Om du köper en ny eller testar på annat sätt, meddela gärna här om du upplever någon större skillnad.
Jag har testat följande:
1. Koppla ur kontakten till lambdan. Rycken förvann helt.
2. Lånade en arbetspolares lambda från hans -00 (jag har en -99) och jag upplevde det som att rycken blev mindre påtagliga.
3. Lät lokala Subaruverkstan läsa av ECU:n, men det fanns inga fel.
4. Köpte en ny lambda, det var väl snart 2 år sedan nu, men det hjälpte inte det minsta.
Jag får alltid bra lambdavärden hos bilprovningen, men det är ju uppenbart att lambdaskrället har nånting med det hela att göra. Men vad?
Jag tvivlar ju på att det är fel på lambdan, skulle det vara exakt samma fel på den gamla som den splitternya? Det måste vara någonting som har med lambdan att göra – när ECU:n känner att lambdan finns där så går den in i ryck-mode?
Det gäller som sagt bara när motorn är kall och gäller inte när turbon jobbar, men det är grovt jäkla irriterande att guppa fram som i nån jäkla öststatskärra från 70-talet när jag kör med låg gas…
Har haft problemet sen jag köpte den 2004…