddtryck för att motverka knackning.

              http://wroom.dreamhosters.com/ej22/knockcontrol.jpg

              Värt att notera är att jag inte har behövt justera tändkurvan alls efter montering av knackregleringen. Har inte behövt sänka nånstans, och inte ens en markant höjning av tändningen ger mer effekt. Vilket bevisar att en EJ22 vill ha så kallad MBT-tändning.

              Frågan är väl när knackregleringen kommer till användning, eftersom motorn har mycket stor marginal till knackning. Jag fick lägga på en hel del tändning för att ens kunna detektera knackning när jag verifierade installationen. Men man är väl tacksam den dagen man är på banträff en stekhet sommardag och har fått fulbensin i tanken. 😉

              #195005
              STIred
              Deltagare

                Maria och jag byggde ett 3-tums rostfritt avgassystem. Fusk egentligen, då avgassystem egentligen ska kosta tusenlappar. Att då bygga ett system för under tusenlappen måste väl betraktas som fusk? :)Resultat jämfört med original avgassystem och katalysator men med fullflödes slutdämpare: 3% mer effekt vid fullt laddtryck runt 6000 rpm.

                Helt rätt det där, speciellt om det dessutom verkar funka bra med. Ännu roligare dessutom att ni byggt det själva.

                /r

                #194996
                b20mannen
                Deltagare

                  Helt rätt det där, speciellt om det dessutom verkar funka bra med. Ännu roligare dessutom att ni byggt det själva.
                  /r

                  Kan i och för sig uppfattas lite hånfullt för nån som just köpt ett kromaterat superduper-system för 13597 SEK inkl moms att läsa om det lite billigare rostfria röret som fyller samma funktion. 🙂

                  Maria var för övrigt trött som en liten sten när “arbetsnatten” med avgasbygget led mot sitt slut. Hon hade nog inte ens orkat svinga en stekpanna. 😀

                  #194979
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Ahh trevligt att dom äntligen släppt knack modulen, den har väl varit på gång några år 🙂

                    #194981
                    b20mannen
                    Deltagare

                      Jag tänkte att nu är det väl ändå dags för en liten projekttråd, så ni andra får se vad som händer på nätterna i garaget här på Ljusterö. 🙂

                      Roslagsexpressen är väl ett passande namn? Man bor ju på en liten ö, och ibland går det i expressfart för att hinna med den där bilfärjan som går till fastlandet en gång i halvtimmen. 😉

                      Ligger nära till hands med “Projekt Skärgårdsdoktorn” eftersom man ändå mappar, skruvar och trimmar andras bilar, men det kanske är lite osnyggt renomé-snylt på vår käre kokar-doktor. 😀

                      http://wroom.dreamhosters.com/tmp/arkipelago.jpg

                      Nå.
                      2004 inhandlade jag mig en Impreza GT -98. En tyskimport.
                      Ett vettigt val av bruksbil. Den lastar bra, och har fyrhjulsdrift.
                      Och den ska inte trimmas, utan behållas original.

                      Yeah, right! Who are you kidding! }(

                      Har aldrig hållt för mig att behålla nånting original. Så här kom ett acid-test på hur bra karaktär man har.

                      Började bra. Tog med bilen på en sladdarträff ute på sjöisen, och vad hände där?

                      Jo… ==> http://wroom.dreamhosters.com/tmp/Impreza_on_ice.mpg

                      Heh! 🙁

                      Sen var jag med på en Superstageträff, och satte en tid på 1m38sek.
                      Ja, men den är ju original. Och bromsarna vad ju bara lite halvbra…

                      Men det känns inte kul med original. Hm?

                      Det började med däck. Snabbt ordnade jag så jag hade ett bra set med däck att åka på:

                      Dunlop friktionsdäck på original 16-tums GT-fälgar. (Smidigt åretruntval).
                      Lappi VM2 spikdäck på Audi A3 plåtfälgar. (Bra för traction i pendlarköerna, och en eller annan isträff).
                      225x45x17 R-däck på 17×8 OZ-fälgar. (För de trevliga sommarevenemangen).

                      Originaldrömmarna höll ett tag, men 2006 så sprack det.

                      Och vad hände då då?

                      Here it goes: 🙂
                      Moderator EDIT: SS tid rättad

                      #195011
                      Adam K
                      Deltagare

                        Menar du att ett 3″ (med raceKat?) aga gav ca 10 hästkrafter mer än ett OE 2,5″ med 2 keramiska kattar?

