› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Snacka om turbotryck….
- Detta ämne har 35 svar, 2,290 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2003 kl. 15:11 #49490
SecretAgentMan
DeltagareSkall man köra högre laddtryck än ~1,1 bar (eller absolut max 1,2) SKALL man mappa om styrsystemet, så att motorn får RÄTT mängd soppa och förtänding.
Svårare än så är det inte.
Ju mer laddtryck (effekt) man är ute efter desto knivigare blir det att få till en kombination av delar som lirar (stor turbo som flödar bra leder till att soppapump måste bytas, ev spridare osv).
När jag ändå är i tagen vill jag slå sönder myten om dessa ”steg” i trimningens värld…. 😀
ALLT hänger ihop, man gör bäst i att sätta ett mål, och sedan undersöka vad som bör åtgärdas för att hålla en nivå av ”driftsäkerhet” man kan leva med.
Till sist – 1,5 bar på orörd standardecu och övrig standard hårdvara är att be om ett ras.
Lycka till! 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 april, 2003 kl. 19:42 #49520xstos
DeltagareVad är det för turbo som sitter i Impreza gt 2000?
10 april, 2003 kl. 19:53 #49511SubaruTomas
Deltagareorginal turbo 😀
10 april, 2003 kl. 20:03 #49521xstos
Deltagare>orginal turbo 😀
haha 😀 😉
jag menade vad heter den?11 april, 2003 kl. 07:29 #49498skytiskapilen
DeltagareSubaruTomas, jag hoppas att du är en skämtare av rang eller har en stor slant sparad. Om inte, ta det vi säger på allvar, det är pga omtanke som SAM och andra mycket kunniga delar med sig av sina kunskaper.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –11 april, 2003 kl. 08:32 #49491SecretAgentMan
DeltagareHuvudet på spiken Andreas – jag är inte ute efter att jäklas med någon, utan bara bestämt påvisa brister i erat sätt att plåga bilarna. 😉 😀
Man kan inte annat än uppgivet se ett visst samband mellan denna tråd och en tidigare som avhandlade tråkig statistik hos försäkringsbolagen vad gäller drivlinehaverier.
Jag har absolut inget emot att man trimmar (tvärtemot 😉 ) – men det skall göras rätt. 🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen11 april, 2003 kl. 10:14 #49512SubaruTomas
DeltagareJag kör bara på 1,1..men den gick till 1,5…men hur kommer det säg att inte subarurobbans klarar mer än 1,1 då ?????..Då måste ju min bil nästan vara trimad….
11 april, 2003 kl. 10:20 #49492SecretAgentMan
DeltagareMenar du verkligen allvar Tomas?
Du säger att du har den inställd på 1,1 bar (får man fråga hur du vet det, och framför allt VAD du ställt trycket med) – men du säger att den laddar 1,5 bar?
Är den ommappad på något sätt, Unichip, Link, Motec, Autronic?
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen11 april, 2003 kl. 12:47 #49513SubaruTomas
DeltagareJag har en turbotrycksmätare & en dawes….jag har frågat en kopisar som kan MYCKET om turbon.. så det var därför jag sänkte trycket direkt..jag körde med bilen i ca 15 min med 1,5 bar..jag hade lånat en dawes som jag fick prova..Men nu har ja inte kvar den..så nu laddar han 1,1 bar som han alltid har gjort
11 april, 2003 kl. 12:52 #49493SecretAgentMan
DeltagareBra att du sänkt laddtrycket.
Att du kunde köra 1,5 bar betyder att någon pillat bort laddtrycksspärren på något sätt (som jag sagt – antagligen med ett ”superchips”).
Jag skulle se till att återställa denna spärr…
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen11 april, 2003 kl. 13:06 #49514SubaruTomas
Deltagarenågot superchip är det inte i bilen det är jag 100% på….
11 april, 2003 kl. 13:43 #49494SecretAgentMan
DeltagareNågon annan modifikation, eller är det standardecu:n fortfarande?
Vad jag är ute efter är att du helt enkelt inte *kan* ladda 1,5 bar med standardbitarna utan att slå i laddtrycksspärren (om det nu är som du antyder – orörda prylar).
När spärren går i märker du det…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen11 april, 2003 kl. 14:37 #49515SubaruTomas
DeltagareJag tror ju att bilen är chipad..
11 april, 2003 kl. 14:47 #49495SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Apr-11-03 AT 04:49PM (GMT)
Ta reda på exakt hur. 🙂Dags för en sanning igen… 😉
Imprezan ”chippar” man inte – det har ALDRIG gått att göra, det finns INGET från t.ex: BSR som går att stoppa dit, det som finns och i folkmun kallas ”chippat” är det så kallade Superchipset.
Superchipslösningen är inget annat än en liten krets som sätter ett tak på trycket ECU:n ”ser”, och en blödventil att skruva upp trycket med.Däremot kan boxen vara ommappad med Ecutek (det har nyss kommit, så den sannorlikheten kanske inte är så stor) eller Unichip, eller så sitter det en ny box under mattan (link, Autronic osv).
Jag skulle formligen smälla av av nyfikenhet, och i alla fall kika vad som gjorts om jag vore som du – om inte annat för att vara säker på att det inte är någon klåpare som varit framme.
/J – lägger ner, orkar inte längre
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen11 april, 2003 kl. 15:57 #49499skytiskapilen
Deltagare>Jag skulle formligen smälla av av nyfikenhet, och i alla fall kika vad
>som gjorts om jag vore som du – om inte annat för att vara säker på
>att det inte är någon klåpare som varit framme.
>
>/J – lägger ner, orkar inte längreSpeciellt när du säljer bilen. Annars kan det komma skadeståndsanspråk från nästa ägare om nåt händer….
Over and out from
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! – -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.