• Detta ämne har 21 svar, 2,663 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av JLB.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35306
    JLB
    Deltagare

      Vad kör ni med för sommardäck? Tänkte beställa nya guldfälgar men har svårt att bestämma mig för däck, en djungel. Några inputs/rekommendationer?

      #286181
      Christian S
      Deltagare

        jag hade Kumho Ecsta Le Sport KU39 och tyckte dom var helt ok för det priset http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=32605435.121.14398&sowigan=So&Breite=215&Quer=35&Felge=18&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=12&weiter=12&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=E-B-74-3&details=Ordern&typ=R-231690
        annars så tycker jag att Dunlop SP Sport Maxx och Dunlop SP Sport Maxx TT är riktigt bra däck, hade sådana när jag hade 17″

        vad ska du ha för storlek? vad har du för budget?

        #286190
        JLB
        Deltagare

          jag hade Kumho Ecsta Le Sport KU39 och tyckte dom var helt ok för det priset http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=32605435.121.14398&sowigan=So&Breite=215&Quer=35&Felge=18&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=12&weiter=12&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=E-B-74-3&details=Ordern&typ=R-231690
          annars så tycker jag att Dunlop SP Sport Maxx och Dunlop SP Sport Maxx TT är riktigt bra däck, hade sådana när jag hade 17″

          vad ska du ha för storlek? vad har du för budget?

          Ok, tack! d—0.o—b
          Tänkte köra med 17″ 225/45, har 19″ sommar, men tycker bilen blir lite segare, bättre klipp med 17″ 🙂

          Budget runt 5000:-

          Blir de här fälgarna: http://masterwheels.se/7×17-impreza-gold-5×100-et-48-1

          #286184
          Fladric
          Deltagare

            Ok, tack! d—0.o—b
            Tänkte köra med 17″ 225/45, har 19″ sommar, men tycker bilen blir lite segare, bättre klipp med 17″ 🙂

            Budget runt 5000:-

            Blir de här fälgarna: http://masterwheels.se/7×17-impreza-gold-5×100-et-48-1

            Kolla in Bridgestone Potenza RE070! Prisvärda däck som satt original på newage STI 🙂 Är riktigt bra grepp både kalla och varma d—0.o—b
            Ser även lite roligare ut än ett “vanligt” sommardäck 🙂

            #286183
            Patrick P931
            Deltagare

              Läs alla oberoende tester, gärna alla tyska då det är en väldigt mycket större marknad där och de testar enligt mig väldigt seriöst, kolla t.ex. adac:

              https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx

              Nu är detta test från 2016, men Conti SC5 eller Pirelli PZero känns som starka kort även idag, placerar sig högt i de flesta test.

              Kolla sen priser på idealo.de – prisjakt men på tyska. Köpte själv mina Conti SC5 från en tysk handlare, sparade väldigt mycket jämfört med svenska priser.

              Jag tror stenhårt på att bra däck är viktigt… kanske det allra viktigaste på bilen…

              #286188
              JLB
              Deltagare

                Kolla in Bridgestone Potenza RE070! Prisvärda däck som satt original på newage STI 🙂 Är riktigt bra grepp både kalla och varma d—0.o—b
                Ser även lite roligare ut än ett “vanligt” sommardäck 🙂

                Ja de såg fräcka ut! 🙂 Ska jag kolla in.

                #286189
                JLB
                Deltagare

                  Läs alla oberoende tester, gärna alla tyska då det är en väldigt mycket större marknad där och de testar enligt mig väldigt seriöst, kolla t.ex. adac:

                  https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx

                  Nu är detta test från 2016, men Conti SC5 eller Pirelli PZero känns som starka kort även idag, placerar sig högt i de flesta test.

                  Kolla sen priser på idealo.de – prisjakt men på tyska. Köpte själv mina Conti SC5 från en tysk handlare, sparade väldigt mycket jämfört med svenska priser.

                  Jag tror stenhårt på att bra däck är viktigt… kanske det allra viktigaste på bilen…

                  Tack för bra tips! d—0.o—b ja PZero är ju en klassiker, däcken är absolut viktiga, därför jag frågade lite här vad folk har för erfarenheter 🙂

                  #286186
                  Nathan
                  Deltagare

                    Håller med fladric, RE070 är fruktansvart bra, har kört på de på banan och gatan 3 år. Priset ligger på ~900kr. Inga bätrre däck på denna pris.

                    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1037131

                    #286182
                    Christian S
                    Deltagare

                      Tänkte köra med 17″ 225/45

                      att hitta bra däck till schyst pris i den dimensionen är inga problem då det är en väldigt vanlig storlek.

                      Jag tror stenhårt på att bra däck är viktigt… kanske det allra viktigaste på bilen…

                      håller med, det är ingen ide att köpa billiga skit däck som blir livsfarliga när det tex är vått ute.

                      #286185
                      Igge
                      Deltagare

                        Mycket hänger ju på hur du tänkt använda däcken 🙂

                        Bana eller gata eller blandning?

                        #286191
                        JLB
                        Deltagare

                          Håller med fladric, RE070 är fruktansvart bra, har kört på de på banan och gatan 3 år. Priset ligger på ~900kr. Inga bätrre däck på denna pris.

                          https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1037131

                          d—0.o—b

                          #286192
                          JLB
                          Deltagare

                            Mycket hänger ju på hur du tänkt använda däcken 🙂

                            Bana eller gata eller blandning?

                            Blir gata, gillar egentligen mest att sladda på grusvägar, fast det blir inte så ofta som man vill, så gata helt enkelt.

                            #286187
                            HP72
                            Deltagare

                              Kolla på Michelin pilot super sport, jag kör med de, är jättenöjd. Väldigt bra grepp på torrt.

                              #286193
                              JLB
                              Deltagare

                                Tack för alla tips! Bra forum med schysst kunnigt folk d—0.o—b

                                Fick mina fälgar igår, det blev Continental sportcontact 5 däck.

                                Dock så stötte jag på patrull då framfälgarna går i bromsoken när de är på plats, märkligt tycker jag och börjar fundera på om någon föregående ägare bytt till fetare Brembo-ok på min än original.
                                Skivorna verkar vara 326mm. Är det någon som har några originalmått på ok/skivor? Även de gamla 19″ går riktigt nära oket, men det funkar, så man börjar ju undra.

                                Blir ju lite allmänt bökigt, testade med spacers, och även med 5mm spacer så gick fälgen i oket, 8mm så blev det lite utrymme men då hamnar centrumringen så långt ut att det inte går att centrera på navet, skulle dessutom behöva längre bultar då osv, så det är ingen option just nu.

                                Kanske blir till att skicka tillbaka allt, synd eftersom att det blev riktigt snyggt med de fälgarna, fick på dom i bak utan problem och det ser verkligen bra ut. Kan också bli returproblem eftersom att de ska passa på min bil, därför jag funderar på om det är andra ok. Vad tror ni? Fram med dremel och amatörslipa lite på ekrarna där oket går i 🙂

                                #286177
                                Koffe
                                Keymaster

                                  Trist när det inte passar… Jag nojjar järnet och letar så mycket info jag bara kan innan jag beställer nåt 🙂 Att hitta nåt snyggt som går över Brembo är tyvärr inte helt lätt.
                                  Enligt vem ska de passa? Försäljaren? I så fall borde det inte vara några problem med retur tycker jag.
                                  Tycker inte att varken 8mm spacer eller dremlade ekrar låter som rätt väg att gå. Försök få dem returnerade är mitt tips.

                                  //Koffe

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.