                        (Isåfall lär jag inte lägga ut pengar på en raceKat, en metallisk sportkat lär vara lika bra…)

                        #195019
                        MariaimprezaGT
                        Deltagare

                          Menar du att ett 3″ (med raceKat?) aga gav ca 10 hästkrafter mer än ett OE 2,5″ med 2 keramiska kattar?(Isåfall lär jag inte lägga ut pengar på en raceKat, en metallisk sportkat lär vara lika bra…)

                          Ingen kat så långt ögat når 🙂 Satt en innan, keramisk.

                          Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                          Mobil: 0763-498601
                          Mail: maria@wroom.org

                          #194997
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Menar du att ett 3″ (med raceKat?) aga gav ca 10 hästkrafter mer än ett OE 2,5″ med 2 keramiska kattar?
                            (Isåfall lär jag inte lägga ut pengar på en raceKat, en metallisk sportkat lär vara lika bra…)

                            Jo. Men det sitter bara en katalysator på originalröret på denna bil. En kort liten jäkel. Jag hade väntat mig massor med broms från den, men flaskhalsen i originalsystemet är slutdämparen.

                            Jämför med EVO6 – Där är det tokstopp vid cirka 310 Hk med originalkatalysatorn.

                            Och katalysatorn ser fin ut. Inga hål eller sprickor i den, och inget sot heller. Därmed är det bevisat att man kan köra både respons och launch på den utan problem, så länge allt är bra inställt.

                            #194998
                            b20mannen
                            Deltagare

                              Ahh trevligt att dom äntligen släppt knack modulen, den har väl varit på gång några år 🙂

                              Knackregleringsmodulen är tillgänglig nu.
                              Men tillsvidare så kan man bara köpa den genom att låta en auktoriserad fackman installera den. (Som mig till exempel). 😉

                              Denna knackmodul lyssnar på motorns grundljud, och jämför sedan med ljudet från den zon där knackning kan ske för varje enskild cylinder, och jämför även med det normala förbränningsförloppet, och avgör sedan om motorns förbränning är normal, eller om det förekommer störningar i förbränningen. Förekommer det förbränningsstörningar så regleras tändning och bränsle för den cylindern till en säker nivå. Och om den inte kan förhindra knackning med justering av tändning och bränsle, så reglerar den även ner laddtrycket. Det går även att göra egna utökningar i SM4, för att till exempel öka mängden vatteninsprutning, eller slå av NOS, eller vad man vill göra för att skydda motorn från skador.

                              #195006
                              STIred
                              Deltagare

                                Kan i och för sig uppfattas lite hånfullt för nån som just köpt ett kromaterat superduper-system för 13597 SEK inkl moms att läsa om det lite billigare rostfria röret som fyller samma funktion. 🙂

                                Jepp gäller ju tänka till ordentligt innan man gör nåt, och kanske även ställa sig frågan varför man gör det. Vissa saknar den förmågan delvis eller helt 😉 😀 Så låt det svida bara 😀

                                /r – har med glömt/missat o tänka till ibland och fått leva men konsekvenserna, men hoppas man blivit klokare nu :D… kanske

                                #194999
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Lite uppdateringar på vad som har gjorts med bilen:

                                  Jag fick en framrutestreamer i födelsedagspresent av Maria: :7

                                  http://wroom.dreamhosters.com/ej22/streamer.jpg

                                  En DashDaq II monterades:

                                  http://wroom.dreamhosters.com/ej22/dashdaq.jpg

                                  Dash display som visar alla värden som Autronic SM4 ser, samt att den även har två analoga ingångar utöver det. Den ena kommer att kopplas till en oljetrycksgivare. Den andra kommer att kopplas till en EGT-mätare. Alternativt till en tempgivare för bakdiffen, och då kopplas EGT via Autronic SM4, vilket samtidigt gör att mappen kan anpassas efter hur hårt motorn pressas.

                                  Finns dessutom en extra serieport där man kan koppla in exempelvis en Innovate bredbandslambda, eller en Innovate expanderbox och få ytterligare 32 analoga insignaler.

                                  DashDaq II visar alla värdena på en färgskärm med touchpanel, och man kan göra egen layout på skärmen och designa mätare precis hur man vill ha dom.

                                  DashDaq II loggar även till miniSD flashminneskort.

                                  Flatshifter: En givare på kopplingspedalen monterades, och Flatshifter-funktionen aktiverades i Autronic SM4.
                                  Växling sker med gaspedalen kvar i botten. När kopplingen trycks ner så bryter Autronicen motorn, och växlingen går lätt och problemfritt. Fullt laddtryck bibehålls igenom hela växlingen. När kopplingen släpps upp och är i grepp igen så slås motorn på igen av Autronicen, och alla hästarna infinner sig bums. Inga problem med revmatchning, och inga farliga stötmoment i drivlinan i växlingen. Effektivare blir det inte.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.