Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40650
    Hasse83
    Deltagare

      Vid lätt acc på 5an runt 90-110 känner jag lite ryckningar också. inga fel på bes. med lamdan.

      det är vid lätt gaspådrag. väldigt lätt. halvgas eller full gas märker man ingenting.

      Bytte LMM för 150 mil sen då den var helkass för övrigt 🙂

      #40623
      b20mannen
      Deltagare

        …Detta låter kanske lite töntigt men när jag tankade Shells V-Power så är ryckningarna borta på lägre varv och kall motor, testa får ni se (om ni inte redan kör på den soppan)…

        Så skönt. Då är jag inte tokig. 🙂

        När bilen är halvvarm, och jag tankat “vanlig 98” och kör på grov asfalt. (Sån där stenig skit). Då smårycker den.
        (Syns till och med på GTechen).

        Men inte om jag har V-Power i tanken.

        Och inte om jag kör på slätt underlag.

        Eftersom jag har chassiesättning modell “Conan – Slädåkaren” :+ så ligger mina misstankar runt att det är knacksensorn som fular sig, och försöker rädda kolvarna från det otäcka “vägbruset”. 😉

        #40627
        backfeed
        Deltagare

          Om du köper en ny eller testar på annat sätt, meddela gärna här om du upplever någon större skillnad.

          Jag har testat följande:

          1. Koppla ur kontakten till lambdan. Rycken förvann helt.

          2. Lånade en arbetspolares lambda från hans -00 (jag har en -99) och jag upplevde det som att rycken blev mindre påtagliga.

          3. Lät lokala Subaruverkstan läsa av ECU:n, men det fanns inga fel.

          4. Köpte en ny lambda, det var väl snart 2 år sedan nu, men det hjälpte inte det minsta.

          Jag får alltid bra lambdavärden hos bilprovningen, men det är ju uppenbart att lambdaskrället har nånting med det hela att göra. Men vad?

          Jag tvivlar ju på att det är fel på lambdan, skulle det vara exakt samma fel på den gamla som den splitternya? Det måste vara någonting som har med lambdan att göra – när ECU:n känner att lambdan finns där så går den in i ryck-mode?

          Det gäller som sagt bara när motorn är kall och gäller inte när turbon jobbar, men det är grovt jäkla irriterande att guppa fram som i nån jäkla öststatskärra från 70-talet när jag kör med låg gas…

          Har haft problemet sen jag köpte den 2004…

        Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.