› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Ryckningar värre efter tändstiftsbyte..
- Detta ämne har 35 svar, 3,174 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 4 månader sedan av
Blocken.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2006 kl. 13:11 #41513
specialized
DeltagareProblemet löst.
Plockade ur de nya stiften på ena sidan.Blev förvånad då ett av dem var helt utan grå/brun beläggning och visade inga stora tecken på att ha gett en bra gnista. Det såg helt nytt ut. Satte tillbaka ett av de gamla stiften och ut och provade.
Misständningarna borta.Var ute och¨åkte en sväng för att testa vidare. Stannade för att nolla boxen.Lyfte av plussen och höll nere bromsen tills ’öppen dörr lampan’ slocknade. På med plussen och i väg.
Och vad händer , Jo misständningarna är tillbaka.
Stannar igen och känner på tändkablar och dyl.
Får se att strömkabeln till slutstegen (24 mm2)ligger mot en av tändkablarna. Flyttar på den och iväg igen.Och tro det eller ej – nu är alla misständningar borta
:7 :7 🙂Är inte org.tändkablar avskärmade ?
Hur som helst, tack för alla svar 😛
/ Mattias – 3 brännsår rikare 😉
29 januari, 2006 kl. 14:40 #41494SecretAgentMan
DeltagareDär ser man, gött att det löste sig så enkelt. 🙂
OT – Det finns MASSOR av anledningar att inte mecka i en massa Skit ™ i Imprezan, här har vi en till! 😀 😉
/J
29 januari, 2006 kl. 14:40 #41492SecretAgentMan
DeltagareDär ser man, gött att det löste sig så enkelt. 🙂
OT – Det finns MASSOR av anledningar att inte mecka i en massa Skit ™ i Imprezan, här har vi en till! 😀 😉
/J
2 februari, 2006 kl. 12:16 #41514specialized
DeltagareDags för en update här då :
Några mil senare så var ryckningarna och misständningarna tillbaka:(
Ringde till Subaru-verkstaden.Kunde komma förbi dagen efter för att kolla med Select Monitor. Kopplade in den och ja, den larmade för LMM.
Hade tur, de hade en hemma. Bytte ,ut och prova och satan vad bilen gick nu då 😀Verkar som den gamla Lmm varit halvpaj hela tiden sen jag köpte bilen för satan vad bra den gick nu. Dessutom helt UTAN ryckningar 🙂
Lmm var alltså paj utan att CE-lampan tände sig.
Nu är det skoj att köra Subba igen 😀
/ Mattias
2 februari, 2006 kl. 14:05 #41499Manor
DeltagareDet var samma/lika för mig för några år sedan. Ingen CE-lampa men bilen gick ändå på någon form av nödprogram…och laddade som mest 0.4 (om ens det). Bytt LMM och 1500:- senare så gick bilen som ett troll :).
mvh Mats N
2 februari, 2006 kl. 15:48 #41515specialized
DeltagareMin laddade ju som vanligt (1,22 bar) trots trasig Lmm. Det var det jag tyckte var lite konstigt.
Den går ju så mkt bättre nu och det vid samma laddtryck som innan.
Kan väl vara tecken på bränsle/luft blandningen varit långt ifrån optimal misstänker jag.Jaja, nu är jag en glad skit igen iaf:D 😀
/ Mattias
4 februari, 2006 kl. 20:03 #41504regado
DeltagareHar precis samma problem med min bil,med på min så händer det bara på 3´ans växel,,ska kolla ifall det finns felkoder nu under veckan,,någon som vett priser på lmm??
Mvh Patrik regado
5 februari, 2006 kl. 09:53 #41516specialized
DeltagareLmm:en gick på mellan 1500-1600 kr, minns inte det exakta beloppet.
/ Mattias
5 februari, 2006 kl. 11:05 #41505regado
DeltagareVa ute o körde igår,,gick perfekt fattar inte vad det kan vara,,
5 februari, 2006 kl. 12:29 #41495Strat
DeltagareVa ute o körde igår,,gick perfekt fattar inte vad det kan vara,,
LMM 😉
5 februari, 2006 kl. 15:55 #41517specialized
DeltagareMin gick också utan misständningar och ryck periodvis, trots att LMM var trasig 🙁
Åk och kolla med Select monitor och den kommer förmodligen visa på LMM.
/ Mattias – trött på snön:-(
5 februari, 2006 kl. 19:14 #41506regado
DeltagareKörde runt 30mil idag igan problem,,men jag ska kolla det nu under veckan,,konstigt.
20 november, 2006 kl. 22:27 #41519IMPREZA FOREVER
DeltagareHittade en tråd som passar in precis som jag har det.
Men har ej bytt tändstiften.
Bytte en tändkabel till en annan beg kabel idag på 4an för den såg svart och kolad ut nere
i hatten till stiftet.
Men det blev värre.
Vet ej om det var just för den för jag va å grävde på 1&3ans kablar oxå.Och då är man ju på och rasslar med lmm samtidigt
Men har dock en fråga Vad ska det vara för värde (motstånd) på tänd kablarna.Fick lite olika värden 1ans ca 10,5kohm 2an 9,5kohm 3ans10,5kohm 4an 8,9kohm kan ha skrivit fel men den som vet va det handlar om förstår
Är inte så haj på ohm.
____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0021 november, 2006 kl. 00:28 #41518specialized
DeltagareHittade en tråd som passar in precis som jag har det.Men har ej bytt tändstiften.Bytte en tändkabel till en annan beg kabel idag på 4an för den såg svart och kolad ut nerei hatten till stiftet.Men det blev värre.Vet ej om det var just för den för jag va å grävde på 1&3ans kablar oxå.Och då är man ju på och rasslar med lmm samtidigtMen har dock en fråga Vad ska det vara för värde (motstånd) på tänd kablarna.Fick lite olika värden 1ans ca 10,5kohm 2an 9,5kohm 3ans10,5kohm 4an 8,9kohm kan ha skrivit fel men den som vet va det handlar om förstårÄr inte så haj på ohm.____________________________BROOOOOOOOOOMTCHHGT-00
Haft ur eller kanske knäckt till något av stiften kanske ?
Om man inte är försiktig när man sätter på/tar av tändkablarna så kanske man kan knäcka isoleringen på stiftet med misständningar som följd.
Lärde mig detta i samband med ovanstående tråd :+
_Väldigt_ lätt att knäcka ett skift när du drar åt det i motorn.Tycker inte detta låter som ett LMM problem, men åk annars och kolla felkoder hos din Subaruhandlare.
21 november, 2006 kl. 16:47 #41520IMPREZA FOREVER
DeltagareJapp precis kommit hem från subaru verkstan som kollade med
select men han hittade inga felkoder.
så nu har jag beställt nya tändstift ngk platina.
Och jag får hoppas att det nu är dom så man kan åka till älvsjö i
imprezan :+Det kan väl hända att det blir lite fet blandning i bland när man inte har en hybrid dump. All luft som den dumpar är ju uppmätt
en gång och soppan som var tänkt till den har väl drängt stiften
antar jag. Stift kommer hem i morrn 🙂 🙂Tack för hjälpen
/Björn
____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-00 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.