Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41510
    specialized
    Deltagare

      Tjena!

      Har precis bytt tändstift (PFR7B,0,7mm) på Gt:n efter att haft problem med ryckningar och i bland ‘nysningar’ vid fullt laddtryck.
      Bytet gick bra och var enklare än jag trodde ,tog knappt 2 timmar.

      Nu till det tråkiga. Efter bytet så går bilen betydligt sämre,den rycker och misständer i stort sett genom hela registret, dock värst mellan 2-3 K RPM. Laddar jag på fullt laddtryck så verkar den gå bättre.

      Testade att koppla ur LMM:en men den rycker lika mycket ändå, oavsett laddtryck.
      Ska den gå ryckigt med LMM:en urkopplad ?
      Kan det vara så att LMM:en pajade helt när jag plockade bort den vid tändstiftbytet ?

      Någon som har förslag ?

      Edit :
      Finns det kanske någon vänlig själ i närheten som har en hel LMM som jag kan få testa med ?

      Ps. Har sökt men hittade inga liknande trådar

      / Förtvivlad Mattias ;(

      #961
      specialized
      Deltagare

        Tjena!

        Har precis bytt tändstift (PFR7B,0,7mm) på Gt:n efter att haft problem med ryckningar och i bland ‘nysningar’ vid fullt laddtryck.
        Bytet gick bra och var enklare än jag trodde ,tog knappt 2 timmar.

        Nu till det tråkiga. Efter bytet så går bilen betydligt sämre,den rycker och misständer i stort sett genom hela registret, dock värst mellan 2-3 K RPM. Laddar jag på fullt laddtryck så verkar den gå bättre.

        Testade att koppla ur LMM:en men den rycker lika mycket ändå, oavsett laddtryck.
        Ska den gå ryckigt med LMM:en urkopplad ?
        Kan det vara så att LMM:en pajade helt när jag plockade bort den vid tändstiftbytet ?

        Någon som har förslag ?

        Edit :
        Finns det kanske någon vänlig själ i närheten som har en hel LMM som jag kan få testa med ?

        Ps. Har sökt men hittade inga liknande trådar

        / Förtvivlad Mattias ;(

        #41497
        Manor
        Deltagare

          Bilen ska väl gå betydligt sämre med LMM:en urkopplad. Det verkar ju tyvärr som om LMM:en är defekt.

          mvh Mats N

          #41498
          Manor
          Deltagare

            Bilen ska väl gå betydligt sämre med LMM:en urkopplad. Det verkar ju tyvärr som om LMM:en är defekt.

            mvh Mats N

            #41500
            christopher
            Deltagare

              Byt Lambdan.
              /
              fraSSe

              #41501
              christopher
              Deltagare

                Byt Lambdan.
                /
                fraSSe

                #41502
                Kvarnis
                Deltagare

                  den ska max ladda 0.5Bar om lmm är trasig, plus att det gåt väldigt dåligt.

                  får du feltändningar lr går den bara ryckigt ?
                  Hur så dom gammla stiften utt ?
                  Svarta lr vita ?

                  #41503
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    den ska max ladda 0.5Bar om lmm är trasig, plus att det gåt väldigt dåligt.

                    får du feltändningar lr går den bara ryckigt ?
                    Hur så dom gammla stiften utt ?
                    Svarta lr vita ?

                    #41511
                    specialized
                    Deltagare

                      Den feltänder och ‘nyser’ till i bland.Går knappt att köra, speciellt inte mellan 2-3 K rpm då den bara feltänder och inte ger någon effekt.

                      Laddtrycket var som vanligt om jag gasade fullt,dvs 18 psi.
                      Den verkade tom. gå bättre med fullt laddtryck än om man låg mellan 0 och 5-6 psi.

                      Stiften såg ut som de ska göra, gyllenbruna ungefär.Dock ganska slitna(9200 mil )
                      Ska sätta tillbaka dem i morgon för att säkerställa att det inte är de som krånglar.

                      Om det finns någon som har vägarna förbi Trollhättan med en annan LMM som jag kan få testa så ring gärna.. 070-6575223

                      / Mattias

                      #41507
                      specialized
                      Deltagare

                        Den feltänder och ‘nyser’ till i bland.Går knappt att köra, speciellt inte mellan 2-3 K rpm då den bara feltänder och inte ger någon effekt.

                        Laddtrycket var som vanligt om jag gasade fullt,dvs 18 psi.
                        Den verkade tom. gå bättre med fullt laddtryck än om man låg mellan 0 och 5-6 psi.

                        Stiften såg ut som de ska göra, gyllenbruna ungefär.Dock ganska slitna(9200 mil )
                        Ska sätta tillbaka dem i morgon för att säkerställa att det inte är de som krånglar.

                        Om det finns någon som har vägarna förbi Trollhättan med en annan LMM som jag kan få testa så ring gärna.. 070-6575223

                        / Mattias

                        #41491
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Jag skulle allt kika på luftmassemätaren i alla fall, av döma av ditt “vanliga” laddtryck låter som att det pillats..

                          Den behöver inte trigga failsafeläget, utan kan göra att bilen går riktigt rassligt i alla fall (har personligen provat en sådan bil).

                          /J

                          #41493
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Jag skulle allt kika på luftmassemätaren i alla fall, av döma av ditt “vanliga” laddtryck låter som att det pillats..

                            Den behöver inte trigga failsafeläget, utan kan göra att bilen går riktigt rassligt i alla fall (har personligen provat en sådan bil).

                            /J

                            #41508
                            specialized
                            Deltagare

                              Jo, bilen är Tek-3:ad hos JRM.
                              Blir att beställa en ny LMM i morgon om inte problemmet försvinner när jag sätter tillbaka de gamla stiften.

                              / Mattias

                              #41512
                              specialized
                              Deltagare

                                Jo, bilen är Tek-3:ad hos JRM.
                                Blir att beställa en ny LMM i morgon om inte problemmet försvinner när jag sätter tillbaka de gamla stiften.

                                / Mattias

                                #41509
                                specialized
                                Deltagare

                                  Problemet löst.

                                  Plockade ur de nya stiften på ena sidan.Blev förvånad då ett av dem var helt utan grå/brun beläggning och visade inga stora tecken på att ha gett en bra gnista. Det såg helt nytt ut. Satte tillbaka ett av de gamla stiften och ut och provade.
                                  Misständningarna borta.

                                  Var ute och¨åkte en sväng för att testa vidare. Stannade för att nolla boxen.Lyfte av plussen och höll nere bromsen tills ‘öppen dörr lampan’ slocknade. På med plussen och i väg.

                                  Och vad händer , Jo misständningarna är tillbaka.
                                  Stannar igen och känner på tändkablar och dyl.
                                  Får se att strömkabeln till slutstegen (24 mm2)ligger mot en av tändkablarna. Flyttar på den och iväg igen.

                                  Och tro det eller ej – nu är alla misständningar borta
                                  :7 :7 🙂

                                  Är inte org.tändkablar avskärmade ?

                                  Hur som helst, tack för alla svar 😛

                                  / Mattias – 3 brännsår rikare 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.