Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #825
    subban
    Deltagare

      bilen små rycker när jag ligger och kör lungt.
      sen när jag gasar på så märks det inget.
      lmmén är bytt för ca 400 mil sen. kan den ha gått igen?
      har 3tums från turbon och öppen dump.
      någon som har något tips?

      MVH / Kristoffer

      #40644
      AK_Impreza
      Deltagare

        det är ett standardfel på dessa underbara imprezor 🙂 inget att oroa dig över!

        #40632
        subban
        Deltagare

          åååå detta är säkert?
          låter lite underligt 🙁

          #40641
          C.Barrow
          Deltagare

            Min ryckte lite också vid lugn körning förut. Var framförallt på 4:e och 5:e växeln det inträffade. Om man gav skapligt mycket gas så ryckte den inte.

            Jag provade att byta lmm, men det vart ingen skillnad. Check enginge lampan tändes för mig i förra veckan. Åkte till fürstenhoff och bad dem kolla med datorn vad det var som triggat varningslampan.
            Fick då bekräftat det många här inne redan hade tippat på. Lambdasonden var sopkass. Bytte den och nu går den som en klocka hela tiden och på alla varvtal. Inga ryckningar alls!

            Kolla upp dina avgasvärden till att börja med. Ser där ifall dem inte är bra, så är det stor risk att det är lambdan som är kass. Mina värden var kassa också.

            /Jimmy

            #40633
            subban
            Deltagare

              Min ryckte lite också vid lugn körning förut. Var framförallt på 4:e och 5:e växeln det inträffade. Om man gav skapligt mycket gas så ryckte den inte.Jag provade att byta lmm, men det vart ingen skillnad. Check enginge lampan tändes för mig i förra veckan. Åkte till fürstenhoff och bad dem kolla med datorn vad det var som triggat varningslampan. Fick då bekräftat det många här inne redan hade tippat på. Lambdasonden var sopkass. Bytte den och nu går den som en klocka hela tiden och på alla varvtal. Inga ryckningar alls!Kolla upp dina avgasvärden till att börja med. Ser där ifall dem inte är bra, så är det stor risk att det är lambdan som är kass. Mina värden var kassa också./Jimmy

              Tackar.
              var kan man mäta avgasvärdena förutom på besiktningen?
              vad kostar en ny lambdasond?
              MVH / Kristoffer

              #40620
              Strat
              Deltagare

                Bilen ska inte rycka, då är det nåt fel 😉

                Bytte nyss min då jag var hyfsat säker på att den orsakade ryck. Meeen det verkar vara nåt annat… Har således en begagnad fullt fungerande för några hundralappar om nån vill ha (blir att löda kontakten).

                Eller så har meknomen en Bosch nr 0258003995 för 1275:- Motsvarande originalsensorn men halva priset. Kontakten måste bytas dock.

                #40642
                C.Barrow
                Deltagare

                  Jag mätte värdena hos fürstenhoff. Du kan nog mäta dem på vilken verkstad som helst som har “ordentlig” utrustning.

                  Jag köpte ny lambda direkt när jag var hos verkstaden. Dem hade en på hyllan, så då fick dem skruva i den när jag ändå var där. Kostade dock 2500, så det är inte gratis.

                  Gör som någon sa och köp lambdan någon annanstans.

                  /Jimmy

                  #40637
                  zOdi
                  Deltagare

                    jag har haft ryckningar vid lätt accelration sen jag köpte bilen för 1 år sedan, jag hade perfekta avgasvärden vid senaste besiktning så min lambda borde ju vara hel iaf.
                    min check engin har alldrig lysit heller…

                    #40638
                    zOdi
                    Deltagare

                      ärligt talat fattar jag inte hur så många kan ha detta problem med ryckningar och ändå finns det ingen som kan berätta vad man ska göra för att bli av med det…

                      om man vänder på frågan finns det nån som inte har känt dessa ryckningar vid lätt accelration mellan 2000-3000 rpm (särskillt när bilen är kall) ?

                      finns det fler som haft dessa ryckningar och blivit av med dom?
                      Hur gjorde ni då ?

                      osv…

                      #40643
                      C.Barrow
                      Deltagare

                        ärligt talat fattar jag inte hur så många kan ha detta problem med ryckningar och ändå finns det ingen som kan berätta vad man ska göra för att bli av med det…om man vänder på frågan finns det nån som inte har känt dessa ryckningar vid lätt accelration mellan 2000-3000 rpm (särskillt när bilen är kall) ?finns det fler som haft dessa ryckningar och blivit av med dom? Hur gjorde ni då ?osv…

                        Min bil rycker och tvekar lite också när den är kall. Jag har förstått det som att det är helt normalt när den är kall. Nu efter mitt lambdabyte så går den dock helt perfekt och ryckfritt så fort den har nått arbetstemp… Kanske är min bil som är onormal som inte rycker nåt när den är varm? 😉

                        #40639
                        zOdi
                        Deltagare

                          nej min rycker bara ytterst lite nar den e varm, knappt kännbart..
                          men när den e kall = fetrycker 😉

                          #40645
                          m_thread
                          Deltagare

                            Jag har en WRX -01 och den rycker lite med 🙁

                            Har väl tänkt att det kanske skall vara så, men ibland funderar man på om nåt är fel.

                            Är detta nån sorts typfel på dessa motorer?

                            /F

                            #40640
                            zOdi
                            Deltagare

                              ja det verkar ju inte bättre…

                              #40621
                              ExOrdis
                              Deltagare

                                Kanske för att den INTE är optimerad för konstant fart 50km/tim?:D

                                #40635
                                soemp
                                Deltagare

                                  Har en GT-00, och den har börjat bete sig lite underligt.
                                  När jag åker iväg ut på en landsväg t.ex. och börjar köra lugnt och ligga konstant i 90-100 km/h, då ligger laddtrycksmätaren under 0’an som vanligt och allt är frid och fröjd. Men så plötsligt efter några minuter så tappar jag lite varv och den klarar inte hålla farten utan att jag gasar på lite, så att laddtrycksmätaren lägger sig precis på 0’an. Samtidigt när jag ligger där så små-rycker det, och fortsätter så tills jag stänger av bilen. När jag startar och åker iväg igen återupprepas detta. Alltså den går bra i början sedan händer något när jag kört lugnt ett tag.

                                  Det är inga problem när jag accelerar, då går den som vanligt.

                                  Någon som känner igen detta fenomen? Antar att det blir att prova byta lmm eller lambdan.

                                  //Calle

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.