SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Snacka om turbotryck….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2118
    SubaruRobban
    Deltagare

    Tjena…

    Var o åkte med SubaruTomas idag som bara har moddat bilen med 3 tum
    från turbon, han har nyss monterat dit en (Dawes) fast nån annan slags,,
    såg inte alls ut som min o vi höjde turbotrycket, o det var det värsta
    jag varit med om kan ja säga, mätaren slog i botten på 1,5 bar o ville ge mera,
    hur faan kan det va möjligt, med min dawes så slår turbon av vid 1,2 men inte
    på Tomas,,,,o då satt vi 3 pers i bilen, de va som o flyga fram
    som en kanonkula http://smilies.crowd9.com/contrib/sarge/BoomSmilie_anim.gif

    Sorry Tomas!för att jag trodde du bara snacka en massa skit men nu fick ja det bevisat att så inte var fallet…..
    /Robban

    #49509
    SubaruTomas
    Deltagare

    Ingen fara robban…..Men vad bilen gick va..så bra trodde inte äns jag att den skulle gå… :9

    #49506
    SubaruRobban
    Deltagare
    #49497
    skytiskapilen
    Deltagare

    Bara med en Dawes-liknande pryl? Låter lite(mycket!) mystiskt. Soppan bör ta slut och turbon bör trycka in glödhet luft. Nåt mer måste vara ändrat, eller hur? Jag får ju 1 grads backning dvs knackkorrektion vid tung belastning på 5:an och 1,15 bar med Dawes…

    /Andreas
    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – RE 010? You bet! –

    #49487
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Helt allvarligt – om det nu är en i övrigt orörd motor (standard soppa och tändning) hör av er när ni behöver hjälp att renovera motorn…

    Ni leker med elden pojkar.

    🙁

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49507
    SubaruRobban
    Deltagare

    Men hur kommer det sig att den laddar 1,5 ? o innan bytet så ladda den
    1,2 bar…

    #49517
    Rooster
    Deltagare

    Kan det inte va så att det e glädjemätare ???

    #49488
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-09-03 AT 04:09PM (GMT)
    LAST EDITED ON Apr-09-03 AT 04:07 PM (GMT)

    Laddar den verkligen 1,5 bar på standardecu:n så är spärren bortplockad (Superchips antagligen i så fall), och då bör det budgeteras för en ny motor…och förmodligen en turbo med (fliset som blir vid ett ras brukar alltid sluta i turbon 🙁 ).

    Kolla trycket med en annan mätare, och är det runt 1,5 bar, så ställ ned det för @#&%!! x(

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49510
    SubaruTomas
    Deltagare

    den laddar 1,5 bar…det har vi redan kollat

    #49502
    Imp
    Deltagare

    min toppar 1.2 räcker inte det? sänk ner trycket.!!!!!!

    #49501
    dlehtihet
    Deltagare

    Håll INTE högre än 1.2 om det är orginalbitar. Det bränner lätt hål i plånboken annars….

    //Danne

    http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif

    #49505
    griml0ck
    Deltagare

    Hur mycket förminskar man livslängden på bilen när man laddar max 1.2 då jämfört med original?

    http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
    http://fullspeed.to/shagaru
    http://www.streetrace402.com

    #49489
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-10-03 AT 07:03AM (GMT)
    Den kan rasa helt standard imorgon….det finns inga givna regler, men naturligtvis blir slitaget högre med ett högre effektuttag.

    Mitt enda råd är – pillar man får man betala när det går snett, och skall det nu pillas får man vara beredd på det. Inte konstigare än så.

    På en i övrigt standard bil går det bra så länge du lägger dig runt 1,1 bar, och framför allt håller dig under laddtrycksspärren (~1,2 bar) – problemet är om din bil har ett tidigare problem som du inte vet om (dåliga tändkablar, eller något annat) så kanske du redan är illa ute…

    Det finns så många variabler, att vill man vara så säker som möjligt så skall man INTE pilla på bilen.

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49503
    Imp
    Deltagare

    kanske ska tilläga att jag har viss modd på systemet i övrigt så ni inte hojtar om att mitt laddtryck är för högt:)

    #49519
    xstos
    Deltagare

    LAST EDITED ON Apr-10-03 AT 04:15PM (GMT)
    >LAST EDITED ON Apr-10-03 AT
    >07:03 AM (GMT)

    >
    >Den kan rasa helt standard imorgon….det finns inga givna regler, men
    >naturligtvis blir slitaget högre med ett högre effektuttag.
    >
    >Mitt enda råd är – pillar man får man betala när det går snett, och
    >skall det nu pillas får man vara beredd på det. Inte konstigare än så.
    >
    >På en i övrigt standard bil går det bra så länge du lägger dig runt
    >1,1 bar, och framför allt håller dig under laddtrycksspärren (~1,2
    >bar) – problemet är om din bil har ett tidigare problem som du inte
    >vet om (dåliga tändkablar, eller något annat) så kanske du redan är
    >illa ute…
    >
    >Det finns så många variabler, att vill man vara så säker som möjligt
    >så skall man INTE pilla på bilen.
    >
    >:)
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    Kan motorn även rasa om man sänker till 1,2 bar, är det farligt om man kör som subaru tomas gör på 1,5 bar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.