› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Ryckningar värre efter tändstiftsbyte..
- Detta ämne har 35 svar, 3,174 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 4 månader sedan av
Blocken.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2006 kl. 13:22 #41510
specialized
DeltagareTjena!
Har precis bytt tändstift (PFR7B,0,7mm) på Gt:n efter att haft problem med ryckningar och i bland ’nysningar’ vid fullt laddtryck.
Bytet gick bra och var enklare än jag trodde ,tog knappt 2 timmar.Nu till det tråkiga. Efter bytet så går bilen betydligt sämre,den rycker och misständer i stort sett genom hela registret, dock värst mellan 2-3 K RPM. Laddar jag på fullt laddtryck så verkar den gå bättre.
Testade att koppla ur LMM:en men den rycker lika mycket ändå, oavsett laddtryck.
Ska den gå ryckigt med LMM:en urkopplad ?
Kan det vara så att LMM:en pajade helt när jag plockade bort den vid tändstiftbytet ?Någon som har förslag ?
Edit :
Finns det kanske någon vänlig själ i närheten som har en hel LMM som jag kan få testa med ?Ps. Har sökt men hittade inga liknande trådar
/ Förtvivlad Mattias ;(
28 januari, 2006 kl. 13:22 #961specialized
DeltagareTjena!
Har precis bytt tändstift (PFR7B,0,7mm) på Gt:n efter att haft problem med ryckningar och i bland ’nysningar’ vid fullt laddtryck.
Bytet gick bra och var enklare än jag trodde ,tog knappt 2 timmar.Nu till det tråkiga. Efter bytet så går bilen betydligt sämre,den rycker och misständer i stort sett genom hela registret, dock värst mellan 2-3 K RPM. Laddar jag på fullt laddtryck så verkar den gå bättre.
Testade att koppla ur LMM:en men den rycker lika mycket ändå, oavsett laddtryck.
Ska den gå ryckigt med LMM:en urkopplad ?
Kan det vara så att LMM:en pajade helt när jag plockade bort den vid tändstiftbytet ?Någon som har förslag ?
Edit :
Finns det kanske någon vänlig själ i närheten som har en hel LMM som jag kan få testa med ?Ps. Har sökt men hittade inga liknande trådar
/ Förtvivlad Mattias ;(
28 januari, 2006 kl. 13:56 #41497Manor
DeltagareBilen ska väl gå betydligt sämre med LMM:en urkopplad. Det verkar ju tyvärr som om LMM:en är defekt.
mvh Mats N
28 januari, 2006 kl. 13:56 #41498Manor
DeltagareBilen ska väl gå betydligt sämre med LMM:en urkopplad. Det verkar ju tyvärr som om LMM:en är defekt.
mvh Mats N
28 januari, 2006 kl. 14:59 #41500christopher
DeltagareByt Lambdan.
/
fraSSe28 januari, 2006 kl. 14:59 #41501christopher
DeltagareByt Lambdan.
/
fraSSe28 januari, 2006 kl. 19:10 #41502Kvarnis
Deltagareden ska max ladda 0.5Bar om lmm är trasig, plus att det gåt väldigt dåligt.
får du feltändningar lr går den bara ryckigt ?
Hur så dom gammla stiften utt ?
Svarta lr vita ?28 januari, 2006 kl. 19:10 #41503Kvarnis
Deltagareden ska max ladda 0.5Bar om lmm är trasig, plus att det gåt väldigt dåligt.
får du feltändningar lr går den bara ryckigt ?
Hur så dom gammla stiften utt ?
Svarta lr vita ?29 januari, 2006 kl. 00:05 #41511specialized
DeltagareDen feltänder och ’nyser’ till i bland.Går knappt att köra, speciellt inte mellan 2-3 K rpm då den bara feltänder och inte ger någon effekt.
Laddtrycket var som vanligt om jag gasade fullt,dvs 18 psi.
Den verkade tom. gå bättre med fullt laddtryck än om man låg mellan 0 och 5-6 psi.Stiften såg ut som de ska göra, gyllenbruna ungefär.Dock ganska slitna(9200 mil )
Ska sätta tillbaka dem i morgon för att säkerställa att det inte är de som krånglar.Om det finns någon som har vägarna förbi Trollhättan med en annan LMM som jag kan få testa så ring gärna.. 070-6575223
/ Mattias
29 januari, 2006 kl. 00:05 #41507specialized
DeltagareDen feltänder och ’nyser’ till i bland.Går knappt att köra, speciellt inte mellan 2-3 K rpm då den bara feltänder och inte ger någon effekt.
Laddtrycket var som vanligt om jag gasade fullt,dvs 18 psi.
Den verkade tom. gå bättre med fullt laddtryck än om man låg mellan 0 och 5-6 psi.Stiften såg ut som de ska göra, gyllenbruna ungefär.Dock ganska slitna(9200 mil )
Ska sätta tillbaka dem i morgon för att säkerställa att det inte är de som krånglar.Om det finns någon som har vägarna förbi Trollhättan med en annan LMM som jag kan få testa så ring gärna.. 070-6575223
/ Mattias
29 januari, 2006 kl. 08:04 #41491SecretAgentMan
DeltagareJag skulle allt kika på luftmassemätaren i alla fall, av döma av ditt ”vanliga” laddtryck låter som att det pillats..
Den behöver inte trigga failsafeläget, utan kan göra att bilen går riktigt rassligt i alla fall (har personligen provat en sådan bil).
/J
29 januari, 2006 kl. 08:04 #41493SecretAgentMan
DeltagareJag skulle allt kika på luftmassemätaren i alla fall, av döma av ditt ”vanliga” laddtryck låter som att det pillats..
Den behöver inte trigga failsafeläget, utan kan göra att bilen går riktigt rassligt i alla fall (har personligen provat en sådan bil).
/J
29 januari, 2006 kl. 08:41 #41508specialized
DeltagareJo, bilen är Tek-3:ad hos JRM.
Blir att beställa en ny LMM i morgon om inte problemmet försvinner när jag sätter tillbaka de gamla stiften./ Mattias
29 januari, 2006 kl. 08:41 #41512specialized
DeltagareJo, bilen är Tek-3:ad hos JRM.
Blir att beställa en ny LMM i morgon om inte problemmet försvinner när jag sätter tillbaka de gamla stiften./ Mattias
29 januari, 2006 kl. 13:11 #41509specialized
DeltagareProblemet löst.
Plockade ur de nya stiften på ena sidan.Blev förvånad då ett av dem var helt utan grå/brun beläggning och visade inga stora tecken på att ha gett en bra gnista. Det såg helt nytt ut. Satte tillbaka ett av de gamla stiften och ut och provade.
Misständningarna borta.Var ute och¨åkte en sväng för att testa vidare. Stannade för att nolla boxen.Lyfte av plussen och höll nere bromsen tills ’öppen dörr lampan’ slocknade. På med plussen och i väg.
Och vad händer , Jo misständningarna är tillbaka.
Stannar igen och känner på tändkablar och dyl.
Får se att strömkabeln till slutstegen (24 mm2)ligger mot en av tändkablarna. Flyttar på den och iväg igen.Och tro det eller ej – nu är alla misständningar borta
:7 :7 🙂Är inte org.tändkablar avskärmade ?
Hur som helst, tack för alla svar 😛
/ Mattias – 3 brännsår rikare 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.