Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49490
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Skall man köra högre laddtryck än ~1,1 bar (eller absolut max 1,2) SKALL man mappa om styrsystemet, så att motorn får RÄTT mängd soppa och förtänding.

      Svårare än så är det inte.

      Ju mer laddtryck (effekt) man är ute efter desto knivigare blir det att få till en kombination av delar som lirar (stor turbo som flödar bra leder till att soppapump måste bytas, ev spridare osv).

      När jag ändå är i tagen vill jag slå sönder myten om dessa “steg” i trimningens värld…. 😀

      ALLT hänger ihop, man gör bäst i att sätta ett mål, och sedan undersöka vad som bör åtgärdas för att hålla en nivå av “driftsäkerhet” man kan leva med.

      Till sist – 1,5 bar på orörd standardecu och övrig standard hårdvara är att be om ett ras.

      Lycka till! 😉

      /J

      Banträffsansvarig SSI
      Stolt ägare till Silverpilen

      #49520
      xstos
      Deltagare

        Vad är det för turbo som sitter i Impreza gt 2000?

        #49511
        SubaruTomas
        Deltagare

          orginal turbo 😀

          #49521
          xstos
          Deltagare

            >orginal turbo 😀

            haha 😀 😉
            jag menade vad heter den?

            #49498
            skytiskapilen
            Deltagare

              SubaruTomas, jag hoppas att du är en skämtare av rang eller har en stor slant sparad. Om inte, ta det vi säger på allvar, det är pga omtanke som SAM och andra mycket kunniga delar med sig av sina kunskaper.

              /Andreas
              http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
              – RE 010? You bet! –

              #49491
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Huvudet på spiken Andreas – jag är inte ute efter att jäklas med någon, utan bara bestämt påvisa brister i erat sätt att plåga bilarna. 😉 😀

                Man kan inte annat än uppgivet se ett visst samband mellan denna tråd och en tidigare som avhandlade tråkig statistik hos försäkringsbolagen vad gäller drivlinehaverier.

                Jag har absolut inget emot att man trimmar (tvärtemot 😉 ) – men det skall göras rätt. 🙂

                /J

                Banträffsansvarig SSI
                Stolt ägare till Silverpilen

                #49512
                SubaruTomas
                Deltagare

                  Jag kör bara på 1,1..men den gick till 1,5…men hur kommer det säg att inte subarurobbans klarar mer än 1,1 då ?????..Då måste ju min bil nästan vara trimad….

                  #49492
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Menar du verkligen allvar Tomas?

                    Du säger att du har den inställd på 1,1 bar (får man fråga hur du vet det, och framför allt VAD du ställt trycket med) – men du säger att den laddar 1,5 bar?

                    Är den ommappad på något sätt, Unichip, Link, Motec, Autronic?

                    /J

                    Banträffsansvarig SSI
                    Stolt ägare till Silverpilen

                    #49513
                    SubaruTomas
                    Deltagare

                      Jag har en turbotrycksmätare & en dawes….jag har frågat en kopisar som kan MYCKET om turbon.. så det var därför jag sänkte trycket direkt..jag körde med bilen i ca 15 min med 1,5 bar..jag hade lånat en dawes som jag fick prova..Men nu har ja inte kvar den..så nu laddar han 1,1 bar som han alltid har gjort

                      #49493
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Bra att du sänkt laddtrycket.

                        Att du kunde köra 1,5 bar betyder att någon pillat bort laddtrycksspärren på något sätt (som jag sagt – antagligen med ett “superchips”).

                        Jag skulle se till att återställa denna spärr…

                        🙂

                        /J

                        Banträffsansvarig SSI
                        Stolt ägare till Silverpilen

                        #49514
                        SubaruTomas
                        Deltagare

                          något superchip är det inte i bilen det är jag 100% på….

                          #49494
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Någon annan modifikation, eller är det standardecu:n fortfarande?

                            Vad jag är ute efter är att du helt enkelt inte *kan* ladda 1,5 bar med standardbitarna utan att slå i laddtrycksspärren (om det nu är som du antyder – orörda prylar).

                            När spärren går i märker du det…

                            /J

                            Banträffsansvarig SSI
                            Stolt ägare till Silverpilen

                            #49515
                            SubaruTomas
                            Deltagare

                              Jag tror ju att bilen är chipad..

                              #49495
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                LAST EDITED ON Apr-11-03 AT 04:49PM (GMT)
                                Ta reda på exakt hur. 🙂

                                Dags för en sanning igen… 😉

                                Imprezan “chippar” man inte – det har ALDRIG gått att göra, det finns INGET från t.ex: BSR som går att stoppa dit, det som finns och i folkmun kallas “chippat” är det så kallade Superchipset.
                                Superchipslösningen är inget annat än en liten krets som sätter ett tak på trycket ECU:n “ser”, och en blödventil att skruva upp trycket med.

                                Däremot kan boxen vara ommappad med Ecutek (det har nyss kommit, så den sannorlikheten kanske inte är så stor) eller Unichip, eller så sitter det en ny box under mattan (link, Autronic osv).

                                Jag skulle formligen smälla av av nyfikenhet, och i alla fall kika vad som gjorts om jag vore som du – om inte annat för att vara säker på att det inte är någon klåpare som varit framme.

                                /J – lägger ner, orkar inte längre

                                Banträffsansvarig SSI
                                Stolt ägare till Silverpilen

                                #49499
                                skytiskapilen
                                Deltagare

                                  >Jag skulle formligen smälla av av nyfikenhet, och i alla fall kika vad
                                  >som gjorts om jag vore som du – om inte annat för att vara säker på
                                  >att det inte är någon klåpare som varit framme.
                                  >
                                  >/J – lägger ner, orkar inte längre

                                  Speciellt när du säljer bilen. Annars kan det komma skadeståndsanspråk från nästa ägare om nåt händer….

                                  Over and out from

                                  /Andreas
                                  http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                                  – RE 010? You bet! –

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.