Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49516
    SubaruTomas
    Deltagare

      det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)

      #49518
      Rooster
      Deltagare

        >det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
        >provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)

        Jag skulle då ALDRIG köpa SubruTomas bil, när han resonerar så där,,,
        Det finns så många seriösa säljare o vraka mellan,,,fy för
        o misshandla sin bil o sen resonera som SubaruTomas gör….:(

        #49508
        Henrik
        Deltagare

          >>det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
          >>provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)
          >
          >
          >Jag skulle då ALDRIG köpa SubruTomas bil, när han resonerar så där,,,
          >Det finns så många seriösa säljare o vraka mellan,,,fy för
          >o misshandla sin bil o sen resonera som SubaruTomas gör….:(

          ja, man vill ju åtminstonde veta vad som är modifierat som köpare, sen kan man ju bilda sig en egen uppfattning!

          #49504
          Imp
          Deltagare

            Om jag va Tomas skulle jag rulla in min bil till prospeed, jrm, turbocenter whatnot å be dom kollaipp vad som sitter var och varför. Dom borde ju kunna klura ut det iallafall. Personligen skulle jag aldrig själv pilla på turbo trycket jag vet folk som kan göra detta och låter därför dom göra det åt mig då får man ju dessutom garanti på jobbet:)

            #49500
            skytiskapilen
            Deltagare

              >det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
              >provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)

              Måste svara på detta.

              Lite dålig kunskap i juridik kan bli dyrt. Visst, om du lyckas skriva in en paragraf i köpekontraktet som formuleras på ett sätt som friskriver dig ifrån alla eventuella fel och brister som kan föreligga i varan(bilen), så kan du klara dig undan. Men använder du ett standardkontrakt så undertecknar du ett avtal som säger att du har berättat alla fel och brister du känner till för köparen. Man brukar också specificera dessa för att undvika “jo, det sa ju jag till dig”-problem.

              Det betyder att eftersom du VET att den går att ladda på mer än laddtrycksspärren på ca 1,3 bar är något garanterat micklat med, eller trasigt. Då är du skyldig att berätta det för köparen, annars blir du skadeståndsskyldig om något händer. Även om inget händer men köparen anser att felet är “konkret” vilket troligen kan hävdas om motorstyrning eller laddtryck är pillat på, kan du bli skyldig att åtgärda “felet”.

              Lagen säger följande: Fel och brister som säljaren känner till eller BÖR känna till, är han anvarig för. Köplagen är dispositiv, kan alltså ersättas med ett avtal, till skillnad från Konsumentköplagen som inte är dispositiv. Se första stycket.

              Halvmyten “Befintligt skick” gäller i stort sätt bara 5000 kronors bilar där man förutsätter att många brister och fel finns. Det är INTE ett sätt att komma undan ansvar för fel och brister som man känner till, eller borde kännt till. Varför “borde” finns med säger sig självt. Som säljare skulle man annars kunna hävda att man inte visste att femmans växel inte fungerade eftersom man aldrig använt den.

              Köparen har en viss undersökningsplikt men i det här fallet kan man inte begära att köparen ska “prova” hur högt turbotrycket kan ställas.

              Nä, var hederlig och säg som det är till en eventuell köpare, eller utred själv vad som är gjort med bilen. Eller hitta en köpare som skriver under köpeavtal där du frånsäger dig från allt ansvar…..

              /Andreas “Paragrafryttaren”
              http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
              – RE 010? You bet! –

              #49496
              ExOrdis
              Deltagare

                Det är när man läser sånt här som det glasklart motiverar
                Imprezans plats på försäkringsbolagens lista över
                motor och transmissionsskador…..

                Kjell, som bara hoppas att ni förstår vad SAM säger.

              Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.