› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Snacka om turbotryck….
- Detta ämne har 35 svar, 2,290 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2003 kl. 16:18 #49516
SubaruTomas
Deltagaredet kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)
11 april, 2003 kl. 16:41 #49518Rooster
Deltagare>det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
>provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)Jag skulle då ALDRIG köpa SubruTomas bil, när han resonerar så där,,,
Det finns så många seriösa säljare o vraka mellan,,,fy för
o misshandla sin bil o sen resonera som SubaruTomas gör….:(11 april, 2003 kl. 17:19 #49508Henrik
Deltagare>>det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
>>provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)
>
>
>Jag skulle då ALDRIG köpa SubruTomas bil, när han resonerar så där,,,
>Det finns så många seriösa säljare o vraka mellan,,,fy för
>o misshandla sin bil o sen resonera som SubaruTomas gör….:(ja, man vill ju åtminstonde veta vad som är modifierat som köpare, sen kan man ju bilda sig en egen uppfattning!
11 april, 2003 kl. 17:53 #49504Imp
DeltagareOm jag va Tomas skulle jag rulla in min bil till prospeed, jrm, turbocenter whatnot å be dom kollaipp vad som sitter var och varför. Dom borde ju kunna klura ut det iallafall. Personligen skulle jag aldrig själv pilla på turbo trycket jag vet folk som kan göra detta och låter därför dom göra det åt mig då får man ju dessutom garanti på jobbet:)
12 april, 2003 kl. 11:45 #49500skytiskapilen
Deltagare>det kan det inte göra..om Jag säljer en bil då säljer jag den i
>provkört & godkännt skick av nya ägaren…:-)Måste svara på detta.
Lite dålig kunskap i juridik kan bli dyrt. Visst, om du lyckas skriva in en paragraf i köpekontraktet som formuleras på ett sätt som friskriver dig ifrån alla eventuella fel och brister som kan föreligga i varan(bilen), så kan du klara dig undan. Men använder du ett standardkontrakt så undertecknar du ett avtal som säger att du har berättat alla fel och brister du känner till för köparen. Man brukar också specificera dessa för att undvika ”jo, det sa ju jag till dig”-problem.
Det betyder att eftersom du VET att den går att ladda på mer än laddtrycksspärren på ca 1,3 bar är något garanterat micklat med, eller trasigt. Då är du skyldig att berätta det för köparen, annars blir du skadeståndsskyldig om något händer. Även om inget händer men köparen anser att felet är ”konkret” vilket troligen kan hävdas om motorstyrning eller laddtryck är pillat på, kan du bli skyldig att åtgärda ”felet”.
Lagen säger följande: Fel och brister som säljaren känner till eller BÖR känna till, är han anvarig för. Köplagen är dispositiv, kan alltså ersättas med ett avtal, till skillnad från Konsumentköplagen som inte är dispositiv. Se första stycket.
Halvmyten ”Befintligt skick” gäller i stort sätt bara 5000 kronors bilar där man förutsätter att många brister och fel finns. Det är INTE ett sätt att komma undan ansvar för fel och brister som man känner till, eller borde kännt till. Varför ”borde” finns med säger sig självt. Som säljare skulle man annars kunna hävda att man inte visste att femmans växel inte fungerade eftersom man aldrig använt den.
Köparen har en viss undersökningsplikt men i det här fallet kan man inte begära att köparen ska ”prova” hur högt turbotrycket kan ställas.
Nä, var hederlig och säg som det är till en eventuell köpare, eller utred själv vad som är gjort med bilen. Eller hitta en köpare som skriver under köpeavtal där du frånsäger dig från allt ansvar…..
/Andreas ”Paragrafryttaren”
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –10 juni, 2004 kl. 18:40 #49496ExOrdis
DeltagareDet är när man läser sånt här som det glasklart motiverar
Imprezans plats på försäkringsbolagens lista över
motor och transmissionsskador…..Kjell, som bara hoppas att ni förstår vad SAM säger.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.